Må jeg ha alt inn med teskje?

Rydda og tørka litt støv og smuler i bestikkskuffen på kjøkkenet i dag.  Utrolig så mye bøss som kommer opp i den skuffen! Eller muligens en stund siden sist jeg tok vekk alt og lot kluten få gjøre jobben sin.
Vel, det var nåe jeg skulle legge alt tilbake i skuffen jeg tenkte over det.  Vi har utrolig mange teskjeer!  Jeg telte. 26 teskjeer lå det i bestikkskuffen.  Jeg har videre 12 teskjeer i skuffen i skjenken i spisestua.  Det tilhører det “fine” bestikket.  I skuffen i spisestueskjenken ligger også 6 mokkaskjeer i gullplett og en og annen sølvteskje. Altså har vi her i huset godt over 50 teskjeer.

Jeg spør Gamle Gubben grå hva vi skal med alle disse teskjeene. Han ser uforstående på meg.  Kanskje vi skulle kvitte oss med noen av disse 26 sier jeg og peker ned i kjøkkenskuffen der teskjeene fyller opp sin plass og vel så det.  Han ser fremdeles like spørrende ut. “Når var vi sist 26 stykker her til en uformell kopp te?” spør jeg.  Til pent har vi jo pen-bestikket, kakegafler og mokkaskjeer sier jeg og nikker mot spisestua.

“Kjekt å ha” sier Gubben med samlemani og kronisk angst for å kaste noe som helt, ikke en gang en brukt isboks.

Så nå spør jeg dere; Hvor mange teskjeer har dere i kjøkkenskuffen?

7 kommentarer
    1. Herlig…hadde mange før. Men plutselig var det nesten ingen igjen…De har rett og slett gått i søpla med yoghurt og sånn tenker jeg…ungene vet du…Så har kjøpt noen nye jeg. Men har mange i sølv – de ligger i en annen skuff. Det er hvertfall 12 + flere i en annen eske.

    2. Jøss!
      Akkurat den tanken slo meg før i dag, også! Og nå måtte jeg telle.
      Vet ikke om jeg tør si det, men der, i kjøkkenskuffen ligger det 75 teskjeer + kakegafler og barneskjeer i plastikk. I stua ligger sølvet…

      Mamma mia, – godt vi skal flytte. Her må det ryddes!

    3. Ligger an til et gedigent kaffeslaberas med bløtkake der, altså! Som dokumentasjonen viser er det utvilsomt et overdimensjonert teskjeinnhold. Hvordan kan det ha seg?

      Da Sørensen og jeg slo våre pjalter sammen for 15 år siden var vi velutrustet (kom fra møblerte hjem med oppvaskmaskin begge to) med bestikk fra IKEA. Vi hadde hver for oss samme bestikk til 12. Da skjønner man at man er ment for hverandre. 🙂
      Men fremdeles slår dere oss! Vi har kun 24. Og noen av dem står i kaffeglass, sukkerskåler etc etc. Til gjengjeld kan vi ha middagsselskap til 24…

      1. Vi kom fra møblerte hybler…. Men vi har vel skaffet oss noen opp gjennom årene. Tenker det muligens har vært tomt i skuffen en gang mens ungene bodde hjemme. (Utrolig mange teskjeer og yoghurtkrus etc som havnet på ungdomsrom, i barnehage og skolesekker, forsvant eller var i ungdomsstua i kjelleren. Så har vel Gubben gått til storinnkjøp på et loppemarked eller bruktbutikk… Jeg aner ikke, Få av de er like…

    4. Vi hadde mange, men det er stadig minkende, mulig det har med en junior i hus å gjøre (selv om jeg ikke skal legge all skylda på han..). Heldigvis er det å få tak i billig på bruktmarkeder o.l, – har bl.a. noen det står Braathens på som ble brukt av flyselskapet.

    5. Sikkert noen på hytta deres også.
      Jeg fant 49 teskjeer i farten her i huset med grovtelling, men jeg tror det er noen flere her og der.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg