Jeg har tatt helga….

Selv om jeg var oppe før hanen fes, en eller annen gang før klokka 05.30, har jeg bestemt meg for at jeg har tatt helga. Den skulderen min har virkelig vært vond i natt og er grunnen til den litt tidlige morgenen. Så jeg har bestemt meg for å ta en rolig dag og la den armen få så mye hvile som mulig i håp om en bedre natt til natta. I dag skal jeg ha en rolig dag. Kose meg med å lese ei bok, slumre litt på sofaen.

Til dere som liker bøker fra virkeligheten og som ønsker innsikt  om samfunnet rundt oss kan jeg anbefale ei bok jeg nettopp har lest, Den har ligget en stund i bokhaugen min, kom vel ut i 2021. Boka heter Brorskapet. og er skrevet av Anne Bitsch.
Boka handler om det rasistisk motiverte Holmlia-drapet, og påfølgende rettssak. Dere husker sikkert drapet på Benjamin Hermansen i januar 2001. Boken ble nominert til Brageprisen og Kritikerprisen.
I Brorskapet ruller Anne Bitsch opp historien om et varslet drap. Gjennom å skildre gjerningspersonenes radikalisering beskriver hun også fremveksten av militant nasjonalisme i Norge fra 1979 og frem til 2001. Brorskapet er fortellingen om et samfunn som har undervurdert rasismens retorikk og nynazistenes voldsforherligelse.

Anne Bitsch har doktorgrad i samfunnsgeografi.  Hun har særlig skrevet om menneskerettigheter, kjønn og seksuell vold, og høyreekstremisme.
I 2022 kom en annen bok fra forfatteren som jeg må få tak i og lest. Den heter Den norske skyld. Og handler om rettssaken mot Philip Manshaus og om høyreekstremismens utvikling etter 2001 og terroristens radikaliseringsprosess.

Selv om jeg tar helga stopper ikke samfunnsengasjementet. Jeg kan snakke engasjert og brennende til Gamle Gubben Grå om ting jeg brenner for selv om jeg har inntatt horisontalen på sofaen i stua.

Gamle Gubben Grå skal lage middag i dag. Italiensk oksegryte med rotgrønnsaker. (Ja vi er så ville og gale her i Drømmehuset at vi spiser rødt kjøtt, noen ganger opp til flere ganger i uka.) Det er en slik gryte som skal stå og småputre i et par, tre timer. Da må man jo holde seg hjemme ved grytene. Så ja, dette blir nok en relativt rolig dag. Det skal bli godt.

 

14 kommentarer

Siste innlegg