Juleribbe fra billigkroken og julenek på gamlemåten.

Morgenstemning i Drømmehuset. I dag har jeg ingen avtaler. Ikke noe jeg må gjøre til et bestemt klokkeslett, og jeg føler det er godt.  Trenger det nå.

I går hadde vi ferdig-pizza til middag. Var greit med noe kjapt og enkelt. Jeg skulle en tur ut til Høvdingen i går ettermiddag og det ble litt sent før vi kunne starte med middagen.  Og mens jeg ser andre toppbloggere koser seg med mat i sola i Spania ble denne middagen fortært inne. Lett regn, høstmørke og 2 varmegrader fristet ikke til å innta middag på terrassen.

Hvis noen synes jeg maser mye om hva jeg spiser er det jo fordi jeg tror mat er det som opptar blogglesere. Det er jo det “alle” skriver om for tiden.
Jeg har og en annen baktanke. Jeg vil vise at ikke alle spiser de lekreste retter hver dag. At det går i tomatsuppe og ferdigpizza ofte.
Og i det jeg er inne på temaet mat. I går gjorde jeg et kjøp som virkelig gledet meg. Da jeg var på Coop extra kikket jeg som vanlig innom “billigkroken”. Der plukket jeg med meg noen fiske-nuggets til middag i dag. Greit nok. Men jeg plukket og med meg ei 4 kilos Gilde familieribbe. Julematen sikret og det med 40% avslag! Jeg sparte litt over 200,- kr på den ribba.
Det sto ei dame der som sa litt høyt, nok mest til seg selv, en kan da ikke kjøpe juleribbe som snart har best før dato… Jeg så på henne, og sa muntert? Hvorfor ikke? Samme hvilken ribbe du kjøper nå så slenger du den vel i fryseren til nærmere jul? Det har du rett i sa damen, og begynte å lete etter ribbe i passende størrelse hun og.

I går kom det batteri i de lilla adventslysa Gamle Gubben Grå kjøpte i fjor, så nå er vi ajour med julepynten her i huset. Litt på etterskudd, men dog.

I går skulle jeg ut å kjøpe noen julegaver. hadde sett to ting annonsert som jeg tenkte at passet akkurat til to forskjellige. Jeg dro til den ene og så den andre butikken. I begge butikkene var det jeg hadde sett meg ut utsolgt. Bomtur, med andre ord. Nei. nettshopping er tingen!
Fikk kjøpt to andre julegaver da, og det er jeg fornøyd med. Den ene var til og med på 70% avslag. Det liker jeg enda bedre. Det er jo tanken som teller, ikke summen på prislappen.

Til dere som leste om Lyseslukkeren Gamle Gubben Grå i går, jeg fikk viljen min uten å heve stemmen eller bli ildsprutende drage. Nå lyser det ute i juletrærne hele døgnet, og så må jeg leve med at adventsstjernene ikke lyser om natta. Kompromiss, tror jeg slikt kalles.

Fremdeles er det november. Jeg har god tid til å trylle frem jul. Til å bake og pynte, og ikke minst til å glede andre.
I går hadde jeg med julenek ut til Høvdingen.
Julenek jeg har kjøpt av firmenningen min, Hanne Beate. Jeg vet mange her kjenner Hanne Beate, for selv om hun ikke har blogg selv er hun en del av bloggblokka.
Høvdingen kjenner og til Hanne Beate. Hun er jo datteren til hans tremenning, og i vår familie har vi relativt god oversikt over slekta. Jeg kunne fortelle han at juleneket kom fra Sokna, og  viste han denne videoen for å vise at dette var gjort på riktig vis.
Det vakte minner, og jeg fikk høre historier om da han hadde en slik selvbinder og om den grønne traktoren som jeg husker fra tidlig barndom på 60- og 70-tallet.

Et julenek og en kaffekopp. Slikt skaper gode opplevelser i adventstiden. Og ja, jeg har selvsagt et julenek her utenfor Drømmehuset også.

 

6 kommentarer
    1. Selvfølgelig kan man kjøpe og spise mat som snart går ut på dato. Jeg går alltid innom “Tilbudsdisken” på mine handlerunder.

    2. Så moro at du viste videoen til Høvdingen! 🥰 Det var jo måten kornet ble høstet på før treskeren kom. Etter at nekene var tørka, ble det brukt treskeverk for å få av kornene og det var en forferdelig støvete jobb! Alt dette var før vår tid, så da er det fint å få høre det av de som har jobbet med det selv.❤️ Nå bruker vi den bare til å lage julenek, – går så mye raskere enn å skjære de manuelt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg