Jeg skal til Amsterdam….

Jeg kom ikke på bloggtoppen selv om jeg skrev opp (nesten) alt jeg gjorde på lørdag…  Kan ha en viss forståelse for det. Hvor interessant kan det være å lese om hva jeg har gjort av husarbeid, selv om jeg krydrer det med mer eller mindre gode anekdoter ?

Nå “solgte” innlegget om hva jeg gjorde på lørdag mye bedre enn innlegget jeg skrev om morgenturen til Samsjøen og de tyske bakervarene.  I grunn litt rart. For det at det finnes en kafeteria som spesialiserer seg på tyske bakervarer midt i tjukkeste Ådalen, og at du der får kjøpt ferske rosinrundstykker en søndagsformiddag  må da ha større interesse enn husarbeid.

Innlegget om alt jeg skal gjøre denne uka “solgte” også bedre enn bakervarene.  Så jeg konkluderer med at hva jeg gjør og planlegger å gjøre har en viss interesse.  På den måten har jeg kanskje nådd målet om å bli en influenser?

Vel, Marthehalvs, hun med husarbeidslista, forble ikke lenge på bloggtoppen og er nå nede på fjerde plass.  Den nye dronninga er Anna Rasmussen.  Anna Rasmussen hadde to innlegg i går.  I det siste innlegget skrev hun at hun og familien planlegger en tur til Dubai i mai.
Dubai er visst skikkelig inn for toppbloggerne for tiden.  Isabel Raad, hun som tronet på toppen i forrige uke  drar jo dit i disse dager.  Tror hun dro i går, men hun har ikke postet noen innlegg fra Dubai ennå – så kanskje jeg husker feil.  Så langt har hun bare vist oss en del av det hun har kjøpt til reisen.

Jeg skal ikke til Dubai, men neste mandag drar jeg til Amsterdam.
Amsterdam er kanskje ikke det typiske reisemålet en iskald januar måned, men jeg skal ikke dit på ferie. Jeg skal dit på samling med forbundsstyret i Radiografforbundet.  Det blir bra.  Styret er en fin gjeng, og det er alltid trivelig å være sammen med radiografer.  Det er lagt opptil litt sightseeing, så litt av byen får jeg nok med meg. Tror det kan bli fint å se de frosne kanalene med glade hollendere som går på skøyter.
Jeg har vært i Amsterdam før.  I 1982 var jeg på skoletur til Ringerike sin vennskapsby Emmelord i Nederland.  Da var vi på dagstur til Amsterdam.  Jeg husker det som en trivelig by.  Vi var på kunstmuseum, Rembrandt.   Det gjorde inntrykk på ei enkel jente fra Åsa.  Vi var på kanaltur og så Anne Franks hjem.   Jeg hadde selvsagt lest boka.

Jeg vet ikke om jeg skal shoppe så mye før turen.  Vi får se hva jeg orker til helga, og hva jeg virkelig trenger. Et par innesko kan være kjekt.  Noe shopping før lønningsdag på fredag er utelukket.
I Amsterdam håper jeg å få kjøpt goudaost, tulipanløker (har hørt det finnes forpakninger det er lov å importere ) og Delf porselen.

Goudaost er utrolig godt, Jeg husker fra 1982 da vi var på en gård med eget ysteri som lagde denne tradisjonelle osten hollendere som kom syklende fra gården med store, runde Goudaoster på bagasjen.
Jeg elsker tulipaner. Man skulle selvsagt reist til Nederland i april og sett åkrene med blomstrende tulipaner.  Det har jeg alltid drømt om.  I 1982 var vi der i juni, for seint for blomstringen.  Men vi var på “Floriaden” en stor blomsterutstilling i en enorm park.  Husker ikke så mye av det.
Delf porselen fikk jeg også sansen for i 82, som 16 åring.  Det er noe med de blå vindmøllene…  Jeg kjøpte meg et hjerteanheng og selvsagt den obligatoriske pynte-treskoen.  Siden har jeg supplert samlingen, og har noen fliser jeg har tenkt å bruke på hytta.  Litt mer av det hadde vært fint.

Det blir nok noen innlegg fra Amsterdamneste uke, så følg med!

6 kommentarer
    1. Amsterdam ja … da må du vel karre deg opp på den toppen! Bloggtoppen altså. Jeg vet ikke helt hvor den toppen befinner seg en gang jeg. Men det er sikkert like greit.

      Vi var i Amsterdam en uke for noen år siden. Midt på sommeren. Og vi holdt på å regne vekk! Det var den verste stormen de hadde hatt på 103 år og både paraplyer, utedasser og sykler lå strødd over alt. Dårlig timing. Men flott by.

    2. Åh, Amsterdam er en flott by! Sommeren 1975 jobbet en nederlender hos oss, og vi besøkte han noen ganger (jeg var med to av gangene). Vi bodde da hhv. i Amsterdam og Rotterdam. Mor og far besøkte Keukenhof i april et år og så tulipanblomstringen, – det var litt av en opplevelse! Gleder meg til å se innleggene dine fra turen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg