Lørdag i byen

Som vanlig ble det bytur på oss i går. Og siden det var bondens marked måtte vi jo innom det.

Vi gikk fra bod til bod og så på varene. Masse flotte, kortreiste produkter.

Noen smaksprøver ble det og. Både av saft fra Bjerkerud og konjakkgravet ørret fra en produsent jeg ikke husker navnet på. Ørreten var utrolig god. De hadde og hjemmelaget sennep. Forskjellige typer til forskjellige måter ørreten var tilberedt på. Varmrøkt, gravet etc. Hadde jeg hatt litt mer penger på konto hadde nok denne fisken med tilhørende sennep blitt med hjem. Kanskje sammen med noe hjemmebakt flatbrød fra en av de andre produsentene.

Det var utrolig mye som fristet, men denne gangen ble det med titten og noen smaksprøver. Måtte virkelig stålsette meg for ikke å ryke på de ferske beeff-burgerne som denne produsenten sto og stekte. De luktet himmelsk, og jeg har smakt de før og vet at de smaker minst like godt som de lukter.

Litt kos tok vi oss tid til i byen. Det blir liksom ikke helg uten en kaffe-latte. Så vi tok en tur innom Kirkens Bymisjon før vi svingte innom en matbutikk på vei hjem.

Skulle gjerne tatt flere og bedre bilder av mye på Bondens marked, men  jeg sliter litt med å stå og ta nærbilder av ting sånn i all offentlighet. Unnskyld jeg er blogger…  Jeg et liksom ikke helt der…. Men du, blogger eller ikke. Ta deg en tur på Bondens marked neste gang det dukker opp i nærheten av deg. Bare å gå og titte litt er jo en opplevelse i seg selv.

6 kommentarer
    1. Ser ut som en flott lørdag..Moro å titte litt, ikke alltid man må kjøpe..Men som du nyte litt smaksprøver og titte rundt.
      Jeg kjøpte heller ikke noe på boligmessa i går..Det var oliven og skinke og det der. Men er som regel ganske så dyrt, men utrolig godt er det. Den grønne osten du vet også. Men gode hektopriser.

      1. Å! Den grønne osten…. Den skal jeg kjøpe neste gang den kommer til byen. Eller bestille. Jeg har kortet til leverandøren.
        Men nei, man må ikke handle støtt. Prøver å spare litt. GGG fyller 60 om en drøy måned, og det må jo markeres.

    2. Bondens Marked er absolutt å anbefale, men spis gjerne en god porsjon riskrem, gjerne hele 2 literen før vi drar. I helga har jeg ikke hatt tid til noe annet enn å se jenter fly over 200 meter. Utrolig men sant, det er 160 år siden den første jente i verdenshistorien Ingrid Olavsdatter hoppet på ski i i Trysil. Så noe som også er utrolig men sant, er at det bare 12 år siden at gubbeveldet i FIS lot jentene hoppe så langt. . De mente de ikke var gode nok, det var farlig for å sleppe de utfor, for anatomien, for livmora osv osv,,,

      Noe annet som har opptatt meg i helgen er landsmøte til SV. I mine ører holdt Lysbakken en god tale på Lørdag, Blant annet en helomvending når det gjaldt NATO medlemskap. og våpenstøtte til Ukraina. Samme dag hørte jeg på nyhetene at Moxnes har tatt samme standpunkt.? Ser fram til hans landsmøtetale 21 April.
      Sorry for avsporing kanskje med det du skriver om i innlegget ditt, men kan ikke dy meg fordi jeg er mer en interessert i det som rør seg, ikke bare lokalt og nasjonalt men i hele den store vide verden, spesielt dette med rettferdighet, solidaritet, toleranse og respekt. Du er ei “grepa” kjærring som har dine klare meninger om så mye og så mangt. Selv om jeg tror jeg husker at du i et tidligere blogginnlegg skrev at i mitt neste liv vil jeg bli mann. 😉

      1. Jentene har svevd, og jeg skulle gjerne vært i Vikersund.
        Ja, SV har snudd i NATO spørsmålet. Det kommer nok ikke Rødt til å gjøre.
        Våpenstøtte til Ukraina blir en av de viktigste sakene som skal opp på landsmøte til Rødt. Vi i Rødt Ringerike skal debattere vårt syn på et medlemsmøte i morgen. Så i morgen, eller muligens på tirsdag blir det nok temaer som du synes er mer spennende her på bloggen

    3. Et klokt menneske kan skifte mening, som jeg har gjort ofte. Ordet aldri finns ikke i mitt vokalbular. La Natomedlemskapet spørsmålet hvile. Har selv gått under fanen “Norge ut av Nato” Peace and Love, 1 Mai gang i tia. Det var da vi trodde på dialog med tyranner og despoter var viktigere enn kanoner og granater
      Er sikker ikke objektiv akkurat i i dag Det skyldes helt sikkert mine nye naboer fra Ukraina i nabolaget, som ber om ikke på sine knær, nesten. Vi trenger ikke fra Norge “en skarp note” til Putin, heller ikke plaster eller en pil og bue. Vi trenger alt det norsk våpenindustri kan tilby. Heller ikke å gå i en fredsmarsj og synge i solidaritet å synge “I natt jag drømde nogåt som jag aldri drømd forut, jag drømde det var fred på jord og alle krigar var slut.
      Så nå gjelder det ikke Natomedlemskap. Det gjelder kuler og krutt fra Nammo tidligere Kongsberg Våpenfabrikk. Levert fort som faen, Ellers så ser jeg fram til mer krutt fra deg når det gjelder valgkampen. Du har mye å bidra med, har jeg funnet ut. Om jeg finner alle palmetrær eller fotgjengeroverganger blir denne kommentar sendt til deg 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg