Når noen veler å forlate oss………

Ari Behn valgte å forlate livet. Og nettet flommer over av beskrivelser av hvor fantastisk han var.  Kokkejævel spør i sitt innlegg hvorfor hyllesten og lovordene kommer først nå.  Nå som han ikke kan høre de. Ikke få med seg hyllesten Det er et godt spørsmål.

For det sitter mange Arier rundt om kring.  Mange som opplever at livet er trist som faen. Mange som føler seg som en fremmed blomst, selv i sin nærmeste familie.  Mange som føler seg som tapere fordi de ikke klarte å leve opp til forventninger andre har satt.  Mange som føler at de aldri vil bli akseptert for å være akkurat den de er.
Hvor flinke er vi til å vise de vi har rundt oss at vi er glade i de akkurat slik de er?

Takk for at dere har tatt dere tid til å lære meg å kjenne, det har gitt meg trygghet da jeg trengte det som mest.

Dette sitatet er fra Ari Behns bryllupstale til Martha Louise, og de han takker her er kongeparet. La oss ta de ordene til oss. La oss ta oss tid til å lære våre medmennesker å kjenne.  Gi dem trygghet når de trenger det som mest.

Takk for at dere som mine kommende svigerforeldre har tatt varmt vare på meg når jeg har følt det som om jeg snubler og mister fotfestet.

Er vi like rause som vårt kongepar? Tar vi varmt vare på folk som føler at de snubler og mister fotfeste?

Mørket ble for svart, selv for en lysfontene.
La oss alle være små lys av håp, små lys av aksept og forståelse slik at ingen andre blir oppslukt av et slikt svart mørke.

Ari Behn valgte døden. Det var hans valg. Han hadde andre valgmuligheter.

Jeg drømmer altfor ofte at jeg går ned i kjelleren, låser opp våpenskapet, tar fram rifla, lader, stikker løpet i kjeften og trekker av. Så våkner jeg, våt av svette og med skuddet rungende i ørene. Jeg vet ikke, før eller siden kommer øyeblikket. Hvem kan vite sånt. Vi skal jo alle dø. Det er til å bli sprø av. Mange mener jeg er sprø allerede. Det er jeg vel også. Det er derfor jeg drømmer om å sette punktum. Likevel lever jeg videre som om ingenting har skjedd.

Dette sitatet er fra “Talent for lykke”, boka Ari Behn ga ut i 2011. Litt skremmende å lese nå.  Men samtidig forteller det at han har slitt med selvmordstanker også tidligere, antakelig flere ganger – og hver gang tidligere valgt livet.

Det vil alltid finnes andre valgmuligheter enn døden, vit det du som sliter.  Man kan velge livet. Velge livet og håpet om at mørket langsomt må vike for lyset.
Og vi, vi som ikke er omsluttet av mørke, la oss tenne lys som gir håp til de som sliter. La oss, du og jeg, være de som bidrar til at mørke må vike for lyset. La oss være lysfontener, lykter, små lys . Være de som hver på vår måte bidrar til at mørket ikke blir fult så mørkt. Bidrar til at en som sliter veler livet fremfor døden.

Ari Behn valgte døden.  Familien hans valgte å være åpne om dødsårsaken.  Det er et modig valg det står respekt av.  Åpenhet om selvmord og åpenhet om at livet kan være vanskelig, selv for de som oppleves å leve på samfunnets solside er viktig.

Det nærmer seg et nytt år. la oss ha som mål i 2020 at vi skal være litt mer åpne for annerledeshet. La oss være flinkere til å se menneskene rundt oss slik de er, og ikke bare slik vi ønsker at de skal være. La oss rekke ut en hånd til folk vi ser sliter, og være der for hverandre selv i en travel hverdag.
La oss ikke vente til 2020.
La oss begynne i dag.

 

 

 

7 kommentarer
    1. Det er mange som sier fine ting om han nå, det er jo også til de som er igjen, vi vet jo ikke om de har sagt det samme TIL han også, mens han levde. Det kan godt hende. Han kunne vært trist inni seg likevel, det handler jo om egen følelse av å ikke høre til. Ikke hva de ytre omgivelsene gjør egentlig. Viktig å fortelle folk likevel hva de betyr for oss <3

      1. Det handler om egne følelser av ikke å høre til. Og ingen kan styre hva andre kan føle, eller ta ansvar for om noen velger å forlate livet.
        Men vi kan alle ta ansvar for å inkludere de som føler seg annerledes ved å gi de aksept på at de er mer enn bra nok akkurat slik de er.

    2. Du skriver så klokt og godt. Leit at det har blitt slik at så mange sliter. Det er ihvertfall helt feil å spare penger på psykisk helse. Det er viktigere enn noen gang før.

    3. Takk for gode ord. Ja, det er feil å kutte innen psykiatrifeltet. Og ille når det kuttes i lavterskeltilbudene ute i kommunene

    4. Ja han hadde et valg, slik alle har hver dag og han valgte døden. Umulig for de som ikke kjenner til hvor mørkt det kan bli når man sliter med depresjon, man må bare akseptere at noen velger å forlate alt slik…et veldig godt skrevet innlegg forresten!

      1. Takk. Ja. Vi skal ha respekt for valget Ari tok. Men samtidig er jeg redd for smitteeffekten. Derfor ønsker jeg at vi alle skal spre lys, varme og aksept rundt oss. Kanskje det gjør livet litt mindre svart for noen som sliter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg