Nok snakk, over til handling!

I dag trengte jeg ikke lese langt nedover bloggtopplista før jeg fant ut hvilket innlegg jeg skulle reflektere over i dag.  Det holdt med å klikke seg inn på førsteplassen og Vivian. 
Vivian har gjort det jeg bare snakker om. Hun har skrevet bok.
Vivian satte seg ned og skrev historien sin bokstav for bokstav, fant de rette ordene, de rette formuleringene. Formet teksten til det ble et resultat hun var fornøyd med og trykte på send.
Vivian er en gjennomfører!

Jeg drømmer om å skrive bok. Jeg tenker på å skrive bok. Jeg planlegger å skrive bok.  Jeg snakker om å skrive bok….. Men det blir med fantasien.

Innlegget til Vivian viser meg at det er gjennomførbart.
Hun sitter der med stuebordet fullt av bøker, og skal man tro responsen i kommentarfeltet solgte hun minst 10 bøker bare i går.  Sikkert flere. Regner med at ikke alle som har bestilt bok har publisert det i kommentarfeltet. Jeg for eksempel har ikke lagt igjen en kommentar, men kommer til å bestille boka.

Vivian har gitt ut boken “på eget forlag”, som det heter.  Hun har ikke hatt den proffe bistanden som man får ved å bruke et forlag. Proffe folk som bedømmer teksten, men som og kommer med konstruktive innspill.
Hun får ikke hjelp til markedsføring av forlagets markedsavdeling som sørger for at omtale av bok og forfatteren dukker opp på alt fra Frokost-TV til en bokhandel nær deg for å signere.
Distribusjon og salg må hun stå for selv, så skal du sikre deg denne boka må du kontakte Vivian.
Men av utseende ser jeg at hun har fått proff hjelp til trykking og ombrekking. Hun roser firmaet hun har brukt til det for god og rask hjelp.

Jeg blir litt nysgjerrig på det firmaet. Og ikke minst hvor dyrt ville det bli å få trykt opp et passe stort opplag av boka jeg fantaserer om å skrive. Det å utgi på eget forlag virker der jeg er i prosessen litt mer realistisk enn å tro at Aschehaug eller Kagge ønske å trykke boka “mi”.
Når man gir ut på eget forlag er det jo en selv som blir sittende med restopplaget og det økonomiske tapet det medfører hvis man ikke selger like mange bøker som man kanskje håper.
Jeg regner litt på det, og ser at å få gitt ut ei bok i et opplag jeg tror er realistisk å få solgt er oppnåelig.  Kunsten er vel å ikke ha for store tanker om egen storhet, og heller få trykt opp et opplag til hvis man skulle vært for beskjeden i sine antakelser.

Innlegget til Vivian inspirerte meg. Det samme gjorde klikkene jeg gjorde inne på Bokfabrikken sin side.
Hvis jeg setter av litt tid hver dag, slik jeg gjør til morgeninnlegget på blogg, ville det være overkommelig å få gitt ut min egen bok i løpet av høsten.
Nå er det på tide å gå fra å fantasere til å gjennomføre!

 

10 kommentarer
    1. Se der ja!👍🏻Blogger kan være til stor inspirasjon i ens eget liv og derfor er blogger viktige.🤗Jeg er overbevist om at du kommer til å skrive en bok jeg ønsker å kjøpe.🤩Masse lykke til!🤗

    2. Jeg har ei venninne som ga ut bok på “eget forlag”. Jeg må innrømme at jeg ikke vet helt hvordan det gikk, men hun var selv flink å reklamere for boken.
      Jeg har også hatt lyst å gi ut bok. Ikke noen biografi eller noe sånt, noe mer oppdiktet. Og forlag har jeg faktisk, min bror driver forlag, så veien til å få gitt ut bok er ikke nødvendigvis så lang. Men…..å få samlet seg til å gjøre akkurat det jeg har lyst til, er ikke så lett. Så tenker nok at akkurat den boken får vente 🙂 Jeg holder meg til bloggen jeg 🙂
      Jeg heier på deg, og er ganske så sikker på at bokdrømmen ikke er så veldig langt unna ♥

      1. Jeg kjenner en som ga ut deførste bøkene dine på eget forlag. Han skriver krom og har gitt ut 6 mulig 7 bøker nå. Han har nok litt restopplag men usikker hvor mange Han trykker av hver. Men han selger bedre og bedre for hver bok.

      1. Det er vel det som er halve jobben, og bare sette seg ned 0 komme i gang. Lage en rutine på det
        Du er flink og strukturert. Jeg er litt met, skal bare sjekke mail fb, blogg lokalavisa… først…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg