La oss være i bobla….

Når jeg skriver om krigen som raser i Europa får jeg nesten ingen kommentarer eller lesere. Når jeg skriver om sjokolade derimot…..
Så hvis jeg bare var ute etter klikk og trafikk på bloggen min, på å krabbe oppover på bloggtoppen at det var derfor jeg “kastet meg på denne Ukraina greia” slik noen sendte meg en melding og insinuerte, ja da hadde jeg vel skrevet om sjokolade da…..

Vel har denne bloggen en viss prioritet for denne kjerringa men det finnes ting som er viktigere, mye viktigere enn bloggen.
Det er krig i Europa, en gal despot sitter med fingeren på knappen og bare venter på en unnskyldning for å starte tredje verdenskrig og folk forventer at jeg skal være opptatt av klikk, bloggtoppen og sjokolade!

For den som vil ha krig er det nødvendig å forstå minst mulig av fienden. For den som vi ha fred handler det om å prøve å forstå.

Skriver Aslak Sira Myhre i denne artikkelen Krigens første offer er sannheten, sies det.  Jeg ønsker fred, derfor er det viktig for meg å forstå. Forstå hva som ligger bak konflikten. Jeg siterer mer fra Sira Myhres kronikk;

Både i diktaturer, demokratier og alt det som ligger et sted mellom disse to punktene er man avhengig av propaganda for å kunne starte en krig. Folk og soldater må ha en oppfatning av at krig ikke bare er en mulig løsning, men helst den eneste løsningen for å støtte krig. Det kan stort sett bare skje om man står overfor noe folk oppfatter som en alvorlig trussel mot egen sikkerhet, eller en fiende som er et blodtørstig monster. Putin har overbevist sitt folk om det første, vi er i ferd med å bli overbevist om det andre.

Om man dekonstruerer krigen er den til sjuende og sist bare én ting: Død. Skade, lemlestelse, ødeleggelse og død. Og derfor er det i de aller, aller fleste tilfeller helt sant at fred er det beste. Om ikke for generaler og presidenter, så for vanlige folk der krigen truer med å bryte ut.

Det er ingen tvil om at Ukraina er angrepet av Russland og at Putin ikke anerkjenner Ukrainas rett til sjølstyre innafor dagens grenser. Det bryter helt klart med viktige prinsipper i folkeretten. Det er heller ingen tvil om at det er russiske styrker som nå går inn i Ukraina, ikke NATOs som går inn i Russland. 

Men samtidig er det heller ingen tvil om at NATO i tida etter 1991 har innlemma 13 tidligere land fra Østblokka, og at Ukraina og Georgia er i en prosess for en gang å kunne bli medlemmer. Det er et faktum at det er NATO som omringer Russland militært, ikke omvendt. Det er også sant at USA aldri ville godtatt at Mexico eller Canada gikk inn i en russisk militærallianse. 

Så når jeg kritiserer Stoltenberg for å være med å piske opp stemningen er det ikke fordi jeg støtter Putin, eller fordi jeg er kommunist, det er fordi jeg ønsker fred. 

Svaret på hvordan vi oppnår fred har jeg ikke.  I teorien tror jeg fred best oppnås ved samtale og diplomati og ikke med våpen. Men jeg tror det er lenge før vi ser Putin ved noe forhandlingsbord, jeg tror ikke han ønsker fred.  Så det man må finne ut er hva som skal til for å få Putin på bedre tanker, hva som kan få han tilbake til forhandlingsbordet. For å danne meg en ide om det må jeg forstå mer av det som ligger bak, forsøk å forstå Putin og Russland.
Ikke forstå for å unnskylde eller støtte, men for å forsøke å finne en vei videre. Veien mot fred i Europa.  Denne kjerringa kommer aldri til å bli spurt eller ha noe ønske om å være freds-megler ved det forhandlingsbordet.  Ønsket om å forstå er rent personlig.  Jeg ønsker kunnskap.

Mitt neste innlegg kan derfor fort handle om Putin, – eller om sjokolade.  En kan aldri vite når det gjelder denne kjerringa.

 

 

4 kommentarer
    1. Politikk og krig er ikke sexy tema.

      Jeg tror det er mange som ikke vil lese om krig og politikk i blogginnlegg, fordi de får slike input fra media hele tiden.

      Jeg klarer ikke la være å skrive, klikk får være underordnet. Temaet er altfor viktig for meg.

      Ønsker deg en nydelig dag 🌸

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg