Joikaboller, julegaver og ulv i fåreklær….

Jeg hadde glemt hvor mye det blåser når en nærmer seg toppen!   Selv om det selvsagt er gøy å være på fjerde plass i dag, ønsker jeg at jeg snart kommer inn i litt smulere farvann.

På min vandring mot toppen har jeg i dag passert fire blogger. To av dem har ikke kommet med noe nytt, så de hopper jeg lekende lett over.

Fiskesuppa til Mat fra bunnen av raste nedover på lista.  Det var bare 4,560 stykker som var inne og kokte suppe etter Mat fra bunnen sin oppskrift.
Tviler på at det blir flere lesere i dag.  Jeg mener er ikke Joikaboller veldig politisk ukorrekt?
Joikakakene vi alle husker fra vår barndom har jo skiftet navn til VILTi for ikke å krenke noen.
Vi lever virkelig i de krenkedes tidsalder.

Kanskje jeg skulle servere Joikakaker, jeg mener VILTi, eller Mat fra bunnen av sine hjemmelagde Joikaboller bare i protest mot dette krenke-hysteriet? Det bor jo en rebell i meg.

Ida Wulff skal til arkitekt å få tegnet huset de skal bygge. Spennende.
De har konkludert for lenge siden med at de ikke ønsker å bruke masse unødvendig plass på at ting skal se fett ut. Vi skal være en glad småbarnsfamilie med praktiske løsninger og det lille ekstra. Så det så!
Håper arkitekten de skal til ser det på samme måten.  Arkitekter er ofte mer opptatt av det som de synes ser fett ut enn at det skal være praktisk  og slik brukervennlig. Her i byen, for eksempel er det planer om et 14 etasjes høyhus ingen vil ha midt i fossen,

Spis og Spar og hennes ukesmeny passerte meg på sin vei oppover. Mat gir flere klikk enn kanon.
I dag skal hun og hennes 6.868 følgere ha fylte paprika til middag.
Det blir spennende å se i morgen hvem som vinner, fylte paprika eller Joikaboller.
Jeg har fått en genial ide til hva vi skal ha til middag. Følg med, følg med!

Mamma på hjul har begynt julegaveshoppingen, og plutselig fikk jeg en ide til hva jeg kan gjøre i dag. Jeg kan dra på julegaveshopping!!!! Genial ide!!
Samtidig som jeg er på shopping må jeg få fiksa meg en slik Coleusen plante som Vivian  (Mamma på hjul) har.  Det virker som en plante selv jeg kan få til.

Da har vi bare Kokkejævel igjen. Det innlegget er jeg helt sikker på at jeg skal forbigå i stillhet!
En ulvedebatt i kommentarfeltet mitt  er det siste jeg trenger i dag.

 

 

 

 

 

13 kommentarer
      1. Jeg har planer om å bli ferdig før desember i år. Det har jeg planer om hvert år. Planer er planer og i realiteten blir den siste gaven kjøpt lille julaften nesten hvert år…

    1. Jeg har strikket noen julegaver, så jeg er i gang 😊
      Og du kan skjønne du må ha Coleus, eller praktspragle som det het i min barndom. Jeg har fått helt dilla, og ei rask opptelling fortalte at jeg har 19, noen ute og andre inne, med stort og smått😉
      Tar stadig av avleggere, beholder noen, men gir bort de fleste

        1. Da må de nok inn ja. Tror mange av mine skal få bo på gjesterommet i vinter. Der står det litt varme på av en annen årsak, men jeg vet ikke akkurat hvor lav temp de takler

    2. Hadde den planten på 80 tallet og i vanlig stuetemperatur hele året, men skjermet den for den skarpe sola. En utrolig flott plante.
      Gratulerer med 4 plassen.

    3. Synes navnebyttet er på sin plass, jeg. Greit å ta et standpunkt mot hverdagsrasismen. Bollene har ikke noe med joik å gjøre og «samen» som var avbildet var ikke akkurat den vakreste skapningen. Så helt greit å starte i det små med å endre folks holdninger. Den nye pakken med samiske symboler og et annet navn er mer respektfull. Det er absolutt ikke opptil de ikke-samiske å si om samer skal være krenket eller ikke av ting som omhandler samer.

      1. Jeg er enig I at samen hadde sett sine bedre dager og hadde lite på emballasjen å gjøre. Jeg er og enig at det ikke er opp til meg å bestemme hva andre har lov til å føle seg krenket av. Men likevel er det et faktum at mange er lettkrenkede i dag.

        1. Det kan nok hende at mange er lettkrenkede, men her synes jeg du skal se det i et litt større perspektiv. Det er ikke «joikabollene» i seg selv som er problemet, men holdningene som ligger til grunn hos mange. Mange samer den i dag i dag opplever rasisme i hverdagen, dette pga holdninger som som ennå eksisterer hos mange pga historien. Da er det fornuftig å jobbe fra bunnen og opp med å gjøre noe med disse holdningene.
          Synes dette blir litt som å si n-ordet til noen og mene at de ikke skal bli krenket, fordi DU mente jo ikke noe vondt med det.
          Her må man ikke bare tenke situasjon, men også et større historisk perspektiv.
          Synes du har mye fornuftig å komme med, men å kalle et folk som har opplevd MYE rasisme og annet for lettkrenkede, det gir en vond smak i munnen.

    4. Skjønne faen ikke hvorfor du har bynt og kommenter kokkejævel igjen!?? E faen ikke veldig mange mnd siden du sa at du aldri skul gjør det mer!!? Patetiske kvinnemenneske! Hadde anmeldt dæ om æ va han,e vel nok og ta tak i… du burde skjemmes!!

    5. “Da har vi bare Kokkejævel igjen. Det innlegget er jeg helt sikker på at jeg skal forbigå i stillhet!
      En ulvedebatt i kommentarfeltet mitt er det siste jeg trenger i dag.”
      Er du helt sikker på at du ville gå til anmeldelse for den setningen? Vel, jeg tror saken ville bli henlagt som intet straffbart

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg