Når ble vi så hårsåre?

De andre i hytta sover ennå. Jeg sitter her og reflekterer litt. Nei, ikke over andre toppbloggere i dag. Jeg har påskeferie. Derimot tenker jeg på den sensiviteten som rår i samfunnet i dag. Hvor lett-krenka vi er. Både på egne, men aller mest på andres vegne.

Ta Gamle Gubben Grå for eksempel. Har dere noen ganger tenkt på hvordan jeg nesten daglig krenker og hetser mannen jeg elsker?

Det er ikke politisk korrekt å kalle Gamle Gubben Grå for gammel. Alder er kun et tall. Og jeg mener at I likhet med at vi alle nå kan bestemme hvilket kjønn vi ønsker å definere oss som, litt etter dag og humør, så bør vi og få lov til selv å definere hvilken alder vi har.

Jeg aner ikke hvilken alder Gubben definerer seg som der han akkurat nå kommer truslende ut av soveromsdøra i pysjamasen.  Mulig det ville være korrekt av meg å spørre han hvilken alder han definerer seg som i dag, men noe sier meg at roen og freden som er i hytta nå fort ville bli brutt hvis jeg startet dagen med å spørre Føler du deg gammel i dag? 

Hvis jeg får velge alder tror jeg jeg vil være rundt 5 år når vi etterpå skal rydde og vaske hytta. Da får jeg sikkert beskjed om å være ute å leke mens de andre rydder, pakker og vasker. Må bare huske på å gi beskjed i bilen hjem at jeg har blitt voksen igjen så jeg ikke blir lagt med en gang vi kommer hjem til Drømmehuset.

Gubbe, som jeg jo og kaller Gamle Gubben Grå, kan nok også oppfattes krenkende. Jeg kunne kanskje heller kalt han  ulk, make, type, gemal, skatt, fysak, bavian eller mange andre ord ser jeg av synonymordboka. Vel, jeg falt ned på Gubbe. Synes det passer bra til kjerringa.

Å påpeke at Gamle Gubben Grå er grå er helt enkel en betegnelse på fargen på håret hans. Selvsagt er det krenkende. Det henviser jo til farge.

Det finnes vel knapt noe mer minebelagt tema enn å forsøke å gi et signalement av et menneske i dag.

Tenk deg at du går på gaten og ser at et menneske slår ned en eldre kvinne og stikker av med vesken hennes (altså en person du antar ut fra hva du observerer at er en eldre kvinne uten å ta hensyn til hva vedkommende selv definerer seg som.) Politiet kommer og spør deg etter signalement på gjerningspersonen. I hodet ditt vil du kanskje betegne vedkommende som en stor, kraftig mørkhudet mann. Men hvordan gi politiet det signalementet på en politisk korrekt måte uten å bruke ord eller begrep som kan oppfattes som stigmatiserende eller krenkende? Du kan ikke bruke kjønn, kroppsstørrelse eller hår og hudfarge som en del av signalementet. Prøv!

Kanskje er det enklere å si at du ikke så noe..

En annen observasjon er at de lettkrenka ikke er så engstelige for selv å krenke. Når de skal ta til motmæle mot krenkelser de opplever, gjerne på vegne av andre, er det ikke måte på hvilke karakteristikker de bruker på meningsmotstandere og hvilke holdninger de tilegner dem.

Ta eksempelet over. Om den eldre antatte kvinnen som blir slått ned. Hvis jeg fortalte politiet at gjerningspersonen var mørkhudet ville det være ensbetydende med at jeg var rasist? Ville man ut fra at jeg ga politiet signalementet “mørkhudet” kunne konkludere med at jeg mener at alle mørkhudede mannspersoner slår ned og raner alle eldre kvinner de møter på sin vei?

Og hvorfor valgte jeg i dette eksemplet ikke at offeret var en ung, muskuløs melaninrik mannsperson og gjerningspersonen en eldre hvit dame? Har jeg ikke bare ved å bruke dette eksempelet stigmatisert eldre kvinner som offer og mørkhudede menn som ranere og voldsmenn?

Jeg vurderte det, men kom til at eksempelet da ville fremstå mer humoristisk enn tiltenkt. I tillegg hadde eksempelet virket mot sin hensikt.

Si at du kom nedover gaten og ser en eldre kvinne med hatt, kåpe og trillebag som kjeppjager en ung, mørkhudet mann med paraplyen eller stokken sin. Ville du ikke dratt på smilebåndet og tenkt at han fikk som fortjent. Og det uten at du har observert noe av det som har skjedd I forkant av kjeppjaginga.

Du ville kanskje heller ikke hatt like mange problemer med å gi et signalement på voldsutøveren i dette eksempelet.

Nå har Gamle Gubben Grå (ja, han kommer fremdeles til å bli kalt det) dekket frokostbordet. Jeg får slutte bloggingen og kose meg med de andre.

 

 

8 kommentarer
    1. Fantastisk innlegg!
      Her kan jeg fortelle at en god, gammel venn av meg (ikke gamnel-gammel, men gammel som i betydningen lang tid som venn av meg *hehe*) som av utseende nå er blitt ‘forbudt’ å karakterisere, faktisk opplever det provoserende ikke lenger å kunne betegnes som ‘neger’. I hans øyne, innebærer nemlig tabubeleggingen av den betegnelsen en tabubelegging av å plassere ham utseendemessig! Altså.. En har blondiner, asiater, latinos, rødtopper, nord-europeisk, osv, osv som alle er en selvfølge å benytte for å plassere noen utseendemessig. – Men hans utseendebetegnelse var altså brått blitt skambelagt!! For ‘neger’ har ALDRI vært synonymt med sitt amerikanske opphav ‘nigger’. ‘Neger’ har kun vært en fellesbetegnelse for et sett utseendemessige trekk, og that’s it! -Og det har i etterkant vist seg at han så langt i fra er alene om sitt syn! Faktisk er det bred enighet blant de. -ja, negre, som har delt sitt syn med meg, og jeg mener.. Da er det jo åpenbart ett eller annet som skurrer noe veldig her!.. 🤔🙄

      1. Jeg har ikke så mange i vennekretsen med så melaninrik hudfarge at de med rette kunne betegne seg som neger. Men jeg er enig med deg. Man kan ikke sette likhetstegn mellom den norske (tidligere) bruken av ordet neger med bruken og betydningen av nigger.
        Og du kan heller ikke kalle noen kortvokste lenger, eller tykke. Strengt tatt kan du heller ikke kalle en person for mann eller kvinne i enkelte kretser uten å støte noen. Jeg var på en samling hvor deltakerne skulle deles i to, kvinner i en sal og menn i en annen. Det var flere der som følte seg “krenka” eller jeg vet ikke helt hva. De definerte seg ikke som noen av delene.

    2. Å herregud.. Jeg ville vært sjanseløs i hht å klare å holde brødsaksen i sjakk i en slik setting, det er iallefall sikkert!.. At dette her som sådan er fullstendig absurd er nå én ting. Det verste er jo at det regelrett pulveriserer alt det som er oppnådd m.h.t aksept av de som faktisk ER født i ‘feil kropp’. Dessuten kommer en heller ikke utenom at det har en ugunstig effekt på respekten for hele LHBT -bevegelsen, -med Pride og alt..
      Ikke sånn å forstå.. For min del må folk få identifisere seg som hva pokker de måtte ønske. Greia er bare at de får gjøre så innad i miljøet, for de kan bare ikke komme å kreve at resten av oss skal forholde seg til dette her.

      1. Jeg tror jeg nøyde meg med å himle litt med øynene.
        Jeg tenkte at siden dette var en relativt stor forsamling på rundt 100 mennesker som ble delt i to grupper, ja så kunne man vel bare ta seg en liten pause hvis man ikke følte seg vel i noen av gruppene.
        Det kunne man klare uten å lage noe oppstuss.
        Jeg tror ikke alle “binære” eller hva de kaller seg føler at de er født i feil kropp. Jeg tror greia er at de ikke liker å bli sett på som et bestemt kjønn.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg