Jeg har fått en slenger!

Humor må til, også i politikken. Jeg har merket meg at min litt uhøytidelige væremåte både i kommunestyresalen og styrerom kan virke avvæpnende når jeg er relativt tydelig i argumentasjonen. Det har alltid vært min stil, både som tillitsvalgt og som politiker.

En politiker fra ett av de andre partiene har hevdet at store deler av kommunestyresalen humrer når jeg er i mitt ess på talerstolen. Det er ok, for humrer man nikker man ofte nesten umerkelig at man er enig, og da har jeg oppnådd det jeg ønsker.

I valgkampen i år synes jeg i grunn det har vært litt for lite humor.  Men i går kveld klarte jeg ikke å styre meg lenger.
Ei av Høyredamene, Lise, hadde lagt ut en tekst på sin fb, side hvor hun opplyste om at siste dag med forhåndsstemming er i dag, og ba selvsagt fb-vennene sine om å stemme Høyre.

Ren valgkamp propaganda for partiet sitt med andre ord.
I kommentarfeltet hadde en ivrig samfunnsdebattant skrevet følgende kommentar:

Christopher Wand (som for øvrig lager utrolig god pizza!) skrev noe meget fornuftig for noen dager siden: “Vi går til valg på å bruke minst mulig penger på fylkeshuset, og mest mulig på tjenestene som berører deg.”
Ringerike Høyre kunne tatt til seg denne setningen og gjort den lokal. I stedet går ordførerkandidat Runar  ut med høye kneløft og vil bygge nytt rådhus. Som skal bli billig, ble han vel sitert på (javel?) Og nytt sykehjem til 850 mill – FØR kostnadsoverskridelser. Den første som tar offentlig dissens på Høyres forslag til fortsatt spinnvill investeringsbonanza i en allerede altfor forgjeldet kommune får en “slenger” fra meg, Lise Tar du utfordringen?
Lise var ikke interessert i å følge opp utfordringen fra denne samfunnsdebattanten, og takket høflig nei. Hun synes Runar sitt forslag om nytt rådhus er aldeles utmerket, og det nye sykehjemmet får hun ikke fullrost.

Jeg derimot ser ikke behovet for nytt rådhus, eller administrasjonsbygg, og synes vi kunne ha rehabilitert det sykehjemmet vi har i stedet for å rive det og bygge nytt så jeg svarte også på kommentaren:

Jeg mener at vi har langt viktigere ting å bruke penger på enn nytt administrasjonsbygg. Jeg tror og at vi kunne fått et flott og moderne sykehjem ut av Hønefoss sykehjem uten å bruke en milliard. (Sluttsummen på det nye sykehjemmet bikker nok milliarden innen det står ferdig.) Jeg tar gjerne den slengeren Lise ikke vil ha.🙃
Så nå har debattanten lovet meg en slenger.  Litt humor må man unne seg. Og Lise, hun skriver at hun håper at vi ses i det nye kommunestyret. Kanskje hun også gir meg en slenger?
(For de som ikke vet hva en slenger er så er det når man fører opp navnet på en kandidat fra ett av de andre partiene på den listen man stemmer på.)
3 kommentarer
    1. Så gøy, hva og hvis du får mange slengere? Hva skjer da? Klatrer du oppover lista?
      Du har sikkert skrevet om det før, men husker ikke helt.

      1. Ja, da krabber jeg oppover på lista til Rødt, hvis jeg får flere slengere enn hun som er over meg. Og fler enn de som er under meg. Det er ikke sikkert at den partiet setter øverst på lista er den som kommer inn hvis velgerne vil noe annet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg