Lunsj og tanker om andres tanker

Jeg har tatt en enkel lunsj på trammen.  Koser meg med litt avislesing på mobilen.

Lar meg sjokkere av at Kommunedirektøren har funnet flere skoler han vil legge ned. Da jeg skulle legge inn mine svar på lokalavisas varmmat tidligere i uka var det spørsmål om skolenedleggelser. Jeg reagerte på spørsmålet. Tenkte at her hadde man brukt spørsmål fra en valgomatmal brukt av flere aviser uten å foreta lokale tilpasninger, for her på Ringerike er det vel ikke flere skoler å legge ned? I løpet av de siste 20 årene har en lagt ned 9 barneskoler i kommunen. Den eneste som i mine øyne lever utrygt er Nes skole. Den har veldig få elever, men nærmeste skole er på Hallingby og dit er det vel rundt 40 km. Man kan ikke gi barn helt ned i 6 års alderen 2 timer i buss hver dag. Og Nes er et “definert tettsted” og skal derved i følge kommuneplan ha skole..

Vel, det var ikke Nes Kommunedirektøren vil legge ned. Han vil slå sammen to bynære skoler, Helgerud og Veien. Jeg tror nesten ikke mine egne øyne.

En kommune som hele tiden snakker om at den vil rigge for vekst og utvikling ønsker altså å legge ned skoler i det området av kommunen hvor det skjer vekst og utvikling.

Helgerud skole sto ferdig i 1984. Den ble bygger fordi det var mange barnefamilier  som bosatte seg i Heradsbygda der skolen ligger. Det var her nye boliger og boligfelt ble etablert. Fremdeles legges det ut nye felt i dette området, og det er et populært sted å etablere seg for barnefamilier også i dag.

Nå vet jeg ikke om det er Helgerud eller Veien skole Kommunedirektøren ønsker å legge ned, men å legge ned en barneskole midt i der barnefamilier etablerer seg virker for meg som politiker ikke så smart. Antakelig er det Veien skole han har kastet nedleggelsesblikket sitt på.

Veien skole er fra 1965. Eldre enn denne kjerringa, og vi vet jo fra før at Kommunedirektøren ikke liker gamle skolebygg. De to gamle byskolene Hønefoss og Eikli har han alt fått lagt ned, og Eikli skole er og vedtatt revet. (Jeg har et håp om å få endret det vedtaket.)

Men også Veien området trenger skole. Det er mange barn også på boligfeltene som ligger med tilknytning til denne skolen. Jeg kan ikke forstå at samme hvilke av disse skolene du legger ned så vil barn som i dag går eller sykler til skolen raskt bli avhengig av å bli kjørt eller få skolebuss. Det rimer ikke med ideen om ti-minutters byen.

Nei, vi får håpe flertallet av politikerne har det sunne bondevettet Kommunedirektøren øyensynlig manglet og legger denne ballen død relativt raskt.

Likevel kjenner jeg på en uro. Det er flere partiet i kommunen som er like glade i sentraliseringstanken som det Kommunedirektøren er. Vi har alt sentralisert mange skolebarn inn på hver sin store skole i hver sin ende av byen. Ikke alle evner å se at det ikke var så smart selv om tallenes tale burde være relativt klart. Høyt sykefravær hos lærerne, hyppige rektorskifter og flere meldinger om vold og trusler. Slike faktorer burde også være med når en vurderer hva som lønnet seg. Ikke bare sjele til den økonomiske bunnlinja. For meg som politiker er det viktigere å ha en god skole enn en billig skole

 

2 kommentarer
    1. Ikke at jeg er av de mest engasjerte innen skole- og utdanningspolitikk, men jeg skjønner da i det minste såpass at dette er et av de områder kostnad må vike for kvalitet. Jeg mener.. Man kan jo bare se hvor heldig det har vært med de offentlige ‘billigskolene’ i USA! Den siste undersøkelsen jeg leste kunne bla.a avdekke følgende; 42% (av den voksne befolkning) vet ikke at solen er ei stjerne, 70% kunne ikke svare på hva konstitusjonen er for noe, hvorav 6% ikke engang visste hvilken dato independenceday faller på, 36% kunne ikke peke ut egen hjemstat på kartet, for ikke snakke om at det flommer over av folk som ikke kan svare på hvilket språk de snakker i England!
      Om vi så ‘bare skulle synke halvparten så dypt, så er det for fullstendig krise å regne, spør du meg! 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg