Jeg liker ikke egoister…

Rundt 10% av de som har fått tilbud om covid 19 vaksine har ikke vaksinert seg – ennå.  Det vil si litt i underkant av 500.000 uvaksinerte nordmenn.

Det er sikkert mange forskjellige grunner til det. Alt fra relativt fjerne konspirasjonsteoretikere til de som bare er litt nølende.

Jeg kan skjønne nølerne.  Jeg er heller ikke så begeistret for å sprøyte ukjente medikamenter inn i kroppen. Og du har helt rett når du tenker at man ikke kjenner langtidsvirkninger av denne vaksinen.  Likevel har jeg tatt sjansen og er for lengst vaksinert. Kommer til å ta dose tre når jeg får tilbud om det.

Du skjønner. Jeg er i to risikogrupper, hjertepasient og diabetiker. Det er to grupper som kan risikere å virkelig bli dårlige hvis de blir smitta. Du vet, intensivbehandling, respirator og alt det der, ja til og med dø i verste fall. Og det å få covid skremmer meg faktisk mye mer enn faren for at jeg muligens, kanskje kan få en eller annen ukjent bivirkning om 10, 30 eller 50 år.

Konspirasjonsteoretikerne kan jeg antakelig ikke få overbevist.  De litt naive og dumme er det vel heller ikke så mye å gjøre med. Sånn som hun jeg leste om som hadde som begrunnelse for ikke å ta vaksina at

Jeg ser ikke hvorfor jeg skal måtte gjøre noe når kroppen min forteller meg at jeg ikke trenger det.

Jeg har hørt det skal være sunt å lytte til kroppen sin, men det får da være måte på! For å si det sånn, kroppen min har forsøkt å fortelle meg gang på gang de siste ukene at jeg skal slutte med denne vanvittige treninga. Likevel forstår jeg hvorfor jeg skal fortsette å trene.

Hadde dama vært virulog, eller i det minste lege, kunne en slik uttalelse vekket et snev av interesse hos meg. Men denne dama hhaddenull medisinsk kompetanse. Hun er advokat.

Jeg er overbevist at blant de 450.000 som ikke har tatt vaksina er de færreste konspirasjonsteoretikere eller helt bløte i toppetasjen. Dere har bare vært litt i tvil, ikke helt fått bestemt dere eller ikke liksom funnet tid. Det er ikke for seint. Vaksinering får du garantert når det passer deg hvis du bare tar kontakt med kommunen.

Gjør det. Få tatt det lille stikket i armen. Da minsker du din egen risiko for å bli smittet og syk. Du minsker og min og alle andre rundt deg sin risiko. Et lite stikk og du kan besøke bestemor på sykehjemmet og de yngste barnebarna med god ssamvittighet.  Gjør det  gjør det, gjenomfør det.

11 kommentarer
    1. Jeg er helt sjokkert over hvor mange konspirasjonsteoretikere det finnes i Norge. Det er i hvert fall mange av dem i kommentarfelt. Jeg liker heller ikke egoister!

    2. Jeg er ikke enig med deg med de 450.000…
      men helt enig med deg i at “gå og få tatt det lille stikket…”
      Jeg tar vaksine nr. 3 når jeg får beskjed, noe annet er helt udiskutabelt…

    3. Kanskje du skal ta deg en titt i speilet kjerringtanker. Hvis du ikke liker egoister, ja da liker du ikke deg selv, fordi denne uttalelsen var den mest egoistiske jeg har lest på lenge. Du sier at de uvaksinerte er egoister fordi de velger å ikke ta vaksinen og du sutrer over dine helseproblemer som om det skulle være samfunnets skyld at du har de. Dine helseplager er ditt ansvar, ikke noen andres å bære. Å ja, man skal lytte til kroppen, IKKE den lille stemmen som sier «slutt med den vanvittige treninga». Å lytte til kroppen er noe de aller fleste med helseplager relatert til livsstil ikke har lært seg. Kroppens ønske er at helse skal dominere, ikke sykdom (relatert til livsstil). Når vi ikke lytter, overbelaster vi kroppen og ubalanser oppstår. Lær å lytt til din kropp før du kommer med slike tullete uttalelser. Tilbake til egoister. Hvor mange med god helse som valgte å ta vaksinen tror du nå sliter med helseplager? Tenker du på den gruppen, eller er den for liten, for ubetydelig? Voks opp, tenk litt og ikke skriv om noe du helt klart ikke burde uttale deg om. Du er vaksinert, og du skal ta tredje dosen når tilbudet kommer. Så fint at du deler og er åpen om det, men hvorfor henger du deg fortsatt opp i de som ikke ønsker å ta vaksinen? De er ikke egoister, men mennesker med rett til å velge, akkurat som deg.

      1. Så du synes det er helt greit at uvaksinerte er med på å holde pandemien i gang slik at vi får muterte virus, og stor belastning på helsevesenet? Det er ikke egoistisk å ville få slutt på en pandemi, men det er egoistisk å ikke ta en vaksine som kan hjelpe til! Bivirkninger er det ved alle medikamenter, dessverre. Her er det veldig få og de aller aller fleste går fort over.

    4. Jeg minnes du var opptatt av at vi ikke skal ha en “oss mot dem” holdning. Selvsagt i forbindelse med et annet tema, men det er på sin plass også her. Friheten til å bestemme over egen kropp, blir ropt til fulle når abortspørsmålet dukker opp. I dette tilfelle mener du altså at folk må vaksinere seg for andres skyld, og bestemmelsen over egen kropp skal følgelig settes til side. Du fordømmer de som har en annen holdning enn deg, sågar benevner du enkelte som litt naive og dumme. Arrogante ord, for til nå er det lite som tyder på at vaksinene beskytter tilstrekkelig mot Covid-19. Derimot finnes det medisiner som har langt bedre effekt hos de som trenger behandling på sykehuset. Hvorfor legges det ikke tilstrekkelig til rette for at medisinene tas i bruk i stedet for vaksinene? På den måten unngås en overbelastning på sykehuset, og sykdommen vil holdes i sjakk. Slik jeg ser det, utviser du en svært forenklet holdning til et langt større problem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg