Offerrollen kler deg ikke…

Reklame | Kokkejævels bok Livet mellom måltidene.

Jeg skal innrømme at jeg er i utrolig godt humør i dag.  En 16. plass på bloggtopplista i går og en 17. plass i dag gjør meg glad, utrolig glad.  Ikke minst gårsdagens antall sidevisninger; 2.263!!! Jeg må nesten klype meg i armen.  Så mitt gode humør var kanskje en medvirkende årsak til at jeg lo høyt når jeg åpnet det siste innlegget til bloggeren øverst på bloggtopplista.   Kokkejævel påstår at han egentlig er introvert og sjenert.  Vel, Kokkejævel, det var jeg en gang og.  Men det gikk over!  Og jeg tror det for lengst har gått over for deg og.
Når han hevder at han er svært bevisst på sine egne mindre heldige egenskaper tror jeg han.  Det er noe med overkompensering for å skjule indre usikkerhet.  (Psykolog-venninna mi kan forklare det der bedre enn meg.)

Kokkejævel kjenner seg ikke igjen når slike som meg kaller han en selvgod bedreviter som er høy på seg selv.  Jeg kjøper det utsagnet og.  Psykolog-venninna mi kan sikkert  forklare det bedre enn meg og.  Jeg vet om et par begrep hun kanskje ville kunne komme til å bruke,  men jeg skal passe meg godt for å komme med de.  Da ville kommentarfeltet mitt bli oversvømt av illsinte furier.  Blodfansen til Kokken er ikke noen du spøker med! (Kokkejævel selv har jo lovet dypt å hellig og holde seg unna kommentarfeltet mitt så han er jeg ikke redd.)

Når Kokkejævel fortsetter med å si at det at noen ser på han som en selvgod bedreviter som er høy på seg selv ikke gjør han noe, men tvert i mot gir han økt selvtillit, forsterker det bare min tro på at mine teorier stemmer.  Og en slik uttalelse motbeviser vel og at han er sjenert og introvert?

Hvorfor Kokkejævel plutselig ønsker å fremstå som en sjenert usikker fyr gir han svaret på selv. Til uka slippes boka hans.  Som den observante leser har fått med seg har jeg merket dette innlegget med at det er et reklameinnlegg for boka.  Jeg vurderte en stund å illustrere det med en skjermdump av bildet av boka hans.  For jeg vet fra kommentarfelt i helga at Kokkejævel ikke ser på skjermdump av andre bloggers bilder som noe kritikkverdig så lenge man fremmer vedkommende blogg med innlegget der bildet er brukt.  Men jeg antar at både Kagge forlag, ARK og Frikant kan lovverket så jeg fant ut at det ikke var så lurt.  Kunne fort blitt dyrt for meg.

Selv om jeg har merket innlegget mitt som reklameinnlegg har jeg ingen avtale med Kokkejævel eller Kagge om prosenter for denne promoteringen.  Kall det en gratis vennetjeneste.  Framsnakking er jo tingen for tiden.
Hvis Kokkejævel eller Kagge vil betale meg for reklamen tar jeg gjerne i mot ei bok i postkassa.  (Adressen er Sørflatveien 17. 3516 Hønefoss).

Kokkejævel er redd for at boka hans blir en flopp til tross for at forhåndssalget av boka har satt ny rekorden for forhåndssalg i forlaget. Og da snakker vi ikke om et lite, ukjent forlag, men Kagge forlag som har hatt mang en bestselger. Slapp av, Kokken. Du har, som du selv sier, bare i forhåndssalg solgt mer enn de fleste debutanter kan drømme om. Du har allerede bevist at du er mer enn bra nok. Boka di kommer til å ligge under et hvert juletre med respekt for seg selv.  Har man ei gammel Grandtante, bestemor eller mor man sliter å finne gave til, er dette en sikker innertier. Selv jeg har den på ønskelista. (Jeg har bursdag i august. Hint, hint.)

Jeg unner Kokkejævel et godt boksalg, skadefryd har liksom aldri vært min greie.

OK, det kan hende jeg gledet meg litt over at han “bare” vant en og ikke fire priser under vixen, men det var fordi jeg syntes de andre kandidatene fortjente prisen bedre. Vern om dine favoritter, som det heter. I det samme vi snakker om vixen, jeg hadde blitt kjempeglad for bare å bli nominert. Bare nevner det.

Den sjenerte, introverte Kokken nøyer seg ikke med å bli nominert, selge bra eller være nest best. Han søker alltid å være best, nummer en, rage over alle i alt han gjør.  Ellers blir han skuffet. 4 priser på vixen, selge bøker i et like stort antall som Jo Nesbø, være nummer en på bloggtoppen til enhver tid i årevis. Det kan hende at dette har bidratt til å skape inntrykket av at han er en smule selvgod. Bare en tanke som slo meg..

Man kan ikke bli likt av alle, og det er ikke sikkert jeg er et nettroll eller en ondskapsfull jævel slik enkelte har hevdet selv om jeg ikke ser på Kokkejævel som enestående. Og selv om jeg ikke lider av nesegrus beundring, blir det feil å si at jeg misliker fyren

Ja, jeg vrir og vrenger på mye av det han skriver. Slik jeg vrir og vrenger på det Isabell Raad eller Anna Rasmussen skriver når de ligger øverst på bloggtopplista. Det er liksom konseptet for denne bloggen.  Er ikke “slemmere” mot Kokkejævel enn jeg er mot andre. Sjangeren kalles satire, og en god satire har alltid et snev av sannhet i seg – og sannheten kan ofte være en bitter pille å svelge. For meg handler det ikke om å “avsløre” Kokkejævel eller vise “hvordan han egentlig er”, det handler rett og slett å skrive god satire.

Jeg kan føle med Kokkejævel når omsetningen er lav og den ene tingen ryker etter den andre. Jeg kan glede meg med Kokkejævel når han har rekorduke og omsetningen er god. Men hjertene og applausen overlater jeg til fansen i kommentarfeltet, og så tar jeg meg av satiren. Ikke fordi jeg ønsker å såre, men fordi jeg ønsker å være tro mot mitt konsept. Sette hensynet til min blogg og mine lesere foran det å booste Kokkejævels allerede store ego.

Det er lov å stille spørsmål ved hvorfor en blogger som har kommet over en økonomisk kneik med en vipsaksjon eller en spleis ikke heller starter en spleis for å hjelpe en bloggerkollega med å få nye briller i stedet for å forsøke å gjøre henne til TV stjerne. Det er lov å henstille han om å betale for bildet han “lånte” av denne bloggeren. Det er helt innafor å påpeke at enkelte av oss mener at litt hjelp, en håndsrekning, det gir vi i det stille uten å skryte av det på blogg.

Men folkens, løp og kjøp boka til Kokkejævel når den kommer til uka.  Jeg ønsker meg den selv. Ønsker du deg et signert eksemplar kan du gå inn på innlegget til Kokkejævel og bestille. Egentlig ønsker jeg meg et signert eksemplar med en personlig hilsen fra Kokkejævel til Kjerringtanker. Får jeg det skal jeg love å lage nok et reklameinnlegg for boka.

Til Kokkejævel og alle andre som har ventet med lengsel og smerte på dagens satire over toppen av bloggtopplista, jeg har vært på jobb. Og til alle som føler at jeg tråkker noen på tærne, livet blir bedre hvis du ikke tar deg selv for høytidelig.

 

 

 

34 kommentarer
    1. Bra skrevet som alltid 🙂 Jeg har bestilt boka for lenge siden og er spent på innholdet. Hadde kanskje ikke bestilt den nå. Jeg ble lettere irritert på kokken, som ble så sur uten grunn, forrige uke. Du er helt imponerende som ikke lar deg vippe av pinnen, men beholder roen. Hadde enda alle klart det, så ville verden vært et litt bedre sted.

    2. Jeg hører med til de 99,8% i landet som ikke ønsker meg boka til kokken. Mellom 20.000 og 40.000 lesere utgjør tross alt en veldig liten andel av Norges befolkning 😂.

      Du har nok en god psykolog-venninne – du har fått med deg en del vesentlige observasjoner av den menneskelige psyke.

      Og en som misliker å bli parodiert, godmodig ertet eller laget satire av, har nok ikke all verdens selvfølelse. Greit å merke seg. For, som du sier, du er ikke ute etter å ta knekken på verken han eller andre i røkla. Konseptet Kjerringtanker er likevel helt topp. Blogglandia trenger dette.

      Hold fram som du stevner!

    3. Man skal ikke ta seg selv så høytidelig nei 🙂

      Og jeg er en av de som IKKE ønsker meg den boka – og hadde egentlig ikke fått med meg at han holdt på med en bok en gang.

      1. Jeg tror det er en fin bok med mange fine bilder og forhåpentligvis noen gode oppskrifter. Har prøvd noen av oppskriftene han har delt på bloggen, og maten har vært god.

    4. Som vanlig så er det utrolig bra skrevet, du får sagt mye uten å si noe, den psykolog venninner er utrolig bra å ha. Denne boken er ikke noe for meg, og heller ikke den kokeboken som kom for noen år siden.
      Vel å merke seg så var kokkejævel ikke alene om å skrive den.
      Fore trekker heller noe mer “mat” nyttig 😉
      Ps er kokk selv og jobbet på kjente restauranter i Stockholm. Så fikk jeg også skryte litt 😀

      Ha en strålende kveld med godt humør og latter (flire for meg selv her )

    5. Helt umulig å vite hvordan salget av boka vil bli. Forhåndssalget er bokhandlere, som kjøper opp det de mener de vil selge. Altså ikke reelle kjøpere.
      Har sett eksempler på bokhandlere som har brent inne med det de trodde skulle bli bestselgere, for så å måtte dumpe et stort restlager på Mammutsalget. Når det er sagt tror jeg nok kokken kommer til å selge helt greit.
      Ble forresten overrasket over at han kaller seg introvert…
      Altså: “En person som sjelden tar kontakt med andre, er sky i sosiale sammenhenger, har oppmerksomheten rettet mot sine indre opplevelser og gjerne foretrekker ensomme aktiviteter” (https://snl.no/introvert)
      Stemmer dette på Kokkejævel??? :O

    6. Kan bekrefte at boka til Kokken ønsker jeg meg ikke. Elsker god satire med snert og du framsnakker jo andre på en fin måte.
      Gratulerer med fin plass på lista, det går framover og snart troner du på toppen!

    7. Fulle folk og barn skjønner som oftest ikkje ironi, når det blir brukt som et avvæpnende humoristisk virkemiddel i visse situasjoner. Det samme kan vel også sies om satire … Det kreves en viss grad av tankevirksomhet, for å gjerne henge med i svingene … På den andre siden, så er satire en form for ekstremsport innen humor, hvor man ofte balanserer på en knivsegg mellom det tolerante og utolerante …

      Eg synast du klare deg fint eg, og holder deg greit på den tolerante siden. Også kan man jo diskutere hvilken kategori av fulle folk eller barn, noen hører hjemme i, sånn egentlig ;D

      Kanskje hadde eg meint nåke anna om eg sjøl hadde blitt offer for dine velskrevne satiriske tekster, men mest av alt trur eg det hadde vært morosamt og artig å lese … Men, når sant skal sies så er det en viss fyr som gjør det veldig lett for deg, å gjerne dra til med disse herlige tekstene …

      Man må vel gjerna ikkje ta alt så alvorlig alltid, og heller spille litt med når noen harselerer med en … Det ender ofte bedre om man bruker humor som våpen, istedet for introvert aggresjon og ydmyk forargelse … Vil eg tru … ;-D

      1. Tusen takk! Du skriver bra selv. Snart er det du som troner øverst og får prøve hvordan det er å bli utsatt for min skarpe penn.
        Han er ikke den vanskeligste å ironisere over, det er jeg enig i. I dag var det en fryd…
        Jeg tror hemmeligheten er å ikke ta seg selv for høytidelig

    8. Du er bare helt rå på å skrive. Sitter her og ler høyt for meg selv!
      Boka til Kokken har jeg null ønske om, men jeg begynner å lure på å lese bloggen hans igjen? (ga fort opp 1.gang) Men, det er så gøy når du skriver om bloggen hans, med satirebriller på, så jeg er liker egentlig at han er på topp(◔‿◔)
      Stort dilemma det der du! Håper han sender deg en signert bok (◠‿・)—☆

      1. Tusen takk!! Jeg tror satiren blir bedre hvis du leser begge innleggene, altså både min og kokken.
        Det hadde vært kjempekult hvis han sendte meg en signert bok med en litt morsom hilsen til “Kjerringtanker” Hvis ikke håper jeg han kommer og signerer bøler i en bokhandel “nær meg” før jul. Hvem vet, kanskje jeg ville ha møtt opp for å kjøpe boka og få den signeringa? Gamle Gubben Grå kunne være med å snikfotografere seansen på avstand.. Humrer for meg selv

    9. Du skriver glitrende, og det er en fornøyelse å lese dine betraktninger / satire om 1.plassen på blogglista. Jeg har ikke bestilt boka til kokkejævel, og har i grunnen ingen planer om det…. Selv om jeg bor i Alta ☺️

    10. Er det noe mere å dele med offentligheten i en bok som ikke er delt på bloggen? om tragedier, husmorsex, økonomisk ruin, tigging, uutholdelige smerter, oppvekst, eksponering av sine nærmeste i tekst og bilder, reklame for egen bedrift, trollkjærringer på nett, sin egen maskuline overvekt og sikkert mye annet jeg ikke kommer på i farten. Har vi lest bloggen, har vi lest boka.. muligens. Uansett så gleder jeg meg til du skal anmelde boka med din treffsikre skarpe penn. PS. psykologvenninnen har knekt koden og skjønt det 🙂

      1. Det samme tenker jeg. Det meste MÅ jo allerede være delt på bloggen, noe annet er ikke mulig.
        Så hvorfor følgerne skriver at de «venter spent» på boka er litt vanskelig å fatte.

    11. Elsker bloggen din, første jeg leser når jeg våkner og når jeg legger meg. Stort sett med et glis om munnen😁Minner meg litt om «Adina, i bloggomtoppbloggere» En blogg som savnes. Ikke gi deg pga en selvopptatt hissig kokk hvertfall🙈😂Du skriver utrolig godt! 😁Hilsen dame 33, Hokksund

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg