Nå er tiden inne, Solliv.

 

Solliv spurte inne på sin blogg i går om bloggen var død. Da mente hun ikke hennes egen blogg. Den har 422 sidevisninger og ligger på en 34. plass.  Det er vel omtrent der hun pleier å være.  Nei, det var vel mer blogg som fenomen Solliv stilte diagnosen terminal, altså døende på.

Jeg tror ikke blogg som fenomen er døende. Men jeg tror blogg som fenomen er blitt voksen.

Livet er ikke så fullt av drama når en er voksen.  Det er ikke de høye topper og dype daler i like stor grad når man er voksen. Man blir ikke fra seg av lykke fordi han kjekke gutten så i din retning,  og fra seg av sorg når han dro på kino med  en annen.

Blogg kommer kanskje ikke til å få de helt store lesertallene igjen. slik det en gang var da rumpeoperaskoner og silikon dominerte bloggene med litt drama i kulissene som ekstra krydder. Men Solliv, ditt budskap nådde frem til over 400 mennesker i går. Jeg nådde frem til nesten 2.000 og Kokkejævel (unnskyld nå skrev jeg om han igjen) nådde godt over 22.000 lesere. Jeg mener, folk leser da helt klart blogg fremdeles

Nei vi blir ikke rike Jeg tjente bare noen hundrelapper på bloggen i august. Men ærlig talt, det er vel heller ikke derfor vi blogger? Vi blogger fordi vi liker å skrive.  Og det vi skriver når frem til 400, 2.000 eller 22.000. Men det når ut til langt flere enn om vi ikke hadde blogget.

Veien mot toppen og de helt store leserskarene kan virke utfordrende, bratt og tøff å ta fatt på, men ta ett skritt om gangen og lær av de som får det til.

I går var jeg på 10. plass. I dag er jeg på 9. plass.  Jeg passerte da på min vei. Martine Halvs.
Det kommer nok ikke av at det jeg skrev var så utrolig mye bedre enn Martine sitt. Men rett og slett at jeg skrev to innlegg og Martine ikke skrev noen. Så Solliv, fortsett å skriv – og del de fantastisk flotte bildene dine.

Ja, jeg vet at man ikke trenger å komme med innlegg for å komme høyt opp på lista. Halvparten av de som liger over meg på lista i dag kom ikke med noe nytt i går. Men likevel tror jeg at det å komme med jevnlige innlegg er en forutsetning for å få lesere på sikt.

Enten det eller lage masse drama om at du legger ned hele bloggen. Det gir enorme lesertall, men i og med at du ikke har noen blogg lenger, så er det ikke du som nyter godt av dem. Så jeg anbefaler ikke den metoden heller.

dette innlegget  gir Vibbedille deg selve den hemmelige formelen for virkelig å få det til på blogg. Din egen tråd på Kvinneguiden!  Jeg er ikke på Kvinneguiden, men jeg har min egen tråd. Den ble som vi alle vet opprettet av Mette Ask via en av hennes mang profiler .  Den døde ut i mai, men ble vekket til live denne uka da noen kommenterte Mette Ask og ikke meg…..
Eller egentlig har jeg to tråder på Kvinneguiden. Den andre døde ut i desember 2019.
Ønsker du deg din egen tråd på Kvinneguiden, er det bare å si fra. Jeg kan opprette en tråd jeg, eller spørre Vibbedille. Hun har jo alt en profil.

Egentlig tror jeg ikke tråd på Kvinneguiden er veien til evig lykke.
Jeg tror at det å skrive om sitt eget helt gjennomsnittlige hverdagsliv er veien til suksess. Men du må ha en god penn.  Se på Mamma på hjul, for eksempel. Selv om hun mener at uken hennes har vært døll kjedelig er hun på tredje plass, og 4.906 mennesker logget seg inn for å skrive om hennes døll kjedelige liv.

En annen hverdagsblogger som ligger høyt på lista er Doc og Dask. Hun fyller kjølsapet på bobilen full av øl og sider og reiser over grensa til Sverige hvor noen venner av de har kjøpt en hel campingplass og bedt vennegjengen på fest. Mulig det ikke blir så mange innlegg fra den kanten i løpet av helga….
Du Solliv, bor jo ikke så langt fra svenskegrensa. Så hva med en Harrytur? Hadde sikkert gitt klikk i disse Covidtider.

Og Solliv, bilder. Bilder gir klikk hvis du bare velger det rette bildet.
Ja et litt uklart bilde av deg med surstoffslange i nesa ville nok gi noen klikk, men  hvis du ikke har et slikt bilde i arkivet så tror jeg det tredje bildet i dette innlegget  også ville gi noen klikk. Og sånne bilder har du mange av.

Følg oppskriften min Solliv, og i morgen er du noen plasser lengre opp på denne lista, har noen flere sidevisninger for bloggen som fenomen er ikke død. Den har bare blitt voksen, moden og mer variert i innhold.

13 kommentarer
    1. Venflon funker nok kun for noen…jeg har prøvd 😉 Både ubevisst og bevisst. Kommer uansett ikke opp i mer enn maks 150 lesere i døgnet. Skriver antakelig ikke bra nok eller interessant nok hverken med eller uten venflon, bortsett fra da jeg eksploderte over noen lokalpolitikere som jeg mistenker drev veipolitikk i halvfylla (evt med noe forvirrende i venflonen)… Det innlegget hadde bilde av en trailer… Småbloggere som meg får fortsette å skrive om hverdagen vår, så leser den som vil og vi får utløp for skrivetrangen 😉 Så får folk bære over med både en og annen venflon, katte, hengekøye eller solnedgang. Lag deg en finfin dag!

    2. Jeg blogger ikke, men har noen faste som jeg leser til morgen kaffen hver dag. Bl.a. har jeg blitt «kjent» med deg. Og Solliv selvfølgelig. Hun tar utrolig flotte bilder.
      Vibbedille er den første bloggen jeg ble kjent med. Og henne har jeg fulgt i årevis.
      Mange som skriver mye bra. Men må jo passe på å ikke bruke altfor mye tid på sosiale medier.
      Ønsker deg en fin lørdag. Blir kanskje tilbrakt på stand idag også.

    3. Det å skrive ned episoder i livet får meg til å tenke gjennom livet mitt på en annen måte. Det samme gjelder å lese andres blogger.
      I dag er jeg på plass nummer 41 og er fornøyd med det.

    4. Takk. Vi står på og holder oss levende i live her på blogg. Takk for link.
      Men greit å ta en gjennomgang om rikets tilstand en gang i blant 👍 vi leve…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg