Kjerringa tar saken

Vet dere noen ganger kunne jeg tenke meg å forgylle Allan. Lage en forgylt statue av hele fyren, for den fremtidige bloggkongen er virkelig verdt sin vekt i gull.
Her satt jeg og klikket meg gjennom det siste innlegget til toppbloggerne for å finne litt inspirasjon. Altså la meg inspirere i stedet for å kommentere. Det må jo være lov. Bloggere er jo influensere. Da er det vel bare rett og rimelig at de skal kunne brukes til inspirasjon.

Jeg klikker meg inn hos Allan. Og plutselig er jeg ikke i tvil om hva jeg skal skrive om. Ja Allan ber jo faktisk om det; Bloggeren Kjerringtanker er også politiker for partiet Rødt og er følgelig opptatt av rettferdig fordeling, vil jeg tro, og hun kan sikkert ta tak i og undersøke denne saken nærmere, så ikke blogg.no driver og gjemmer unna de store pengene og kanskje gir disse bare til bloggkongene sin, de nåværende, og ikke den fremtidige.
Ja, Allan. Kjerringa kan du stole på. Jeg tar saken!

Egmont Publishing AS som eier og drifter blogg.no er et firma som går bra. Det har god soliditet og god lønnsomhet selv om driftsreultatet har gått litt ned de to siste årene er Årsresultatet på samme nivå som i 2019. Det var på nesten 49 millioner kroner i fjor. Driftsinntektene var på 239 millioner.  Ved forhandlinger om litt mer kronasje til oss bloggere er slikt godt å vite.

Egmont Publishing AS er en del av Egmont Holding AS konsernet og er delt opp i mange underselskaper sik konsern ofte er. Akkurat hvor mye eller lite de tjener på blogg.no klarer jeg ikke å finne ut. Ikke tror jeg en hel haug med tall er så interessant for den jevne bloggleser heller.
Derimot er historien til blogg.no før vi ble en del av Egmont-konsernet i 2018 langt mer interessant. Visste dere at blogg.no opprinnelig ble startet av noen med bakgrunn i det norske black-metal miljøet? Det er mye mer kult enn trauste. litt kjedelige Egmont.

 

Blogg.no ble startet på Bislet i 2003 i Oslo som en idé hos de to ivrige gründerne, Rafiq Charania og Per Kleven.
Idéen baserte seg på at alle som ønsket det burde få tilgang til å lage seg en blogg.
For å realisere ideen bygget de to en plattform som var laget slik at folk enkelt kunne sette opp en egen blogg uten å måtte installere programvare på egen server eller drive med programmering.

«Ingen» i norsk mediebransje hadde tro på blogg.no. De to gründerne slet i motbakke. Ingen ville snakke om dem, ingen ville samarbeide med dem. Blogg var ikke et ordentlig medie, var gjennomgangstonen. Blogging er useriøst. Synes det er noe kjent med de uttalelsene. Er det ikke slik foratåsegpåere ser på blogg nå?

Ignoransen fra norsk offentlighet var kanskje en forkledd velsignelse, for mens «main stream media» og forståsegpåere så en annen vei tok folket imot blogg.no med åpne armer.
Blogg.no vokste til å bli Nord-Europas største blogg community og Norges 10ende største nettsted på TNS gallup listene.
Når Mediehuset Nettavisen kjøpte selskapet i desember 2012 var det blitt etablert to millioner blogger på tjenesten. Et formidabelt tall i et land med litt over fem millioner innbyggere.

«Alle» startet sin bloggkarriere på blogg.no, og de aller største ble store der også. Det å havne på topplisten til blogg.no åpnet for karriere og berømmelse.
Bloggere og influencere ble en stor del av den norske medieverden, nøyaktig slik Per og Rafiq forutså.

Egmont kjøpte merkevaren blogg.no i 2018. De overtok en suksess de ikke helt har klart å holde ved like.

Venter du fremdeles på linken til black-metal? Vel den kommer her.
Kjetil Manheim, en av gründerne av blogg.no, var en av de som var med å starte black-metal bandet Mayhem i 1984. Han trakk seg ut av bandet i 1987 etter at de hadde gitt ut sin debut-plate Deathcrush.

Rafiq Charania finner jeg ikke så mye om, men jeg tror ikke han var en rocker. Han døde av kreft i 2014. Så vidt jeg forstår av det jeg finner på nett var han en fyr som brant for de ting han trodde på. Som arbeidet hardt og hadde mange ideer. En flott fyr som delte av sin kunnskap til alle som ville lære. En som gledet seg over å se andre lykkes. Som nok ble drevet mer av det å få til ting enn å bare tenke på hva som ville gi mest penger på bok. Mest fortjeneste.

Jeg er bare ei kjerring som deler mine tanker.  Men jeg tror blogg.no, eller blogg da trenger noen som virkelig har tro på konseptet slik Rafiq og Kjetil hadde.  Noen som er tøffe nok til å gå egne veier og ikke tenke på om “alle” dømmer ideene deres nord og ned. Noen som ikke er opptatt av å være main-stream.

Væpna revolusjon foreslår Allan. Jeg tviler på at det er veien å gå når det gjelder kapitalistiske eiere som Egmont. Men det er andre måter å drive revolusjon på. Vi må få medienes interesse for det vi skriver. Da kommer annonsørene etter, og det er der pengene ligger.
Den nye bloggkongen “Pappahjerter” klarte det denne uka. Hans innlegg Ikke snakk om kreft mens jeg spiser marsipan  har jeg sett omtalt i flere nettaviser. Det har 94 kommentarer i kommentarfeltet og har skapt et veldig engasjement.

Så la fingrene gli over tastaturet folkens. La oss skape engasjement. La oss rocke denne platformen. Kanskje ikke alt vi skriver og publiserer er en Nobel-pris verdig.  Men la oss vise at bloggere og blogg ikke er et døende fenomen.
Ikke overlat til Egmont å skaffe oss reklameinntekter. Er det vi ønsker oss tar vi kontakt med de som selger fjellstøvler, garn eller kaffe-latte selv. Vi nøyer oss ikke med de smulene Egmont er villig til å dele med oss. Vi stikke i stedet av med hel kaka.

For vi bloggere rocker og det skal vi bevise.

10 kommentarer
    1. Du er inne på noe veldig bra der. Får håpe dette får snøballen til å rulle.
      At det ble litt å hente for de på blogg nå også…Litt gulerøtter..Moro hvis det kunne dryppe litt på de 20 beste f.eks..
      Det var vel det tidligere før 2018?

      1. Usikker på hvordan finansieringen var før 2018. Men Egmont tjener gode penger på reklame i følge regnskapene. Hvor mye de tjener på reklamen på blogg.no klarer jeg ikke helt å finne ut.

    2. Det er veldig hyggelig at du kan tenke deg å lage en forgylt statue av meg:) Jeg tror den ville blitt kjempefin:) Tror jammen jeg skal bringe den ideen videre til kommunen her jeg bor, og kanskje de kunne tenke seg å sette opp en forgylt statue av den o store prominente i sentrum. Det vil sånn til de grader være forskjønning av sentrum. Statuen kunne godt stått der i kirkeparken ved siden av dammen og fontenen og i nærheten av der hvor julegrana nå er satt opp. Jeg tror den hadde gjort seg der ved siden av julegrana:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg