Magiske steder og kule sykdommer.

Jeg skal starte dagen med å komme med en bekjennelse. Jeg eier ikke en eneste air-fryer. Og vet dere hva som er enda verre? Jeg kommer ikke til å anskaffe meg en heller, samme hvor mange rabattkoder jeg får slengt etter meg.
(Hvis noen derimot slenger en air-fryer etter meg skal jeg vurdere å ta i mot.)

Hadde heller ikke hatt noe i mot å få en reise til den magiske skogen Helene skriver om slengt etter meg heller hvis det finnes noen gavmilde sponsorer der ute. Bare nevner det.
Jeg har forresten vært på et slikt magisk sted. Stien mellom Pitigilano og vinhandleren i hulen er en slik magisk sti. Laget av Etruskerne for lenge, lenge siden. Se bare på bildet på toppen av dette innlegget.

I går hadde vi fiskegrateng til middag. Hva det blir i dag er jeg usikker på. Overlater til Gamle Gubben Grå å finne ut det. Ja, og å lage maten og. Jeg regner med at dette er av almen interesse. Mat pleier å gi klikk, og jeg ønsker meg klikk. Er lit lei av å ligge på plass nummer 14.

Ser ut på regnet og lurer på om det virkelig stemmer at det blir væromslag i morgen, og at det kommer litt sol og varme slik meteorologene melder. Sjekker yr.no. Ni grader ut på ettermiddagen og lettskyet vær. Jo, det ser ikke så verst ut. Sjekker resten av uka. Det ser ut til at onsdag blir den fineste dagen, men fremdeles kaldt om natta.

I dag er det en tur ut til Høvdingen, litt lett husarbeid og så ut og drikke kaffe. Eller kaffen bør nok nytes inne. Det regner skikkelig ute.

Nevnte jeg at Gamle Gubben Grå skal lage middag i dag? Ja, for mat er viktig på blogg. En hver blogger med respekt for seg selv publiserer hva en spiser så og si daglig.
Mat turgåing og strikkeoppskrifter. Det er det som gir klikk for tiden.
Det og det å ikke blogge. Relativt frustrerende for ei kjerring med mye på hjertet.

Men la oss være litt alvorlige. Bringe litt alvor inn på blogg.
Visste dere at forskjellige sykdommer og forskjellige medisinske spesialiseringer er like prestisjetunge?
Spektakulære sykdommer hos unge menn som kan behandles (gjerne med avansert teknologi)  har høy status, mens kroniske og uklare diagnoser hos eldre kvinner ligger i bunnen av hierarkiet.
Det er mindre respekt for sykdommer som vi mener folk kunne ha unngått hvis de hadde levd etter middelklassens forskrifter om kosthold, røyking, alkohol og trening.
Det er heller ikke mye prestisje i sykdommer man ikke kan behandle.
Synd, men sant.

Men la oss ikke dvele for lenge ved sykdommer med lav prestisje. Man kommer ikke på bloggtoppen med slikt. Eller, det er kanskje ikke helt sant. Sykdom pleier å gi klikk, I det minste med litt skikkelige overskrifter og gjerne et veneflon-bilde.
Jeg ser at Cathrineruth ligger på en andreplass på bloggtoppen. Det tror jeg er første gang. Gratulerer! Gøy med noen nye på de øverste plassene.
Litt spent klikker jeg meg inn på hennes siste innlegg. Dette er en blogg jeg ikke leser fast, men klikker innom i ny og ne. Hva har hun skrevet om som har bragt henne nesten helt til topps?
Litt skuffet ser jeg at det er – Baguetter! 
Har jeg husket å nevne at vi hadde fiskegrateng til middag i går, sier jeg bare.

Innlegget 4år alene midt i en åker som Tom har skrevet vekker mange tanker og refleksjoner hos meg.
For det første, når vi snakker om prestisjetunge diagnoser og unge menn, diagnoser innen feltet rus og psykiatri er helt klart ikke blant dem. Samme om de faktisk kan behandles. Det er jo Tom et godt eksempel på.
Jeg tror rusavhengige unge menn som har psykiske problemer ligger  omtrent på samme nivå som feite  gamle kjerringer med kols.
Men det som virkelig får meg til å reflektere er at selv om han gjerne skulle være disse fire årene foruten, så tror han at de gjorde han sterkere.
Jeg vet at motgang gjør sterk, og at vi vokser på utfordringer.  Og ja, de fire årene gjorde han kanskje sterkere. Det står i det minste respekt av å ha kommet seg gjennom den tiden og kommet seg videre i livet.
Men jeg tror at grunnen til at Tom kom seg gjennom de årene var at han allerede var sterk. En mindre sterk person hadde bukket under. Han hadde styrken i seg til å klare å ta livet sitt tilbake. Det står det respekt av.
Jeg tror og at mange kan finne styrken som skal til for å få livet på rett kjøl igjen. De må ønske det selv. Og de må få hjelp når motivasjonen og ønsket er der.
Det burde gi høy prestisje å hjelpe mennesker tilbake til livet, tilbake til samfunnet, selv om sykdommen kanskej er mer eller mindre selvforskyldt og pasientgruppen har lav sosial status.

 

 

 

14 kommentarer
    1. Mat og oppskrifter selger. Folk googler…….
      Nyt lørdag og kaffe + Drømmehuset…Det regner her også……..Men det er alltid blå himmel et sted der oppe..

    2. Takk for oppdatering igjen. Alltid interessant å stikke innom deg for å få lett referat av hva som finnes på toppen. Så kan jeg deretter velge ut hva jeg skal prioritere å lese denne dagen😉😀 Ha en riktig så fin dag🙋🏼‍♀️

    3. Leser mange av Tom sine innlegg. Til og med laga middag etter tips fra han. En velsmakende gryterett.
      Mange fine tips i fra deg. Forresten er snøen borte hos deg nå?

      1. Tom er en fyr som har mange fine mattips. Var vel han som fikk meg til å lage gule egg til påsken i fjor. Mest imponert at han har kommet dit han er i dag med sin bakgrunn. Slikt står det respekt av.
        Det har minka masse på snøen her, men jeg har fremdeles nok igjen på plena. Yngste Sønn er og står på slalom på det lokale skisenteret. Det ligger vel rundt en mil fra Hønefoss, oppe i Nordmarka.

    4. synd du ble så skuffet, men jeg liker bloggen min akkurat slik den er. jeg elsker det jeg skriver om og koser meg masse med både oppskrifter og plantene mine. og viktigst av alt liker mine følgere det. å ligge på toppen var kjempe moro, men det som virkelig var fantastisk å se var alle de fine tilbakemeldingene fra mine følgere. det gjør det verdt all jobben jeg legger i mine innlegg. for til syvende og sist er det jo lesere og kun lesere som løfter deg til toppen. uten dem er man ingenting. så mitt fokus er alltid på dem. ❤️ Håper dagen din blir fin.

      1. Jeg mente ikke å såre. Bloggen din er fin, og du fortjente plassen du hadde i går. Ser at du og har en flott plassering i dag. Gratulerer. Jeg gleder meg når det kommer nye blogger på øverste rad. Du har helt klart fortjent plassen.
        Jeg vet ikke hvor godt du kjenner bloggen min, men jeg kommenterer de som ligger over meg på lista. Og jeg synes det er litt mye mat på blogg for tiden.
        Håper du får en fin dag, at du fortsetter å kose deg med blogging og at du blir ofte å se langt oppe på lista.

        1. Takk. jeg har jobbet hardt for å nå toppen, men igjen er det kun følgerene mine jeg kan takke for den flotte 2.plassen. nå har ikke jeg kun mat på min blogg, men jeg prøver å ha en rød tråd igjennom bloggen. så det er jo mine grønnsakplanter og urter også. noen liker å skrive om mat og andre liker å skrive om andre ting. og det syns jeg et fantastisk, at man er forskjellige.
          jeg har vært innom bloggen din tidligere, men har hatt vanskelig med å finne energi til å stikke innom noen blogger de siste månedene. det er greit å skrive om andre blogger, men kanskje heller på en positiv måte. løfte hverandre opp i stedenfor å rive hverandre ned. det er hvertfall slik jeg tenker. vi trenger ikke sloss om beinet. det er nok plass til alle.
          jeg skal nyte øyeblikket på topplista så lenge jeg kan. men for meg er tilbakemeldingene fra mine følgere mye mer verdt. så hvis dem løfter meg opp på topp 10 eller topp 3 så er det en bonus, men ikke grunnen til at jeg blogger. jeg er her for å spre gode oppskrifter og god energi.
          kos deg videre i dag og nyt en flott dag.

          1. Vær stolt av andreplassen og dagens fjerde plass. Det er du som har laget en blogg følgerne dine velger å følge.
            Jeg liker at folk er forskjellig, og jeg snakker faktisk mer positivt enn negativt om andre blogger. Det er også bloggene og ikke bloggerne jeg kommenterer.
            Jeg begynte å kommentere toppbloggerne den gang Isabel Raad og Sophie Elise rådde grunnen. Jeg, som ei godt voksen kjerring hadde problemer med å forstå hvorfor de innleggene fikk så vanvittig mange sidevisninger. Hva som var så utrolig interessant med det de skrev om som spising av gelebjørner for å bli brun, festing og rumpeoppdateringer.
            Nå er blogg konseptet noe endret. Innholdet er mer variert, heldigvis. Det gir plass for mange ulike stemmer. Også de som har et kritisk søkelys på hva som skrives.
            Lykke til videre med bloggen. Jeg er sikker på at jeg kommer til å kommentere bloggen din flere ganger. Håper du da vil oppleve at jeg heier like mye som jeg er kritisk.

            1. Ja, vi er alle ulike. SE og Raad hadde flere ungdommer som fulgte og ville ha tips til sminke og skjønnhet. noe jeg skjønner veldig godt. i den delen av livet er man veldig usikker og man har slike forbilder. jeg har et litt eldre publikum som er på utkikk etter gode råd til planter, spennende oppskrifter som smaker godt osv. innholdet er ikke alltid for alle og det er helt okay. selvfølgelig har vi alle meninger, inkludert meg. jeg syns bare man burde bruke plattformene sine til noe positivt. ser jo du skriver mye bra også. det liker jeg. det gir jo leserne dine tips til andre blogger å lese. noe som hjelper andre også. det er det som er så fint. at vi kan hjelpe og heie på hverandre. så masse lykke til videre. håper jeg ser mange gode anmeldelser av blogger i fremtiden.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg