Mens dagene glir forbi…..

Jeg klarer ikke helt og bry meg om ei med plantar fascitt bruker Fit Flop’er eller Gaitline sandaler.
Hodet mitt er for fult av tanker for tiden.
Nå er det i grunn ikke noe nytt, for hodet mitt er som regel fult av tanker. Kjerringtanker. Navnet på denne bloggen tilsier jo at det er ei dame med en viss cerebral sirkulasjon som er blogger. Jeg som lar meg engasjere av alt fra gamle presteboliger til politiske intriger på 60 tallet og kan hisse meg ordentlig opp over en ukemeny pleier ikke å vandre tanketom rundt.
Kanskje blir det mer riktig å si at jeg er mer grublende enn jeg pleier.
Jeg pleier ikke å være den som overtenker, men det gjør jeg nok for tiden.

Vi har alltid et valg, og det er opp til oss, og velge det som er riktig for oss selv. Det er vi selv som velger hvor mye tid vi setter av til trening, og aktivitet. Det er vi selv som velger maten vi spiser, og hva vi dytter i oss.  Det er vi selv som velger hvordan livet vårt skal være, og det er vi selv som må velge å ta ansvar. Skriver Heidi Rosander i dette innlegget som jeg nå sitter og reflekterer over for andre gang. Og ja, jeg er så hjertens enig i det. Vi er selv ansvarlig for å få mest mulig ut av våre egne liv. Ingen kan leve livet for deg, det ansvaret må du ta selv.

Men…
Vi er alle mennesker. Få av oss er uten feil Vi tar i blant dumme valg. Det er ikke sikkert de er så gjennomtenkte heller. Det er vel få som lager en ROS-analyse før de tenner sin første sigarett eller tenker førti år frem når man kaster gymtøyet i søpla etter siste gymtime på videregående og tenker aldri mer.
Selv de som vandrer gjennom livet som prakteksempler, aldri drikker noe annet enn rent kildevann, er veganere og lever kun av kortreiste grønnsaker og kjempesunne frø fra planter som kun vokser på andre siden av jordkloden lever ikke evig.

Sykdom rammer, og den rammer ikke rettferdig.
Selvsagt har livsstil noe å si for risikoen for å pådra seg forskjellige sykdommer. Du kan øke eller minske risikoen ut fra valg du tar, men du har ingen garantier.
Den sunne veganeren som trener to ganger daglig og går i kirken hver søndag dør av kreft før hun er midtveis i livet.
Storrøykeren med fast bord i pubens mørkeste hjørne lever til han er 97, og dør med den siste rullingsen i kjeften der inne i kroken sin.

Ingen kan leve livet sitt i reprise. Gjort er gjort og spist er spist.
Så kan man heller tilstrebe seg å ta bedre valg i tiden som kommer.

Ingen vet hva morgendagen, dagen deretter og alle dagene, ukene, årene som kommer vil bringe. Ingen vet heller hvor mange dager, uker år fremtiden består av. Slike grublerier svirrer rundt i kjerringhodet for tiden.

Jeg nyter tekopp nummer to, ser ut på en flott sommerdag med skyfri himmel. Bestemmer meg for at jeg skal gjøre denne dagen god. Ta meg tid til å være her og nå.
Jeg har alt konkludert med at fortiden får jeg gjort lite med. Gjort er gjort og spist er spist.
Fremtiden kan jeg heller ikke styre, verken hvor lang den blir eller hva den vil bringe.
Dagen i dag derimot. Den er her her og nå. Det er opp til meg og lage den til en god dag.

 

 

6 kommentarer
    1. Et fint innlegg, og det er så sant. Ikke alltid lett å velge rett, men vi prøver jo så godt vi kan. Så blir en litt ivrig og tar litt forhasta valg, men noen ganger går det an å endre seg heldigvis. 😉
      Lykke til med videre valg til både deg og alle andre som leser 🙂

    2. Gjort er gjort og spist er spist. Så sant som du skriver her.. Og det er jo alltids lov å gå nye veier. Snu og tenke seg om, uten å overtenke. Noe jeg selv er ekspert på – overtenke.
      Det er noe med å bare møte dagen. Fortiden er forbi…. dagen i dag er her og nå. Nyt dagen 🙂

      1. Jeg er relativt flink til å ikke dvele for mye ved fortiden, i det minste ikke angre på ting jeg har gjort.
        Om jeg er så flink til å ta kloke valg for fremtiden er jeg mer usikker på….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg