Leser ikke Kokkejævel annet enn sin egen blogg?

Det er ikke så ofte jeg kjenner sinnet og engasjementet flamme ordentlig i meg rundt klokka 06.30 om morgenen.  Jeg er fremdeles litt trøtt, litt halvveis i dvale. Og i dag var jeg enda mer rolig enn vanlig.  Yngste Sønn sto opp av seg selv, måtte verken vekkes eller mases på.  Ja, han forlot heimen en times tid før vanlig tid, og tre kvarter før han egentlig MÅ stå opp.  Ikke skal jeg stresse av gårde selv heller.  Hjemmekontor, ikke noe skype-møter før et telefonmøte klokka 10.  Jeg har når man teller timer arbeidet det jeg skal denne uka, sykemelding tatt i betraktning, Så jeg kan ta en rolig start på dagen med verdens beste samvittighet.  Trenger i grunn det etter et par, tre litt hektiske dager på jobb.

Men så er det dette faste morgen-innlegget på blogg da.  Innlegget hvor jeg tar for meg det siste innlegget til den bloggen som ligger øverst på bloggtopplista. I dag var det som så ofte før Kokkejævel, denne Kokken oppe i nord som tror han er Guds gave til verden. Jeg registrerte sløvt at jeg selv var ramla ned på en 59. plass, ikke en gang det klarte å få blodtrykket til å stige.  “Ja, ja” tenkte jeg.  “Folk liker ikke kjærlighetserklæringer til Gamle Gubber og bilder av brukte lenestoler.” Så åpnet jeg innlegget til Kokkejævel.  Jeg leste innlegget mens jeg vantro tenkte; “Er han fullstendig dum?  Hvor har denne fyren tilbragt de siste tre ukene?”

OK. Han har fått med seg at landet er stengt ned.  Hans eget firma Fy Fader ble tvangsstengt av myndighetene. Hans andre firma, “Hofte Pluss” valgte han selv og stenge ned før myndighetene besluttet det og.  Sikkert en vanskelig men riktig beslutning.

Han har og fått med seg at det selvsagt ikke bare er hans firma som er stengt, men også skoler (hvor Datter og Kjærest går), Han har fått med seg at de andre butikkene i Finnmarks største kjøpesenter også er stengt.  At det er mange mennesker som har litt god tid for tiden, men han har tydeligvis ikke tenkt noe nærmere over HVORFOR myndighetene har gått til det drastiske tiltaket å stenge ned store deler av samfunnet.

For Kokkejævel antar at siden halve Norge og mer til er stengt, så sitter sikkert de ansatte borte på Hammerfest sykehus og tvinner tommeltotter.  Så da kan de jo bruke litt av dødtiden sin til å operere skuldra hans som de egentlig skulle  tatt i september.
Og siden Kokkejævel er en handlingens mann ringer han sykehuset for å høre om ikke de også synes det høres ut som en god ide’.
De syntes ikke det.!

Hammerfest Sykehus og resten av Finnmarkssykehusene (og de fleste andre sykehus i Norge) er i gul beredskap.  Vi som arbeider i helsevesenet gjør alt vi kan for å forberede oss på en enorm stor mengde syke pasienter på grunn av korona. Myndighetene har stengt ned samfunnet, bedt folk holde seg hjemme i størst mulig grad  for å bremse smittespredningen for at vi skal få kjøpt oss tid til å få organisert oss til å få på plass så stor kapasitet som mulig.  Myndighetene håper og at man ved alle de strenge tiltakene de har innført vill man forhåpentligvis forhindre at for mange blir kritisk syke på en gang.  Håpet og målet til myndighetene er å bremse smittespredningen slik at ikke helsevesenet kneler og ikke klarer å ta seg av alle pasientene.

Allerede for over en uke siden gikk radiografene på Hammerfest sykehus over i “Covid 19 turnus”  En turnus der man deler arbeidsstokken i forskjellige arbeidslag slik at hvis en ansatt skulle bli smittet ungår man at den smitter mer enn sitt arbeidslag. Blir en ansatt syk med Covid19, må hele arbeidslaget i karantene.  For å fa til slike lag endres arbeidstid, og på små sykehus blir det fort en del overtid for å få til en slik ordning.  Vi skal og ikke være alene på jobb, noe radiografene på Hammerfest og andre sykehus ofte er i deler av døgnet. På Hammerfest sykehus må man dele radiografene i to arbeidslag.  Så arbeider de halve tiden hver.  Skulle et lag måtte gå i karantene, må det andre laget dele alt arbeidet 24/7 mellom seg.

Finnmark med sine lange avstander, sine utfordrende værforhold og sine relativt små sykehus har helt andre utfordringer i slike krisetider enn store universitetssykehus på sentrale Østlandet.  Jeg er sikker på at de vil klare det på en god måte, hvis ikke for mange “søringer” blander seg inn.
Men de trenger ingen ekstra pasienter, ingen ekstra skulderoperasjoner, de har ikke nok av ledig tid.  Heller ikke til en kokk som tror han er kjendis eller Gud.

Jeg hisset meg sikkert litt mer opp enn nødvendig.
Jeg har sittet hele uka og arbeidet med å dele radiografene jeg representerer inn i slike lag.
Jeg har ringt rundt og forklart medlemmer at turnusen de trodde de hadde i påsken, ikke blir slik de trodde.  At de skal arbeide lange vakter, eller ha fri på andre tidspunkt enn de trodde, For flere kom ikke bytte av arbeidshelg som en god nyhet.   Jeg er litt sliten.  Litt spent på hvordan de neste ukene, månedene vil forløpe for min yrkesgruppe.
Jeg skal slappe av, puste med magen.
På mandag har jeg hørt at det er jeg som skal sitte og svare på telefoner fra Kokkejævler og andre pasienter som tenker at vi sikkert har god tid i disse dager til å ta oss av akkurat dem.

 

9 kommentarer
    1. NOEN er som regel høyere på seg selv enn andre og har kun øyet for den de ser i speilet 😉
      Lag deg selv en fin dag, så godt det lar seg gjøre 🙂

      Klem Vibbedille 🙂

    2. Denne viruspandemien får fram det verste og beste i folk. Jeg har ikke tenkt nok igjennom saken til å si at det gjelder hver og en, eller om noen er verstinger og noen er bestinger. Jeg holder en knapp på det siste.
      Det spres mye hygge og omtenksomhet, til glede for mange.
      Så har du disse som tenker at de selv kan bli proritert, av ymse grunner. At det finnes egne unntak for dem.

      Sannheten er jo at vi alle, alle som en, må være med. For hver enkelt som bryter myndighetenes regler, kan utgjøre en trussel om forlengelse av strenge tiltak for alle. Sånn er det. Noen er så ufattelig korttenkte at man kan lure på hvordan de egentlig klarer seg.

    3. Det viser vel bare at flertallet av befolkningen (dessverre) ikke kan overlates til å tenke selv i nasjonale kriser, men må (vei)ledes med myndig hånd ned til hver minste detalj. Kokken skriver jo også i samme innlegg at det hadde vært umulig for ham å forutse nedstengingen som kom to dager etter at han hadde vært hos operasjonslegen, og det var han slett ikke alene om, selv om det kan virke utrolig nok for dem som er vant til å følge med på litt mer enn sin egen lille boble. Velger å tro at kokken var mer korttenkt enn genuint egoistisk. Noen ganger går det litt fort i svingene der i gården. Vet om mange som trodde at unntakstilstanden skulle være over etter de to første ukene og planla deretter. Kan bare be til høyere makter om at du får styrke til å holde ut tålmodighetsprøven som den nevnte telefonvakten garantert vil gi deg. Grip hviledagen!

        1. Det er fristende å sitere Bibelen her, men jeg behøver jo ikke å fortelle deg at dette kommer derfra. Det er et fint ønske åkkesom: Som dagen er skal din styrke være. Spesielt myntet på neste uke. 😊

    4. Må ikke ta alt så alvorlig. Han kommer med lettsindige tanker fra en ikke altfor stor tenker eller politisk engasjert person. Ofte har han “politiske meninger”, av det lettere slaget. Men slik er vel kanskje mange av oss?

      For ikke lengre siden spurte han om Monica Mæland ville drepe ham. Det virket som om det var myntet på Kommunalministeren. Så han hadde tydeligvis ikke fått med seg at hun NÅ er blitt Justisminister. Jeg prøvde å si til ham at det eventuelt er Nicolay Astrup som vil drepe ham, men han skjønte neppe hva jeg mente.

      Jeg kjenner Kokkejævelen privat. Ikke godt, men vi er på hils, og jeg kjente ham godt da vi var ungdommer. Og han er en tvers igjennom hyggelig kar. Han er folkelig, og har en haug med unger. Han er faktisk(!) ikke det minste innbilsk, men er heller av det sjenerte og ydmyke(!) slaget, tro det eller ei. Og han tror overhodet ikke han er Gud. Han er dessuten kjent som en god leder, og en kreativ sjel, som har fått til MYE all den tid han har vært virksom i Alta. Med tanke på både å bidra til lokalmiljøet, senteret og sentrum hvor han holder til. Samt å skape arbeidsplasser.

      Slike personer er viktig i den store sammenhengen! Som bidrar positivt, og tør å forsøke å få til noe! Jeg har femårig høyere utdannelse av det tyngre slaget, men har ikke fått til en brøkdel av hva han har fått til; verken karrieremessig eller privat. (Da tenker jeg ikke på bloggen, for den er den minste prestasjonen)

      FRAMSNAKKING er viktig i disse dager. Samt å ikke overbelaste helsetjenesten, holde avstand og vaske hendene.
      Jeg tenkte også å ringe til Ullevål og spørre om å få fremskyndet den operasjonen som jeg skulle ha i mai. Men jeg tenker jeg heller lar være…. 😀

      Jeg kjenner til din blogg, og leser den daglig; KUN fordi Kokkejævelen framsnakket deg i fjor høst da han begynte å blogge.

      Utakk er verdens lønn. 🙂

      1. Hei Ulf.
        Jeg trengte den påminningen om framsnakking. TAKK!
        Nå har aldri min harselering med Kokkejævel, Isabell Raad, Sophie Elise eller noen av de andre vært ondsinnet ment. Og når det gjelder Kokkejævel er det inntrykket jeg sitter med etter å ha fulgt bloggen hans at han er en fin fyr. Jeg liker grundere som får det til, og hadde jeg bodd i Alta hadde jeg garantert vært fast kunde på “Hofte Pluss”: Jeg elsker slike butikker, og håper inderlig at denne corona-krisa ikke har for negative innvirkninger på det økonomiske fundamentet i firmaet. Det er tøffe tider for mange mindre bedrifter.
        Men mens Kokkejævel sitt fokus av forståelige grunner har vært mer på arbeidsplasser og næringsliv forståelig nok, har mitt fokus vært på helse og sykehus. Når jeg da i går morges etter å ha arbeidet med å få etablert kriseturnuser hvor mine medlemmer skal arbeide 12 timers vakter og 54 timers uker leste om at Kokken hadde ringt for å fremskynde timen sin fordi han trodde det var litt lite å gjøre på sykehusene – ja da klikka det litt for meg. Unnskyld.!

        1. Ikke si unnskyld. Det er viktige og seriøse påminnelser du kommer med! Og gir oss som ikke arbeider i helsetjenesten innsikt i hvordan organiseringen av helsetjenester faktisk fungerer!
          Takk! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg