Min første sommerjobb

I dag da jeg var ute og gikk tur med Charlie Chihuahua gikk jeg forbi stedet der jeg hadde min første sommerjobb. Det har jo vært litt mimring rundt sommerjobber her på blogg, så nå tenkte jeg jeg skulle fortelle om min.

Stedet hvor jeg trådde mine første skritt inn i arbeidslivet var på Scania Øst, avdeling Hønefoss.  Året var 1983, og jeg fyllte 17 år i august det året.

17 år gammel jente og sommerjobb på et lastebilverksted. Nå skulle jeg heldigvis ikke reparere store lastebiler, men vikariere for hun som satt i skranken på kundemottaket. Jeg tok i mot kundene, tok i mot og ga tilbake nøkler, regnet og sendte ut fakturaer og hadde sentralbordet i deler av dagen  Egentlig ganske mye ansvar for en 17 åring når jeg tenker på det i etterkant. Men jobben var grei den

Det var Pappa som hadde skaffet meg sommerjobben  Han var verksmester på Scania.

Travle dager og jeg trivdes, selv om jeg nok raskt fant ut at det ikke var dette jeg hadde lyst til å drive med når jeg ble “stor”.

 To ting husker jeg spesielt godt

En av de første dagene jeg jobbet der rygget en lastebil på en av de ansatte. Pappa kom inn i rommet der jeg satt og arbeidet, tok en båre og en førstehjelpskoffert ned fra veggen og ba meg bli med han. Med bankende hjerte og speiderferdigheter innen førstehjelp lystret jeg. Den ansatte hadde “bare” blitt dyttet over ende av bilen og hadde muligens fått litt av det ene hjulet over det ene beinet. Ambulanse med blålys og greier kom omtrent likt med at vi kom bort til mannen.  Jeg kunne trekke meg tilbake til kontoret mitt og la proffe folk ta seg av jobben.

Det andre jeg husker var at Terje Koiedal var der noen dager som revisor eller noe slikt. Han spiste lunsj sammen med meg og resten av kontorfolka. Det var kult for ei ung jente!

Sier ikke navnet Terje Koiedal deg noe? Han var på den tiden på fotballlandslaget. Hadde totalt 66 landskamper for Norge, og deltok på OL-laget i 84. Her i Norge spillte han for Ham. Kam. og ble senere proffspiller i Frankrike. Stort å kunne skryte av å “ha spist lunsj med han.”

Det var min inntreden i arbeidslivet. Min neste jobb var som stoffselger, men det går bli et annet innlegg.

 

 

2 kommentarer
    1. Artig å høre om din første sommerjobb.🤗
      Det er viktig erfaring for ungdommene og jeg har selv hatt flere sommerjobber og alle ungene har jobbet på sommeren når de ble store nok.og knapt nok det. ☀️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg