Med GamleGubben Grå ut på eventyr

Det er så flott i en julepyntet Oslo. Og jeg fikk plutselig så lyst til å dele den opplevelsen med Gamle Gubben Grå.  Og dere som kjenner denne kjerringa litt nå vet at det som oftest ikke er så langt fra tanke til handling når jeg først får en god ide. Så etter frokost ringte jeg Gubben og lurte på om han ikke ville komme innover til Oslo og møte meg når jeg var ferdig med dagens møte.  Nå kjenner Gubben og kjerringa ganske godt etter noen år, og vet atnår hun har fått en fiks ide’ er hun ikke lett å stoppe.  Så joda, Gamle Gubben Grå kunne ta en tur til Oslo han

Så sto jeg der da, i sluddet på Universitetsplassen og ventet på Gamle Gubben Grå.  Jeg tenkte i skulle starte ettermiddagen på Julemarkedet i Spikersuppa.
Gubben lot vente på seg. Det viste seg at bussen hadde hatt noen tekniske utfordringer. og lå tre karter etter ruta.. Jeg fortsatte ventinga med en kopp kaffe latte inne på Paleet. Litt bedre enn å stå ute i sludd og regn.

Gamle Gubben Grå dukket opp, og vi vandret rundt på Julemarkedet.  Handlet litt julegaver, kjøpte oss en kopp gløgg hver og studerte folkelivet.  Ble ikke så mange bilder som jeg kanskje hadde tenkt, men det var liksom ikke foto-vær.  Ikke ble det tur med Parishjulet heller selv om jeg elsker Parishjul.  Jeg truet Gubben med meg i et Parishjul i Antibes for et par år siden, og fant ut at han ikke overdrev når han påsto at han nesten får panikk i  Pariserhjul. Synd for det hadde vært en romantisk opplevelse å se byen fra toppen av Parishjulet, ja hvis Gubben hadde hatt nerver til å tåle såpass….

Vi fortsatte vandringen vår videre i retning Stortinget.  Grand Hotell er virkelig flott pyntet.

Mange virkelig flotte julepyntede gater. Man kommer i virkeligjulestemning av en slik byvandring, selv om det var mer regn enn snø..
I denne gata lette vi etter en restaurant vi var på da vi ar unge og nyforelska, men den var borte…

Mange flotte vindusutstillinger er det og.   Det er utrolig koselig å vandre rundt i Oslo. Vikjøpte ikke så mye, gikk mest å titta. Kjempekoselig!
Men litt julegaver og lignende fikk vi jo kjøpt.

Middag hører også med, og vi havnet på en grillrestaurant i Folketeaterpassasjen.  Passe koselig og ikke for mye folk og trangt mellom bordene.

Er man på kjæreste-tur skal man unne seg litt ekstra, så vi gikk for “Dagens tre-retter.”
Vi startet med en sakte bakt laks til forrett.  Den var nydelig!   Usikker på hva sausen var laget av Gamle Gubben Grå sier det var “Røkt rømme”  Nåer jeg litt usikker på hvordan man røyker rømme er jeg usikker på. Gubben vet det sikkert. Han er jo kokk men jeg vet i grunn ikke om jeg vil vite det. Godt vardet.

Til hovedrett var det Andebryst med noen mikroskopiske poteter (settepoteter?) og selleripure’.
Utrolig godt og mørt kjøtt, perfekt stekt.  Det var koselig å se  Gamle Gubben Grå virkelig kose seg med maten. Og det morsomste var at det var han som husket på å fotografere maten. Jeg hevde meg bare over den og begynte å spise i kjent stil.  Så mat-bildene er det Gubben som har tatt.  Begynner å bli en ordentlig blogg-ektefelle.

Eller det er ikke helt sant.  Dette bildet av desserten min, ostetallerken, er det jeg som har tatt.   Men som den observante leser vil legge merke til mangler det litt av flatbrødet, litt av den ene ostebiten og litt av en av syltetøyflekkene.

Her ser dere desserten til Gamle Gubben Grå.  Hvitvinskokt pære.  Den falt og i smak – når han fikk byttet ut dessertskjeen med en dessert-gaffel. Er man fra Ullevål Hageby, så er man fra Ullevål Hageby.

Litt kunst må og fotograferes. Det er flott i Folketeaterpassasjen.

“Det der klarte jeg og da jeg var yngre!” ropte jeg da jeg fikk øye på denne statuen.  “Kanskje klarer jeg det fremdeles…”   Gamle Gubben Grå mønstret meg et knapt sekund og sa tørt: “Ikke en gang vurder å prøve!”

Vi ruslet videre ned til bussterminalen og tok bussen opp til Solihøgda hvor Lille Bille ventet.

Det hadde kommet litt snø siden jeg parkerte bilen tirsdag morgen.  Godt å ha med et ordentlig mannfolk som kunne hjelpe til med å koste og skrape bil. Vi er et godt team, jeg og Gamle Gubben Grå og kunne raskt fortsette turen hjem

5 kommentarer
    1. Jeg har såvidt vært i Oslo før jul, og det er så flott med alle lysene, julegatene og julepyntede butikkvinduer! Fint mange andre steder, men i Oslo er det noe ekstra.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg