Nazistene marsjerer i tysklands gater

Nazistene, nye som gamle, marsjerer i Tysklands gater.
1, mai marsjerte mellom 700 og 800 nazister i den tyske byen  Plaun.De marsjerende kom fra hele landet. mange av dem tilhører det høyreekstreme partiet  Der Dritte Weg (DDW).  De marsjerende roper “Kriminelle utlendinger? UT!, Kriminelle utlendinger? UT! Kriminelle utlendinger UT; UT;UT!!”  Langs fortauskantene står publikum, barn og voksne og roper med mens de vifter med flagg.

Nazistene og andre høyreekstreme partier som har skiftet ut de brune skjortene med lyseblå skjorter og mørkeblå blazere fosser frem på meningsmålinger i store deler av Europa.  De tar plass i nasjonalforsamlingene i flere og flere land. Ved helgens EU valg fikk de hyreekstreme partiene rundt 25% oppslutning i mange land, og over 50% oppslutning i Ungarn.

I Norge har vi høyreekstreme grupperinger som Den nordiske motstandsbevegelsen (DNM), Soldiers of Odin, Stoppislamiseringen av Norge (SIAN), Pegida, Folkebevegelsen mot innvandring (FMI) og Demokratene.  Ingen av disse grupperingene kan avfeies som tennåringsopprør. I alle disse organisasjonene er medlemmene godt voksne . Aldersgruppe 20 – 50
Grumset har kommet opp fra kjellerstuene sine, og marsjerer nå i gatene. Klistrer klistremerkene sine rundt på søppeldunker og lyktestolper.

Sist høyreekstremismen blomstret i Europa gikk det galt, virkelig galt.

Du må ikke sove

Du mener, det kan ikke være sant,
så onde kan ikke mennesker være.
Der fins da vel skikkelig folk iblandt?
Bror, du har ennu meget å lære!

Man sa: Du skal gi ditt liv, om det kreves.
Og nu har vi gitt det – forgjeves, forgjeves!
Verden har glemt oss! Vi er bedratt!
Du må ikke sove mer i natt!

Du må ikke gå til ditt kjøpmannskap
og tenke på hvad der gir vinning og tap!
Du må ikke skylde på aker og fe
og at du har mer enn nok med det!

Du må ikke sitte trygt i ditt hjem
og si: Det er sørgelig, stakkars dem!
Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer dig selv!
Jeg roper med siste pust av min stemme:
Du har ikke lov til å gå der og glemme!

Tilgi dem ikke; de vet hvad de gjør!
De puster på hatets og ondskapens glør!
De liker å drepe, de frydes ved jammer,
de ønsker å se vår verden i flammer!
De ønsker å drukne oss alle i blod!
Tror du det ikke? Du vet det jo!

Du vet jo, at skolebarn er soldater,
som stimer med sang over torv og gater,
og opglødd av mødrenes fromme svig,
vil verge sitt land og vil gå i krig!

Du kjenner det nedrige folkebedrag
med heltemot og med tro og ære –
du vet, at en helt, det vil barnet være,
du vet, han vil vifte med sabel og flag!

Og så skal han ut i en skur av stål
og henge igjen i en piggtrådsvase
og råtne for Hitlers ariske rase!
Du vet, det er menneskets mening og mål!

Jeg skjønte det ikke. Nu er det for sent.
Min dom er rettferdig. Min straff er fortjent.
jeg trodde på fremgang, jeg trodde på fred,
på arbeid, på samhold, på kjærlighet!
Men den som ikke vil dø i en flokk
får prøve alene, på bøddelens blokk!

Jeg roper i mørket – å, kunde du høre!
Der er en eneste ting å gjøre:
Verg dig, mens du har frie hender!
Frels dine barn! Europa brenner!

Jeg skaket av frost. Jeg fikk på mig klær.
Ute var glitrende stjernevær.
Bare en ulmende stripe i øst
varslet det samme som drømmens røst:

Dagen bakenom jordens rand
steg med et skjær av blod og brand,
steg med en angst så åndeløs,
at det var som om selve stjernene frøs!

Jeg tenkte: Nu er det noget som hender. –
Vår tid er forbi – Europa brenner!

Arnulf Øverland
-1937-

 

2 kommentarer
    1. Hva er egentlig problemet med å si “kriminelle utlendinger? Ut!”. Jeg vil også veldig gjerne bli kvitt hver eneste kriminelle utlending i Norges land. Helst igår. Betyr det at jeg er nynazist? Mener du at jeg må støtte krminelle utlendinger som ødelegger mitt land og hvis ikke jeg jeg gjør det, så er jeg en nazist? Det er jo galskap, jeg har barn og eiendeler, selvføgelig vil jeg ikke ha kriminelle utlendinger i mitt land.

      Jeg kommer aldri til å forstå venstrefolk eller den fantasiverdenen dere lever i. Hvis folk vil beskytte seg selv og kaste ut kriminelt avskum, så begynner dere å skrike nazist og rasist. Dere kaller folk nazister fordi de vil beskytte barna sine og landet sitt. Det pussig er at jeg hører aldri noe fra dere når iranere, afghanere, somaliere og alle andre vil beskytte seg selv og sine land. Da er det helt stille. Ikke et ord fra dere da. Men hvis hvite mennesker vil beskytte seg selv, da bryter helvete løs. Da kommer venstresiden stormende med taktfaste rop om rasisme. Dere er noen forferdelige rasistiske rotter. Og flesteparten av dere er hvite. Det kreves en spesiell type hjerneskade for å være hvit og samtidig slåss mot hvite folk. Jeg klarer ikke å forestille meg hvor mye dere hater dere selv og deres egen hud. Dere er psykisk syke, ingenting annet.

    2. Det er en kjennsgjerning at nynazismen er på fremgang i mange europeiske land. Det er det jeg prøver å belyse i dette innlegget. Jeg ønsker å rope et varsko. Få noen til å tenke. Siden du, anonyme person har skrevet en lang kommentar regner jeg med at jeg har rørt noe hos deg. Det er bra!
      Om du er nynazist skal jeg ikke uttale meg om. Den rette til å svare på det spørsmålet er deg selv. Samsvarer dine verdier med de nynazistiske verdiene?
      Jeg mener at alle kriminelle bør få sin straff, uansett hudfarge og tykkelse på lommeboka. Jeg mener at Mulah Krekar for eksempel for lengst burde vært utvist fra landet. Jeg ser ikke på meg selv som nazist av den grunn.
      Det å ville beskytte seg og sitt. Det å ønske å beskytte landet sitt er det ikke noe galt i. Det har jeg heller aldri hevdet. Helt greit om du ikke tillegger meg holdninger jeg ikke har.
      Jeg regner med at du er helt enig med meg at man ikke skal skjære alle over en kam. Alle utlendinger fra Iran, Somalia eller Sverige er ikke kriminelle. Det er ikke kriminelt å flykte fra krig, terror og undertrykking.
      Hvis du aldri har hørt noe fra venstresida når det gjelder konflikter i andre land, våger jeg å påstå at du ikke kan ha fulgt særlig godt med. Mange på venstresida forsvarer Palestinernes kamp mot Israelske bosettere. Kurderne kamp for et fritt Kurdistan osv…
      Ingen på venstresida er for kriminalitet. Men vi er for lov og orden. Ingen skal dømmes uten lov og dom. Man er ikke nødvendigvis kriminell fordi om man har en mørkere hudfarge.
      Jeg er etnisk norsk, direkte blek. Jeg sloss ikke mot noen. Jeg sloss for noe. Jeg sloss for det jeg mener er en bedre verden. En verden hvor man ikke marsjerer i gatene og skriker “kriminelle utlendinger ut” men hvor kriminelle får sin straff gjennom rettsapparatet. Noe som ofte betyr utvisning.
      Jeg sloss for en verden hvor du og naboen din fra Somalia eller Sunnmøre har den samme verdi uten at du og dine likesinnede ser på dem som avskum.
      Jeg sloss for et samfunn hvor ikke anonyme personer sitter i kjellerstua si en fredag formiddag og tillegger meg både hjerneskade og alvorlig psykisk sykdom fordi jeg ikke deler nettrollets forkvaklede menneskesyn.
      Den kampen kommer jeg til å fortsette.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg