Jeg trenger din hjelp!

I Hønefoss etablerer vi nå  “Elvelangs”, altså en gangvei langs med elvebredden fra togstasjonen og gjennom hele byen. Et flott tiltak, og jeg tror det blir veldig bra.  Et stykke nede langs elva er det noen gjenstridige eiere av et par eneboliger som ikke vil ha gangstien på sin eiendom. Eller i det minste ikke til den prisen kommunen har tilbudt.
Det er fattet et vedtak om ekspropriasjon, som så er anket inn til Statsforvalteren. Noe som selvsagt fort forsinker prosjektet.
Men det er ikke den ekspropriasjonen og de eiendommene jeg er opptatt av i dette innlegget.
Kan for kuriositeten  nevne at vi i rødt er mot ekspropriasjonen mens Høyre er for.  I lokalpolitikken kan alt gå an.

Nei det er en annen strekning av Elvelangs jeg ønsker at dere kjære lesere kan hjelpe meg med. Og det er i den mest spektakulære delen av elven. Nemlig i området rundt fossen. Fossen som har gitt byen navn, og som er årsaken til at det i det hele tatt ble anlagt en by her.
For mens det er helt utenkelig for Høyre folka og de andre som stemmer for ekspropriasjon at Elvelangs skal svinge utenom de enebolig-eiendommene nede på løkka, “Vi skal gå elvelangs og ikke gatelangs” er visst ikke det prinsippet like viktig oppe ved fossen hvor gangstien virkelig ville bli en opplevelse og en turistattraksjon.

Bakgrunnen er selvsagt at byens store mann, eiendomsutvikleren, har planer om et høyhus der ved fossen.  Og det er klart verdien på det kontor- og forretningsbygget stiger hvis det ligger rett i fossen uten forstyrrende turstier.
Selvsagt forsikrer han, og vennene hans at det blir Elvelangs her og. En  flott korridor, gangareal inne i hans forretningsbygg, med mulighet for stopp på kaffebarer eller hva som nå dukker opp der inne.

Det er NVE som ikke godtar en gangsti ved fossen, heter det da.  Og det er det argumentet jeg ikke helt kjøper.  Men dessverre, jeg er ikke ingeniør med stor kompetanse på gangveier og eventuelle brokonstruksjoner langs en flomstor foss. Jeg forstår selvsagt at det krever litt både av fundamentering av gangstien og solide stengsler mot fossen og elva på denne strekningen så ingen ved et uhell havner i en frådende foss, eller at fossen tar med seg hele Elvelangs i et jafs i vårløsinga. Men vi har sendt folk til månen siden jeg var en neve stor. Det må da være mulig å lage en trygg gangsti langs en foss.

Så nå, kjære lesere!  Jeg trenger eksempler på gangstier langs fosser og elveløp, både her i Norge og ikke minst i utlandet. Vi ønsker jo å sette Hønefoss på kartet, så det gjelder å tenke stort
Er det noen av dere som har gode eksempler å vise til?

 

8 kommentarer
    1. Det går sikkert an å få til, men tror dette er et stort prosjekt som vil ta tid…
      Kontakt Snøhetta arkitektfirma – de har gode løsninger på alt!

      1. Vel Snøhetta har tegnet høyhuset som planlegges der jeg vil ha gangveien….
        Tror deres oppgave har vært å lage dette bygget nærmest mulig fosseløpet – og “stien” inne i bygget er deres løsning. (Sikkert i tråd med oppdraget)

    2. Jeg tenker egentlig at det hadde vært fint om han kunne bygd en gangsti inni bygget, med glassvegger mot fossen. Fossen er svær når de slipper på mye vann, så greit å ikke bli våt og risikere å havne uti. Jeg har gått opptil fossen på den andre siden, og det er store krefter i sving.

      1. Jeg har og gått langs fossen på andre siden. Og ja, det er store krefter i sving.
        Men kan vi ikke gå gatelangs nede på løkka skal vi ikke gå innomhus ved fossen! Jeg er sikker på at dett kan løses på en god og trygg måte hvis viljen er til stede.

    3. Vi bør få låst opp portene ved fossen igjen. Gressplenen ved muren med krakker var et fint sted. Det er da like stort potensiale at noen drukner andre steder i elva. En flomstor elv er ikke å kimse av noen steder. Jeg trodde disse postene kun skue være låst i flom og ikke året rundt?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg