Museet på Kongsvinger festning….

Jeg vet ikke hvordan det er med andre menn, men aldri er Gamle Gubben Grå så lykkelig som når han kan fordype seg i historien fra andre verdenskrig.   I dag har Gubben virkelig kost seg. For museet på Kongsvinger festning var et eldorado for han.

I den første etasjen viser man militæret sin historie i Norge, fra de tidligste tider og frem til dagens internasjonale styrker. Jeg er mest opptatt av tiden rundt 1800. Napoleonskrigene og de tidene der.  Sjekk denne infanteriuniformen for eksempel. Mye mer stilig enn dagens kamuflasjeklær…

På den tiden var også konger og de som bestemte med å kjempet. Med på slagmarken. I front, som leder. Ikke gjemt i en bunker eller på et trygt kontor. Litt mer risiko for eget liv å egge til strid da enn nå.

Til å være en fredselskende pasifist er jeg i grunn litt for glad i kanoner. Børser, granater, mitraljøser osv. er jeg overhodet ikke interessert i, men kanoner…

Litt skuffende oppdaget jeg at prakteksemplaret på bildet ikke var ekte, men en kopi Quisling hadde fått laget..

Tankefull tok jeg inn over meg at kanonene fra 1800-tallet kunne skyte kanonkuler godt over en kilometer, og at kanoner fra 1920 tallet hadde en rekkevidde på over 6 km. Det er langt!

Ble og litt tankefull over unionsflagget.  Det er liksom ingen tvil om hvem som er storebror.

Annen etasje var viet andre verdenskrig.  Her ser du en tysk soldat i uniform. (Ikke på langt nær så stilig som infanteristen i første etasje. Avisene er tyske aviser fra krigsårene og kunngjøringer.

En samling av NS sine propaganda plakater gjorde inntrykk, og også  gjenstander fra motstandskampen.

Men det var nok mer Gamle Gubben Grå sitt Mekka.  Det er ikke ofte han tar frem mobilen og fotograferer når vi er på tur. Trengs jo for då vidt ikke heller, for jeg tar bilder av det meste, men her var jeg nok ikke nøye nok med å få med absolutt ALT av interesse.

Tredje etasje var satt av til arbeidet til grenselosene som hjalp flyktninger over til Sverige.  Det var nok den etasjen som gjorde mest inntrykk på meg.

Denne tegningen… Den trenger vel ingen nærmere beskrivelse?

Eller denne klesvasken.  Hvis du har problemer med teksten hjelper kanskje dette?

Dette bildet av to gutter på seks og åtte år som hjalp til med å lose flyktninger over grensen og deres historie.

 

 

9 kommentarer
    1. Topp sted for Gubben Grå dette og foto ble det på ham…Mange flotte bilder og god historie du forteller oss her. Skjønner at helgen har vært topp på flere måter…God Natt 🙂 Regner med at det er jobb i morgen igjen..

    2. Innsatsen som ble gjort under verdenskrigene skal ikke glemmes! Fint at mye av det blir tatt vare på, og at oppmerksomheten henledes på de som æres bør. Mange av dem var hverdagsmennesker. Jeg visste ikke at det var et så flott museum på Festningen. Har bare vært på Kvinnemuseet på Kongsvinger.

    3. Så spennende og flott bilde fortelling om 2. verdenskrig. Det er ei historie som jeg er interessert i.
      Ha ei fin uke 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg