Kanskje er det ikke denne julen….

Sitter og leser VG   Der er en artikkel med Bent Høie som ber folk ha en plan B for jula.  Kanskje, mest sannsynlig spør du meg, kan vi ikke møte alle vi kanskje ønsker. Greit nok. Jeg er ikke uenig. Jeg håper ikke man åpner for storstilt festing med etterfølgende storstilt smittespredning.

Men noen tanker eller mot-tanker om du vil, vil denne kjerringa komme med.  Og det gjelder våre eldre som bor på sykehjem.

Høie går langt mot å instruere de om pent å holde seg “der de hører hjemme” altså på sykehjemmene og ikke stikke av på besøk til familien  Ja i Oslo kommune blir beboerne pålagt ti dagers karantene hvis de forlater sykehjemmet.

På VG sitt spørsmål om kommunene har mulighet til å holde beboere på sykehjem mot sin vilje, innrømmer heldigvis Høie at det har kommunene ikke. Det gleder meg at Helseministeren kjenner til lovverket rundt beboere på kommunale institusjoner.

Det som ikke gleder meg like mye, er hans neste setning.

En annen ting er hva som er klokt. Det er viktig å tenke gjennom at det ikke bare handler om den enkelte og den enkeltes familie, og det fellesskapet som et sykehjem er. Hvis mange sykehjemsbeboere er hjemme hos familier der det er mange folk som kommer til og har med seg smitte, er ikke dette bare en individuell vurdering. Kanskje er det ikke denne julen som er viktigst, fordi det kan bidra til at andre smittes eller i verste fall dør.

Jeg ser hva han mener, og intensjonen er nok god. Hensynet til det store fellesskapet, sykehjemmet, bør telle mer enn individets rett til å få feire jul med familien.  Jeg synes selvsagt at det er litt festlig at det er en fyr fra Høyre som hevder dette, men regner med at han mener at individuelle behov slutter å eksistere når man har kommet til et visst trinn i omsorgstrappa.

Men så ber jeg Helseministeren tenke nøye gjennom det jeg nå skriver.  I velferdsstaten Norge er i de fleste kommunene kriteriene for å få en sykehjemsplass så høye at beboerne ikke bor på sykehjemmet i årevis. Viser man til statistikk fra 2016 dør nesten tre av ti sykehjemsbeboere innen seks måneder etter at de har kommet på sykehjem. Gjennomsnittlig botid på sykehjem var under to år.

Mener Helseministeren at våre eldre skal ta en for laget og holde seg unna slekta den siste jula de lever? Kanskje er det nettopp denne jula, den siste jula, som er den viktigste…

2 kommentarer
    1. Nettopp. Alle kan ikke ta igjen denne jula til neste år, for da er de kanskje ikke blant oss lenger. Nå har vi snart brukt opp et år av livet på å vente og det er så trist. 😭 Vi må jo bare, men prisen er høy for mange.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg