Komentere noe jeg virkelig kan…..

I  dag har jeg tenkt å ta for meg  helse og sosial politikken til den nye regjeringen.  Helsepolitikk er noe jeg kan, og til dels har sterke meninger om.  Jeg har snart arbeidet tretti år i spesialisthelsetjenesten.  I 18 av de har jeg vært tillitsvalgt, og foretakstillitsvalgt i 16 av de.
Jeg har sittet i styret til to helseforetak som ansatte-representant og har sittet 7 år i kommunens Hovedutvalg for Helse Omsorg og Velferd.

I regjeringsplattformen står det at Regjeringen vil samarbeide med frivillige for å utvikle tilbud til utsatte barn- og ungdomsgrupper, eldre og kronisk syke.  Det er flott at disse gruppene kan få et tilbud, men dette er bare en av oppgavene som vi ser at regjeringen vil prøve å legge over på de frivillige i stedet for at det offentlige tar ansvaret.  Jeg er ikke overbevist om at det er riktig utvikling.

Regjeringen vil som et forebyggende tiltak prøve ut 4-års kontroll i barnehagen.  Dvs at 4 årskontrollen blir tatt i barnehagen hvor barna er trygge og i vante omgivelser i stedet for på helsestasjonen.

Alkoholpolitikken vil de ha omtrent som i dag, og det står ikke noe i regjeringsplattformen om å forby pappvin, selv om Helsedirektoratet mener det kunne spare ganske mange liv i året.


Når vi flytter oss fra folkehelsepolitikk og over til primærhelsetjenesten, vil de forbedre og modernisere fastlegeordningen for lettere å rekruttere flere leger til fastlegestillingene. Det er bra. Vi trenger flinke fastleger.

Positivt er det og at de ønsker å øke LIS1-stillinger for å øke rekrutteringen både til fastlegestillingene og spesialistmangelen i spesialisthelsetjenesten.

Innføre krav til fastlegene om at de skal tilby e-konsultasjon til de som ønsker det. står det og i regjeringsplattformen, og dermed var det vel takk og farvel til fastlegen min.  Han som heller tar meg med på fottur til nærmeste minibank når jeg ikke har kontanter.  For elektronisk betaling er ukjent begrep der på kontoret.

Det står og at regjeringen vil stimulere til et løft for jordmortjenesten for å sikre tilstrekkelig jordmorkapasitet i helelandet. Hadde jeg vært tillitsvalgt i jordmorforbundet hadde jeg lest det som et løfte om høyere lønn.
Regjeringen vil og sikre flere plasser i jordmorutdanningen.

Og så kommer noe jeg er spent på.  Regjeringen vil legge frem en stortingsmelding om prioriteringer i primærhelsetjenesten.  Vil det da stå at antibiotikabehandling av lungebetennelse skal ses på som livsforlengende medisinering og helst ikke gis til sykehjemspasienter? Skal man heller prioritere å la naturen gå sin gang, og sikre raskere rullering av sykehjemsplasser? Jeg har mine grunner til å stille spørsmålet.

Regjeringen sier de vil opprettholde og videreutvikle innsatsen for å forebygge tannhelseproblemer og videreutvikle tannhelsetjenesten.   Det som hadde vært et godt tiltak i så måte hadde vært å innføre gratis tannbehandling på lik linje med resten av kroppen. Altså at man kun betalte egenandel hos tannlegen i likhet med hos legen. Men det er det ingen signaler på at regjeringen vil gå inn for.  Selv om de vil ha en forsøksordning der kommuner som ønsker det selv kan overta ansvaret for tannhelsetjenesten. Forslaget var oppe til høring, men

i Hovedutvalget hos oss fikk det liten eller ingen oppslutning.  Det fulgte ingen midler med.

Det er flere yrkesgrupper som muligens kan vente seg en lønnsøkning når regjeringen sier de skal bidra til økt rekruttering av kritisk helsefaglig kompetanse til kommunehelsetjenesten.
De vil og sikre tilstrekkelig kapasitet til etter- og videreutdanning i helse- og omsorgstjenesten.

Nok en gladmelding; regjeringen vil gi tilskudd både til netto. tilvekst og til rehabilitering av plasser i sykehjem og omsorgsboliger.  Det betyr enda et argument for at vi her i kommunen kan beholde Hønefoss sykehjem og rehabilitere det, selv om vi åpner omsorgsboliger i Heradsbygda.
Like positivt synes jeg ikke det er at de vil styrke privat utbygging av sykehjem, omsorgsboliger og demensandsbyer.  Dette vil fort føre til at vi får et todelt helsevesen i enda større grad enn i dag.  De som har råd til å betale får de gode tilbudene, støttet av kommunen, de som ikke er så bemidlet får klare seg med det litt dårligere kommunale tilbudet.  Det vil å legge til rette  for at flere velferdsprofittører får sugerør inn i kommunekassa.

Regjeringen vil og opprette flere tverrfaglige oppfølgningsteam,. Det er bra. Tverrfaglighet er bra.

Og så et tydelig bevis på at KrF er med i regjeringen. Regjeringen vil nemlig samarbeide med trossamfunnene slik at eldre i institusjon gis mulighet for og tilbud om noen å snakke med om åndelige og eksistensielle spørsmål, samt tilrettelegge for at flere eldre får mulighet til å lage elektronisk livstestamente.
Men kjære KrF, vil dere virkelig være med på å få eldre sykehjemspasienter som gjerne har noe kognitiv svikt at de ikke ønsker livsforlengende behandling, når dere vet at nesten enhver behandling av enkelte innen sykehjemsmedisin blir sett på som livsforlengende?  Jeg trodde dere var tilhengere av å overholde det femte bud. Man skal ikke slå i hjel.  dette er feil måte å få ned sykehjemskøene på..

Mer positiv er jeg til at regjeringen vil etablere en tilskuddsordning til kjøkken i sykehjem.  Det er virkelig bra. For når man hører at sykehjemsmaten i en av Akershus-kommunene øst for Oslo blir laget på Vestlandet og så bare varmet opp i Akershus.  Slik sentralisering av sykehjemsmat ser vi over hele landet.  Men kjøkken på hvert enkelt sykehjem ville øke muligheten for å tilrettelegge mat bedre til den enkelte, og matlukt i huset ville fremme matlyst.  Mat er viktig i sykehjem.  (Og enn så lenge blir ikke det å tilby beboerne mat sett på som livsforlengende behandling – håper jeg.)

Regjeringen vil og etablere et eget eldreombud og sikre at par som ønsker det kan få bo sammen på sykehjem eller i omsorgsboliger.  Bra.

Så er vi kommet til sykehusene våre, og hva regjeringen planlegger her. Det er selvsagt mange fine ord. Som at de skal styrke samarbeidet mellom store og små sykehus. Mer konkret vil de reduserte ventetidene – men det står ikke hvordan.

De vil og styrke både kapasiteten og kompetansen i akuttmedisinsk tjeneste utenfor sykehus. Som vel består i stor grad av ambulansetjenesten.

Så vil de utvikle pakkeforløp for enda flere pasientgrupper.

De vil og gi flere kreftpasienter og andre pasientgrupper med alvorlig sykdom mulighet til utprøvende behandling.

Utvide ordningen med fritt behandlingsvalg til flere områder, og selvsagt øke bruken av private avtale-spesialister.  Privatisering er jo tingen.

For oss som arbeider ved det akkurat passe store sykehuset, og andre sykehus i distriktet er det verdt å merke seg at regjeringen sier at de vil desentralisere spesialisthelsetjenesten slik at den er tilgjengelig i pasientens nærmiljø så langt det er mulig og hensiktsmessig.

Når det kommer til rusomsorg, vil de også her samarbeide med de frivillige. De vil og etablere flere behandlingsplasser og bedre ettervern for alkoholikere..

Når det gjelder psykiatri gleder det meg at de vil legge til rette for tilbud med  aktivitet og arbeid som for eksempel på Fontene huset.  Det gleder meg for jeg tror fontenehus gjør mye godt arbeid.
Også her vil de og styrke samarbeidet med frivillige og private aktører. Det synes jeg ikke er så positivt.

At man nå fjerner muligheten for fosterreduksjon synes jeg er bra.  Jeg har skrevet ett innlegg nylig om mittsyn på abort, jeg gjentar ikke det her.

Jeg synes det er sært at man har gitt KrF veto rett  mot endringer i Bioteknologiloven, ved at man ikke skal gjøre endringer i Bioteknologiloven hvis ikke alle fire partiene er enige om det.

Det ble littlangt, men dette er et viktigområde som interesserer meg.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg