Luksusmiddag til 2 for en 50 lapp

Sommeren er her. Alle deler flotte bilder av ferier rundt i Norge. Vin i høye stetteglass. Lekre retter. Det ser ut som om alle andre lever livets glade dager. Unntatt deg.

Du har en konto som liksom ikke tillater de store utskeielsene. Ferien skal tilbringes hjemme, og ute regner det. Høres det kjent ut? Mange av oss har vel vært der.

Fortvil ikke. Her skal jeg komme med et godt tips til en deilig middag for to som gjør seg godt på Instagram, høres skikkelig sommer-luksus ut, smaker utrolig godt og kostet ikke mer enn en 50-lapp. For godt til å være sant? Følg med.

De mest oppvakte har forstått av bildet at det dreier seg om blåskjell. Og slapp av. Jeg tenkte ikke du skulle vandre rundt i fjæra og plukke dem. Husk jeg er bosatt på Hønefoss. Vokser lite med blåskjell i Tyrifjorden.  Mine er ærlig og redelig kjøpt på butikken. Kiloprisen var 49,50.  En kilo, ett nett, er liksom greit til to personer

Kan du ikke tilberede blåskjell sier du? Det er ingen heksekunst.
Jeg kuttet opp en sjalottløk og noen fedd hvitløk og freste det i ei gryte.  Hvitløk har jeg alltid i huset. Har du ikke det kan hvitløken godt sløyfes. Har du ikke en sjalottløk innerst inne i grønnsaksskuffen, har du kanskje annen lok i huset? Noen halvvisne vårløker, en litt sliten purre eller andre former for løk. Bruk det du har.

Så klipper jeg opp nettet, og heller blåskjellene i gryta, lar det frese med et kort minutt før jeg heller på en halv desiliter hvitvin. Jeg hadde en liten rest i kjøleskapet.  Sikkert bortimot eddik å drikke, men går greit til damping av blåskjell.  Vann kan og brukes. (Men da kan du ikke kalle det hvitvinsdampede blåskjell uten å lyve.)
Hvis du ikke har en hvitvinsrest men har tenkt å unne deg en flaske hvitvin til blåskjellene, og på den måten få den helt riktige stemningen til bildet på Instagram, kan du jo åpne flaska og bruke en halv desiliter i gryta,  Nok igjen på flaska til de to glassene du trenger for å få det perfekte bildet – og også nok til kosen. Bare dumt å åpne ei flaske bare for å helle i gryta.

Legg på lokket, og la blåskjellene dampes en 10 minutters tid mens du dekker bordet.  Sleng og noen frosne hvitløks-bagetter i steikeovnen.  Kjekt å ha i fryseren, og de rimeligste koster vel 19.90…
Og når det gjelder bord-dekningen.  et er lov å ta frem de fine tallerkenene selv om dere ikke har gjester.
Har du ikke “fine” tallerkener sier du? eller krystallglass?  Vel, Fretex og loppemarked har mye for enhver smak. Man trenger jo ikke ha 12 av alt for å lage en middag for to…
Og som de sier på “min” Fretex-butikk;

Det går fint å drikke av et glass noen har drukket av før!  

Lag deg et gyllent øyeblikk, – og husk mye annet godt man kan drikke enn vin.  På bildet er det vann med kullsyre og smak av granateple.

5 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg