Jeg ønsker meg en dostol…

Kan man egentlig ønske det nye året velkommen på en slik uerbødig måte som å fremme et ønske om en dostol?

Og, nei. Det er ikke Kokkejævel der oppe på bloggtoppen som kommer med slike ønsker. Det er meg, lille meg nede på en 39. plass. Vel ikke så liten da, jeg rager 175 cm over gulvplankene og har et tresifret antall kilo og drasse på. Vi snakker triss alt  om en blogger med en viss tyngde!

Hos Kokkejævel er det rød løper, ballonger, vimpler og et nydelig pyntet hus klar for nyttårsfest. Ja, på bloggen altså. Nå er vel festen over der og, og han snart i gang med varetellinga.

Men tilbake til meg og dostolen. Gamle Gubben Grå og jeg tilbringer disse nyttårsdagene på hytta. Og den hytta har som tidligere nevnt utedo. Og den doen ligger som kjent langt nede i lia. Det er her ønsket om en dostol dukker opp. Ja sånn rundt klokka 6.40 i dag, dukket dette ønske opp i hodet mitt.

Jeg hadde vært våken en stund. All denne kjøringa av Yngste Sønn har helt ødelagt døgnrytmen min, så jeg våknet som vanlig litt før halv seks. Jeg forsøkte å sove litt til. Men det gikk ikke, for jeg ble liksom liggende å tenke på at jeg IKKE må tisse.

For hvis jeg må tisse må jeg ut og ned til utedoen langt nede i lia. Og ned dit er det mørkt og holkeføre. Det var med nød og neppe jeg kom meg helskinnet ned dit og opp igjen rett før midnatt. Turen frister ikke til gjentakelse. I det minste ikke før det blir lyst. Derfor ligger jeg febrilsk og tenker på at jeg IKKE må tisse.

Selvsagt må jeg tisse. Og snart er vel det den eneste tanken som fyller hjernen min. Klarer ikke å tenke ut hvordan jeg skal kommentere Kokkejævel sitt pyntede hus eller hvordan jeg skal løse en litt kinkig personalsak. Alt jeg tenker på er at jeg må tisse. Og hvordan jeg skal få til det.

For jeg har vært her på hytta en vinternatt før. Jeg vet hvordan det pleier å gå. Jeg blir liggende i senga helt til jeg virkelig MÅ ut! Og når jeg da skal krøke meg opp og ut av køyesenga, blir det liksom litt ekstra press på blæra. Så når jeg endelig er oppe i stående stilling er det ikke tid til slikke forlengelse prosesser som å få på seg klær. Da bærer det gjennom stua i det Mamma ville karakterisert som purkegalopp, og videre ut i gangen. På dette tidspunktet har jeg bare en tanke i hodet, å komme meg ut. Er jeg heldig har Gamle Gubben Grå glemt å låse ytterdøra, hvis ikke er det noen sekunder her mens jeg fikler med en gammel gjenstridig dørlås.. sko eller støvler er bare et forsinkende element, så det blir selvsagt droppa.  Så er det bare å komme seg lengst mulig unna inngangspartiet før syndefloden forlater blæra. Jada jeg kniper det jeg klarer, men fem barnefødsler og nedprioritering av knipeøvelser har gjort sitt. Når trykket blir for stort. . Ja du skjønner sikkert…

Og det var mens jeg lå slik og prøvde å overbevise meg selv om at jeg ikke måtte tisse at ideen og ønsket om en god gammeldags dostol dukket opp.  For ute er det is, og meter høye snøplogkanten med glassert is på toppen. Jeg vet at barbeint og i full firsprang ville jeg maks komme fem skritt før jeg lå på ryggkulen med buksa på knærne, og der kom jeg til å bli liggende lenge.  Lite trolig at Gamle Gubben Grå kom til å stå opp på mange timer  ennå. Og jeg kom på grunn av ødelagt rygg og knær til å ha store problemer med å reise meg alene.

Og la det stå til så fort jeg kom vekk fra plankegulvet på trammen var heller ingen god løsning. Fir det første er det ekkelt, grisete sånt gjør man bare ikke. For det andre er det her vi har bålpanna og plassen rundt den. Der er det allerede speilblank is. Tror ikke store mengder opp på den isen er det smarteste. Vi skal jo og oppover hit med gjester om ei drøy uke. Da hadde det vørt kos å ha en fin bålplass

Jada. Maiken. Jeg tror det finnes ei potte langt der under køyesenga, men denne kjerringa kommer ikke så lavt ned på grunn av maroder rygg og dårlige knær. Og skulle jeg, digre dundra, klare å komme meg ned og treffe den lille barnepotta, ja da tror jeg jeg ville ha store problemer med eller uten hjelp, til å få reist meg igjen uten å få hvelvet potta. Og da er vi jo like langt.

Vi har en sånn pottipotti stående inne på vaskerommet, eller badet, på hytta Kjært barn har mange navn. Det rommet der jeg skal ha en cindrella forbrenningstoalett som går på gass når jeg bare blir rik. Den pottipottien er også for lav for denne kjerringa. Gamle Gubben Grå foreslo en gang å sette den oppe på en vaklevoren gammel taburett. Men da blir den for høy. Jeg ville ikke nå ned med beina. Se for deg 120 kilo kjerring ned buksa på knea sittende på en pottipotti campingdo oppe på en vaklevoren tretaburett. Jeg sier ikke mer.

Det var etter å ha vurdert alle disse løsningene jeg plutselig kom til å tenke på hvor kjekt det hadde vært med en god gammeldags dostol stående i hjørnet på soverommet. Når Gamle Gubben Grå kan gå med stokk (skistav) som en gammel gubbe, kan vel kjerringa ønske seg en dostol?

10 kommentarer
    1. Dostol er tingen, innen du får et sånt toalett! Hos mormor og morfar var det utedo til langt opp på 80-tallet, og de hadde dostol på soverommet. Det var egentlig en modifisert kjøkkenstol/pinnestol, og fungerte helt supert. 🙂

    2. Hohoho! 😂😅😅 Jeg er glad jeg allerede har vært på mitt vannklosett her på Gran Canaria før jeg kastet meg over denne epistelen. Vi residerer sammen med et annet par, og har til og med to stk i denne leiligheten.
      Men altså så malende og levende beskrevet! 🙌🙌 Håper alt er unnagjort uten livstruende lesjoner. Bloggen nærmer seg toppen for hver dag nå! Heia heia! 🎡👏👏🎡

    3. Et lite tips… egentlig et kommeseghjemfrajulebordipenskotips, men det kan fungere i din situasjon også.
      ULKSOKKER!!!
      Fungerer supert på glattisen.
      Sov med sokker på, lås opp ytterdøra før du legger deg,så er det bare å spurte rett ut på glattisen når trykket øker på mårran 🤪

    4. He he, ser det for meg her jeg sitter på hytta mi med utedo litt ned i lia. Har ligget mang en natt og tenkt akkurat de tankene😀. Har lys vi da, hjelper litt.
      Mitt tips er å brodder på et par store sko,som står klar i gangen, til nøden blir for stor! Lykke til i lia🤣

      1. Har piggstøvler, går fint å sette beina opp i . Men forsinkelsen er på tre sekunder. Kanskje hvis de sto på dørmatta…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg