Livet uten Coca Cola og (nesten) uten sukker….

Det er selvsagt Kokkejævel som fremdeles er på bloggtoppen, forstå det den som kan. Jeg har ramla ned igjen til en 48. plass.  Det kan jeg forstå.

Kokkejævel skriver om slankekuren sin. Eller unnskyld, han slanker seg ikke. Han skal bare gå ned i vekt. To sider av samme sak spør du meg.  Nå har han holdt på med denne slankingen/ vektreduksjonen i 7 uker, og resultatet er at han har gått opp 500 gram.  Fortsetter han slik veier han godt over 117 kilo innen han begynner å fråtse i juleribbe og pinnekjøtt igjen.  Bare nevner det.

Jeg slanker meg heller ikke. Men jeg håper jo å gå ned i vekt.  Siden badevekta kun viser ERROR hvis jeg tråkker på den aner jeg ikke hvor mye eller lite jeg veier.  Sist jeg veide meg, for over ett år siden veide jeg mer enn Kokkejævel. Jeg innbiller meg at det er mindre nå.

Kokkejævel kommer med de vanlige unnskyldningene på hvorfor man går opp og ikke ned i vekt. Han har vært te og reist. Har arbeidet mindre enn han pleier. Sittet mer rolig. Ikke vært helt i form psykisk.
Kokkejævel sin plan er å holde seg unna brød, ris og poteter. Noe han ikke helt har klart.

Min plan er en helsemessig nødvendighet.  Jeg har fått diabetes, og må holde meg unna sukker. For meg betyr det farvel med Coca Cola som jeg har vært avhengig av i rundt 35 år. Farvel til smågodt og sukker i teen, og mange andre små hverdagsforandringer som kanskje ikke er så små når de blir summert.
Lenge kom jeg med de dårlige unnskyldningene for å skeie ut. “Må kunne unne meg en Cola, jeg er jo på reise.”  Og snart var det ikke bare turer til Oslo som var en “reise”.  Snart var det en “reise” hver gang jeg dro til Drammen på jobb.
Jeg har jobbet så mye hatt så mange møter, jeg fortjener en Cola.  Det skulle snart ikke mer enn en arbeidsdag i hvitt, eller en møtedag som var litt heavy før jeg syntes jeg fortjente en Cola.
Jeg har sittet mer rolig, blogget og drukket te.  Jeg fortjener i det minste sukker i annenhver tekopp. Suketter blir ikke det samme.
Jeg er sykemeldt, stakkars meg.  Jeg fortjener å kose meg litt.  Bare litt smågodt, eller et kakestykke, sukker i teen og Coca Cola.
Unnskyldningene har vært mange, og de har vært lette å ty til.
Men i det siste har jeg tatt grep, bort med dumme unnskyldninger!  Her står sukettene klare ved vannkokeren, og jeg kjøper inn vann med kullsyre og friske fruktsmaker.  (Og så har jeg økt inntaket av kaffe)

Kokkejævel har satt seg et langsiktig mål.  Han skal veie under 100 kilo i løpet av 2021.  Vi har så vidt begynt på 2020. Han har god tid! (Og med den farta han har nå, vil han veie over 120 kilo når julemarsipanen kommer i butikkhyllene høsten 2021 Da kan det være litt vanskelig å ta et skippertak de siste ukene inn mot nyttår – bare nevner det….)

Jeg vet ikke, men jeg antar at det ikke er like smart for meg å ha et like langsiktig mål på livsstilsendringene mine. Lista over komplikasjoner ved diabetes er lang.
Fotkomplikasjoner. Jeg har alt nevropati på grunn av skadete nerver i det beinet som er full av titan.  Hjerneslag, og hjerteinfarkt. Nevropati, som jeg alt har. Nyreskader.  Tenner og tannkjøttsykdommer, jeg har hatt elendige tenner siden barndommen. Henger sammen med hjertefeil og dårlig blodsirkulasjon. Øyesykdommer. Jeg har alltid hatt synsproblemer. Jeg trenger ikke flere.  Da hjelper det ikke med å lete etter unnskyldninger for å skeie ut. Helsa mi blir like dårlig.

Kokkejævel skjønner matematikken  rundt kostreduksjon. Man må forbrenne mer enn man tilfører kroppen.
Jeg skjønner at jeg må ta grep for å beholde helsa mi på det nivået den er i dag. Forhåpentligvis bedre den.  Det er en god motivasjon. Og jeg kan fremdeles kose meg.  Det finnes andre former for kos enn Coca Cola, smågodt og sukker i teen. (Og nei, til tross for bildet øverst i innlegget har jeg ikke tenkt å bytte ut Coca Cola med rødvin)

Mislykkes Kokkejævel, vitser han med at han har litt å tære på i et bomberom ved en atomkrig eller noe sånt.
Mislykkes jeg…  vel da når jeg ikke mitt mål, og bli en gammel og svært vital kjerring.

 

4 kommentarer
    1. slik har vist eg og det – nydiagnosert i sukkersyke og alt sukker og kilo på kroppen skal vist bort sier fastlegen

      og det er iallefall ikkje lett

      Ha ei fine helg – uten cola og sukker 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg