Nok en positiv ting ved gjenbruk…

Jeg humrer gjenkjennende over Vivian  sitt innlegg om IKEA-innkjøp, selv om det er en stund siden vi drev med montering av flatpakka møbler her i Drømmehuset. Nok en fordel med gjenbruk. Møblene er som regel ferdig montert når de kommer i hus. Hender vel at en skrue eller to må strammes, at møbelet trenger et malingsstrøk et nytt trekk eller beslag, men det har som regel ønsket form uten at vi trenger å klø oss så mye i hodet.

Men opp gjennom årene har vi og slitt med flatpakker og tegninger som vi følger sånn passe.
Det første IKEA prosjektet Gamle gubben grå og jeg forsøkte oss på rett etter at vi var blitt samboere, var en tredelt seksjon i hvite sponplater., eller hva det nå heter. 5 skap, 3 skuffer og nok av hyller, bakplater og skrog.
Vel, det samboerskapet som hadde startet så idyllisk fredag kveld holdt på å havarere allerede lørdag under montering av denne seksjonen.
Vi ble ferdige rundt midnatt, en av skuffene hadde en tretapp for lite, et håndtak hang litt feil men ble rettet neste dag, men vi var sånn rimelig fornøyd. Siste buss til Oslo var gått, så Gamle Gubben Grå (eller hans unge versjon) fikk bli over natten til tross for at det en periode vel var så vidt ikke både han og seksjonen gikk på hodet ut av verandaen i tredje etasje.

En annen gang jeg nok og ikke hadde bare fine ting å si om dette møbelkonsernet fra Sverige var da jeg kjøpte salongbord.  Ungene og jeg hadde vært på IKEA om formiddagen. Hadde kjøpt 2 kvadratiske salongbord. De hadde metall-understell, litt sånn industrial-preg, og glassplate. Så skulle de stå mellom de to sofaene med passe stort mellomrom. Jeg hadde sett slikt i interiørblad, det var så stilig.

Vi kom hjem fra møbelhandlingen i Bærum litt senere enn tenkt. Dere vet, finne rett hylle på lageret og rett eske, få med seg tre unger gjennom hele IKEA, pakke alt i bilen… Ungene var tipper jeg sånn ca 2, 4 og 8 år. Ting går ikke alltid like effektivt.
Som sagt hjem litt senere enn planlagt. Det var ikke alt for lenge før familien sto på døra for bursdagsfeiring. Hele storfamilien, ett sted mellom 10 og 20 mennesker. Tipper rundt 17 stk. med smått og stort.
Montering av understellene gikk lekende lett. Eller rimelig greit da.
Men hvor var bordplatene?
Jo de sto i en annen reol på IKEA. Jeg hadde kjøpt understell uten bordplater.
Det gamle salongbordet hadde Gamle Gubben Grå tatt med på fyllinga da han dro på jobben den morgenen. Kjekt å få det ut av veien før huset fyltes med folk.

Så der sto vi da, uten bord to timer før gjestene var ventet inn døra.
Huset i skogen lå slik til at en tur tur, retur IKEA fort ville komme på bortimot tre timer.
Det er godt jeg er flink til å improvisere. Det gamle, skitne hvite plastbordet på verandaen ble tatt inn og skrubbet etter alle kunstens regler før det fikk duk og var klar for kaffekopper og kakefat. At det hadde spisebord-høyde og var rundt og skulle være mellom to ekstremt lave og lange sofaer gjorde ikke komforten for gjestene noe bedre…..

Når jeg tenker etter er jeg litt gald for at min IKEA-periode er over.

 

6 kommentarer
    1. Hehe, Ikea er Ikea – der må man ha hodet med seg ja! Understellet står der og platen et annet sted!
      Krysse av, være på! Og med 3 unger på slep og stress…Ja, det blir krøll!
      Er jo på Ikea en gang i blant, men men sjelden jeg kjøper noen store møbler til huset! Gjenbruk er topp, solide møbler som varer!

    2. Vi kjøpte seng fra Ikea. Fin den. Og vi fikk den sammen. Bare gruer meg til vi må flytte ut herfra, da må den tas sammen igjen. Og vi får den vel aldri opp igjen 😀 Mye bra med brukt-kjøp. Særlig klær 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg