(Nesten) uten sukker og søppel…..

Jeg tenkte å gjøre som Kokkejævel og tok med meg mobilen inn på badet.  Dro frem badevekta der den sto stua bort innerst inne under badeskapet og vasket den fri for hybelkaniner og annet smusk.  Behøver liksom ikke gjøre det verre enn det er.  Denne kjerringa pleier å ha tyngde nok.  Men da jeg stilte meg opp på vekta og sto klar med mobilen for å forevige tallet som viste seg på displayet, sto det bare LOL…..   Snakk om fin start på dagen!  Når til og med badevekta hånflirer av deg.   Vel, jeg trenger ingen badevekt for å slå fast at jeg veier for mye, alt for mye.

Kokkejævel mener og at han veier for mye, derfor har han som nyttårsforsett å gå ned i vekt. Han er tydelig på at han ikke slanker seg, han skal bare gå ned i vekt. Den siste uka har han gått ned 100 gram.
Er det noe jeg ikke har erfaring med eller peiling på, så er det slanking – eller vektreduksjon om du vil. Så jeg bør kanskje trå litt varsomt frem i mine kommentarer, så får vi se hvor godt jeg lykkes med det.

Kokkejævel er muligens skuffet men ikke overrasket over at vektreduksjonen den siste uka ikke ar vært større. For han slanker seg ikke.  bare kuttet ut matvarer med sukker og overdrevent mye fett.  Merk dere ordbruken overdrevent mye fett.  Jeg spør Gamle Gubben Grå om han som kokk kan gi meg eksempler på matvarer med overdrevent mye fett. Han er jo kokk og har peiling på slikt. Vi kommer frem til at Kokkejævel har holdt seg unna juleribbe, pommefrittes og potetgull siste uka.

Hvis Kokkejævel hadde hatt det som mål hadde han ikke hatt noe problem med å gå ned 2-3 kilo i uka, skriver han. Der er nok han flinkere enn meg, for selv om jeg har liten eller ingen  greie på slanking innbiller jeg meg at jeg hadde hatt store problemer med å gå ned 3 kilo i uka.  Ikke det at jeg ikke har nok kilo å ta av, jeg har mange flere kilo enn Kokkejævels skarve 110, men fordi jeg innbiller meg at det å få til en slik vektreduksjon ikke bare er hokus Pokus, og så er kiloene vekk.  Man må faktisk forbrenne vesentlig mer energi enn man tilfører kroppen, og da innbiller jeg meg at man fort kan risikere å bli sulten.  Og i likhet med Kokkejævel, så er jeg ikke så veldig glad i å være sulten.

Jeg er i likhet med Kokkejævel helsefarlig tykk, muligens sykelig overvektig.  Jeg har fått diabetes 2, og om jeg heller ikke har som mål å slanke meg, har jeg som mål og ta bedre vare på kroppen min.  Det betyr og at det bør bli litt mindre av meg. Mer livsstilsendring enn direkte slanking. Målet er å ta bedre vare på kroppen min, ikke nødvendigvis å bli slankere (selv om jeg ser at det er to sider av samme sak.)

Jeg har som mål å bli enda flinkere til å gå tur, også på vinteren.  Har liksom ikke kommet helt i gang der ennå.  Men det er koselig når jeg og Gamle Gubben Grå labber av gårde med hundene.  Vi går ikke så fort, og ikke alltid så langt, men jeg går som regel lengre når Gamle Gubben Grå er med.

Helsestudio? Bare glem det.  Det er ikke noe for meg!   Ikke er jeg så veldig glad i å gå på ski lenger heller. Er så redd for å ramle eller få en vridning i kneet.  Men kanskje skal jeg forsøke meg på noen skiturer på flatmark på et skogstjern i vinter. Vi får se.  Det er jo ikke så lenge til slektas tradisjonelle påskeskirenn.

Kokken skal bruke resten av dagen på bokskriving.
Jeg skal straks dra av sted på jobb.  Har et viktig møte om en drøy time.  Kjenner sommerfuglene bobler litt i magen.  Det er så mye som skjer akkurat nå.  Livet går i hundre, jeg får prøve og henge med.

Takk til alle som klikket seg inn på bloggen min i går forresten. Jeg trodde nesten ikke mine egne øyne da jeg fant navnet mitt på en 34. palass med fantastiske 1328 sidevisninger.

9 kommentarer
    1. Du skriver utrolig bra. Den bloggeren som ligger på første plass, kan takke deg for at han/ hun får klikk fra meg. Jeg må alltid lese bloggen på 1.plass, for å se hvordan du angriper innlegget. Jeg synes du er utrolig flink.
      Ønsker deg en fortsatt fin dag.

    2. Gratulerer med fine lesertall og sidevisninger. Jeg tenker for min del er det hyggeligere med lesere enn sidevisninger, men uansett gøy. Jeg ville nok havnet på 45-50 plass om jeg var på den listen der.

      Om man ser for seg mindre fett på kroppen, så må det gjøres via matinntak og ikke trim. Man skal bevege seg mye for å forbrenne 300-400 kacl. ekstra og det er jo bare et skarve kakestykke eller to eller litt god ost.

      Lykke til med spennende møter og ha en finfin dag.

    3. Gratulerer med 34.plass, Brit! Vel fortjent! Jeg sjekker alltid hvor du ligger, og synes det er skikkelig gøy at du får flere lesere!

      Når det er sagt, – jeg liker heller ikke å gå sulten, men vil anbefale “min metode” som er etter Bright Line Eating-prinsippet, eller Spis deg fri som det kalles på norsk.
      Det går ut på å kutte ut sukker og mel. Det er mye grønnsaker, nok kjøtt, fisk eller fugl, og det er lov med dressinger, rømme, smør etc.
      Jeg går ikke sulten. Dvs, jeg rekker å kjenne bittelitt på sult før neste måltid, – men det er ikke så jeg nesten dør. Vil heller si at det er litt godt å kjenne at magen er i balanse og ikke konstant stappa som den ofte har vært de siste åra.
      Det beste er at etter bare én uke uten sukker, går jeg ikke og fyser på noe som helst! Kroppen får det den trenger. Herlig!

      Dette er ikke en diett, men en livsstilsendring. Men jeg lover, – du går ned i vekt i startfasen, og det uten å bruke så veldig mye viljestyrke eller gråte deg i søvn.
      Uansett, – dette er noe du må finne ut av selv. Jeg tenker bare at om du kan spise deg ut av diabetes 2 som er en skummel sykdom, så har du gjort veldig mye bra for egen del!

    4. Jeg er innom bloggen din så å si hver dag, og i begynnelsen klikket jeg meg inn på gamle innlegg også og leste meg opp bakover. Vet ikke hvordan det slår ut på statistikken. Er ikke så ofte jeg klikker meg inn på hvert innlegg – scroller meg istedet nedover og leser innleggene på rekke og rad. Når det gjelder tur, går du meg en høy gang, og jeg har vanskelig for å se at du har så mye å skjerpe deg for på den fronten, med mindre det gir deg mer hverdagsglede selvfølgelig. Lage mat fra bunnen av med naturlige råvarer virker dere også veldige flinke til i det daglige, så høy scoring der. Cola derimot …. Men hvem er det jeg snakker til – du er jo helsearbeider og vet dette utmerket godt selv. Er ellers enig med deg i at en ting er å vite hva man må gjøre for å gå ned 2-3 kg i uken, en helt annen ting er å orke å gjennomføre det. Selv blir jeg fort sur og gretten når jeg føler meg sulten, for ikke å snakke om energiløs. Men av hverdagstiltak (uten å være på diett) syns jeg at det aller enkleste er å unngå tomme kalorier (går fint så lenge jeg ikke lider av kronisk søvnmangel, men med det tempoet ditt forstår jeg godt at cola kan føles som et livsviktig drivstoff) og overspising – har funnet ut at jeg tåler stadig dårligere å være overmett, føler meg fort direkte uvel, så lite og ofte er mantraet her for å holde jevnt blodsukker.

    5. Kjekt at du havnet langt opp på lista 🙂 Jeg har fulgt deg lenge, og alltid kjekt å se hvor “mine” (dem jeg følger) ligger på lista 🙂
      Selv er jeg på 99. plass i dag, etter å knapt ha blogget noe de siste månedene. Men jeg blogget jo i går, så det hjalp jo litt 😉
      Det der å slanke seg har vært et evig problem i hele mitt liv. Jo flere dietter jeg forsøkte, jo mer la jeg på meg. Jeg klarte å slanke meg når jeg sluttet å spise. Og så la jeg på meg igjen når matlysten kom tilbake. Nå har en endring i stoffskiftemedisineringen gjort at jeg har gått ned i vekt, så jubelen her i huset er til å ta og føle på 😀 Men legen min, han er lege, ikke kokk, sier at man må holde en diett eller livstilsendring i 10 år for at kroppen skal forstå den nye vekta man ønsker å ha. Så ikke akkurat gode nyheter for dem som klarer å gå ned mye på kort tid. De må bare fortsette å sultefore seg i 10 år til.
      Ha en strålende dag ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg