Kjerringa som helsefreak…..

Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men når jeg blir tyta øra fulle om sunn livsstil ja da våkner den indre rebellen i meg.  Jeg blir nesten som en trassig tenåring og setter umiddelbart kursen mot nærmeste cheeseburger.  Det er ikke fritt at jeg sukker litt for meg selv når jeg ser hva som er temaet til dagens bunnblogger, Evelina Johansson,  “Psykisk helse og sunn livsstil”.

Og ja, denne godt voksne kjerringa har mye hun kunne ha kommentert om dette temaet. Men hvor greit er det egentlig at ei voksen kjerring med nok selvtillit kaster seg over en ung ny blogger som skriver at hun sliter med depresjon og lite selvtillit? Å bli utsatt for “Brit uten filter” har liksom sjelden blitt sett på som noe som bedrer selvtilliten og psyken.

Evelina skriver alle de riktige tingene.  Hun virker som en klok ung kvinne som forsøker hardt å gjøre alt som er riktig for å komme seg ut av depresjonen hun sliter med, og det virker som om hun kan være på god vei.  Jeg heier på henne!  Som så mange andre i generasjon perfekt setter hun høye krav til seg selv.  Jeg får lyst til å slå armene rundt henne å si  “Slapp av, det er ikke verdens undergang selv om du skeier ut litt en gang i blant.”

Når jeg leser  “Sunn livsstil er viktig og direkte knyttet til vår psykologi”   hører jeg  en liten stemme inne i hodet mitt som sier at det kan være ganske mye god psykologi en pose smågodt og.

Jeg mener jo at det å la kroppen forfalle, sitte med potetgullbollen, godteposen eller iskremskåla i fanget bak og glo på serier og tenker på hvor kjipt livet er, ja da er ikke det direkte sunt verken for psyken eller den fysiske helsa.
Men det er ikke sunt for psyken hvis du føler skam eller får en nederlags-følelse hver gang du unner deg en sjokoladebit, en seigmann elle et kakestykke heller.

La oss slå fast med en gang. Det er lov å kose seg!
Bare husk, det er forskjell på å kose seg og å trøste spise.

Det er forskjell på å sette seg ned, ta en sjokoladebit.  La den smelte langsomt i munnen, og kjenne på hvordan den deilige smaken brer seg i munnhulen. Forsterke smaken med en slurk kaffe og tenke at livet er ikke så verst likevel.

Forskjell på det og  å stappe smågodt inn i kjeften med begge hender, skylle ned med cola innimellom nevene med sukker og fargestoffer, mens du tenker på hvor jævlig trist livet ditt er.

Ved å velge matvarer som inneholder alle viktige næringsstoffer for dagen, vil du aktivere kroppens vitale funksjoner, sørge for at organene fungerer bedre, og garantere at du vil ta gode avgjørelser for deg selv. står det i blogginnlegget.
Slike setninger får vanligvis meg til å hoppe videre til noe annet å lese.  Nå tar jeg meg tid til å reflektere over setningen.

OK, jeg kjøper at hvis du får i deg alle viktige næringsstoffer hver dag vil det gjøre at organene dine og hele deg fungerer bedre.
Men hvordan kan du være sikker på at du får i deg riktig mengde av alle de næringsstoffene kroppen trenger i løpet av en dag? Har man et slags avkrysningsskjema? Og kan ikke det bidra til litt stress og nederlagsfølelse?  “Hjelp, det er snart midnatt og jeg har fått i meg litt lite proteiner, er det noen som har et egg? “Eller  “Jeg er mislykka, igjen.  Jeg spiste to av de kjeksene fulle av palmeolje, jeg har sikkert fått i meg mer enn de anbefalte en prosentene med transfett som jeg bør hver dag.  Jeg er en taper, ett null.”

Hvordan kan man garantere at jeg vil ta de gode og riktige avgjørelsene for meg selv bare ved å slenge inn på med de riktige matvarene?  Var det mangel på fullkorn som fikk meg til å ta den fatale beslutningen om å gå rundt Grønntjern den dagen i April? Den førte som kjent til et komplisert ankelbrudd, noe som helt klart ikke var helt bra for meg, verken psykisk elle fysisk.

Eveline kommer med flere gode måter å motvirke depresjon.
Det virker som om hun har funnet verktøy som kan bidra til å snu negative tankespiraler. Det er bra. Man trenger å bevisst tenke gjennom og finne ut hva man selv kan gjøre for å snu negative tankemønstre eller gi seg et friminutt fra det som føles vondt og vanskelig.

Lytt til favorittmusikken din.

Gi meg Åge Aleksandersen på radioen så skal jeg love deg at volumet raskt blir skrudd opp.  Leva Livet, og Eldorado, jeg kan de fleste tekstene til Åge uten att, og kan fort gaule med mens jeg tar små dansetrinn på kjøkkengulvet. I sted danset jeg med til tonene fra radiogudstjenesten. De spillte en fengende versjon av “Down by the riverside”

Ja yndlingsmusikken er bra for psykisk helse, selv om jeg ikke er helt sikker på om  Åges “Fire pils og en pizza,”  liksom oppfordrer til sunt kosthold.

Husk bare at du lytter til sanger som har glade melodier og glade tekster.
Kassettsamlinga mi da jeg var ung var mildt sagt ganske spesiell.  Jeg tror ikke det hadde vært direkte sunt hvis jeg hadde slitt psykisk da jeg var ung om jeg hadde holdt meg inne på jenterommet mens jeg lyttet til “Frem fra glemselen”, favorittene mine i en periode. Hvis du ikke husker eller kjenner konseptet var det en samling med LP er med gamle skillingsviser. Jeg tror ikke for mye “Vesleblakken”, “I en seng på hospitalet” og “Tatergutten” liksom er det som skal til for å løfte deg ut av en begynnende depresjon.
Nå er det vel få av dagens unge som som lytter til gamle skillingsviser, men det finnes fremdeles masse musikk med temmelig depressivt innhold. Så vær bevisst hva du lytter til hvis du er i det litt depressive hjørnet.

Gjør din favorittøvelse eller gå i minst en halv time er Evelinas neste triks.
Jeg har ingen favorittøvelse, men jeg kan understreke at det å gå en tur som regel er med på å lufte hodet, få sortert tanker og kanskje få et litt sunnere syn på livet rundt deg.  Kom deg ut! Se sola, se himmelen, se folk – om enn på avstand. Se natur, skog og planter.  Det er ikke så mye som skal til.

Se en favorittfilm eller les en bok er det tredje rådet fra Eveline.
Jeg elsker bøker, det har jeg alltid gjort. Og selv om det sikkert ikke virker slik fordi stabelen av uleste bøker på hjørnebordet er relativt høy. Men det har nok vært mer snakk om prioriteringer.
Og et bok-tips hvis du er litt deppa fordi eksmannen har stukket av med huset, naboens hund spiser hønene dine eller livet har gått mot deg på andre måter er “Hevnen er søt AS” av Jonas Jonasson. Om du kanskje ikke bør følge eksemplene i boka for å ta hevn, kan du jo more deg med å se hvordan andre får tatt igjen.

Så skriver Eveline noe jeg overhode ikke skjønner.

Jeg vet at det er litt vanskelig å spise sjokolade, men hvis du vil spise litt, kan det være sunt fordi det hjelper å aktivere hjernen din.

Finnes det folk som synes det er vanskelig å spise sjokolade????  Hvis det finnes mange som finner det vanskelig å spise sjokolade fikk jeg  en genial forretningsidé.  Jeg kan holde kurs i sjokoladespising!!!!

Frokosten er veldig viktig.  Det er aldri sunt eller lurt å droppe frokosten.  Men jeg nekter å gå med på at frokosten enten kan gjøre eller ødelegge dagen min..

De dagene frokosten min besto av cola og baconpølse fra bensinstasjonen på Vikersund var ofte noen av mine beste og mest engasjerende dager.  Det at jeg møtte veggen og mistet mye av overskuddet skyldtes ikke ei enkelt baconpølse, men var mer et resultat av at det ble for mange frokoster som ble inntatt på den måten. Så kanskje har Evelina litt rett?  Kanskje hadde jeg holdt litt lenger, ungått å få diabetes, kort sagt vært litt sunnere hvis jeg hadde vært flinkere til å lage meg ordentlig frokost hver dag.

Å la frokosten bestå av mat i alle regnbuens farger slik Elevina gjør høres lurt ut.  Du spiser mye med øynene, og en regnbue på frokost-tallerkenen vil være en glad og god start på dagen.  Varme rundstykker med kaviar og fiskepudding som var søndagsfrokosten min er ikke så verst det heller, selv om enkelte av fargene i regnbuen glimret med sitt fravær.

På samme vis som det ikke bare var baconpølsene, colaen og andre kjappe måltider på diverse bensinstasjoner som tok knekken på meg, så skal det nok mer til for å redusere depresjon enn en sunn frokost.  Samtidig ser jeg at den fargerike frokosten garantert gir en god start på dagen. Det kan være et godt verktøy på veien mot å bli frisk

Mennesker er flokkdyr. Vi trives sammen med andre. Jeg tror og det kan motvirke depresjon å være sosial, se mennesker.  Men pass på å være sammen med folk som gjør deg godt.  Kast ikke bort tiden og energien din på folk som bare bryter deg ned og får deg til å føle deg dårlig. Det gjelder enten det er familie eller venner. Det er lov å holde en viss avstand til familie hvis det å være sammen med dem ikke får deg til å føle deg bra.

Selvfølgelig søkte jeg hjelp da jeg knakk ankelen.  Like selvfølgelig burde det være å søke hjelp hvis en sliter psykisk. Det er jo det vi har helsevesenet til! Være der for deg når du trenger det.

Det viktigste tror jeg er som Elevina er inne på å tørre å innrømme for seg selv og andre at akkurat nå er livet litt tungt. Akkurat nå kan jeg trenge hjelp også til å finne gode opplevelser som kan være med på å få tankene over på noe annet.  Bevisst søke etter de opplevelsene som fører til glede og for et kort eller lengre øyeblikk overskygger de tunge tankene.

Evelina høres ut som en klok kvinne. Det virker som hun har tatt mange kloke grep og er på god vei til å komme seg ut av depresjonen. Jeg heier på henne! Og husk, nøl ikke med å ta kontakt hvis du trenger et kurs i hvordan spise sjokolade!

 

 

6 kommentarer
    1. Sanne ord og alle og enhver har sine terskler og utfordringer. Når det gjelder sjokolade kan jeg fortelle at når jeg var gravid ble jeg kvalm av lukten og smaken av sjokolade. Det at maten vokser i munnen fikk en annen betydning etter det. Men hos andre har det jo motsatt effekt hehe. Ha en fin kveld.

    2. Inntak av sunn mat kan ha mye å si for psykisk hele og uhelse, likeså trening. Men alt med måte… jeg begynner dagen -uansett når på døgnet dagen min begynner-, med kaffe og sjokolade og føler ingen skam for det…:) og ja, helt enig med deg. Trenger man hjelp så søk hjelpen man trenger. Det er heller ingen skam

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg