Om menn og mus

Støre sine lekkasjer fra statsbudsjettet som legges frem om få uker er at mange vil bli skuffet.  Vi går tøffe tider i møte. I stedet for et budsjett hvor det planlegges strykninger av områder og satsing på utbygging av veier, baner og prestisjebygg vil det bli reelle kutt på flere områder. Ja og et mer rettferdigv skattesystem. De rike vil måtte bidra mer gjennom økt formueskatt enn de har vært vant til under Erna

De rikeste av oss er en pressgruppe som er vant til å bli hørt. Nå øker de presset på regjeringen for å unngå at de skal bidra mer til fellesskapet. Dem ene rikingen etter den andre melder flytting til Sveits. Og de som ikke har funnet sitt lille chalet. (Muligens ikke så lite, når jeg får tenkt meg om.) gir full støtte til de som drar med å sutre høyt i alle media som gir de spalteplass om hvor grusomt det er å være superrik i Norge i dag.

Sutring over å måtte bidra til fellesskapet og storkarer som furter avgårde til Sveits med formuene sin når det går mot tøffere tider her får liten medfølelse hos meg.  Jeg har i grunn alltid hatt liten tålmodighet med både sutring og furting. Ikke egoisme heller når jeg tenker meg om.

For denne sutringen og furtingen er da ikke noe annet enn ren egoisme? Onkel Skrue som bader i pengebingen sin, og er livredd for at B-gjengen, Macika fra Tryll eller Jonas og skattemyndighetene skal få tak i så mye som en liten lykke-tiøring.  De er som vrange, bortskjemte barn som tramper i bakken og skriker meg, meg, meg!

For hva et det Jonas vil bruke skattepenger på? Hva er det staten bruker pengene de får inn i skatter og avgifter på? Jo de vil bruke den på bedre veier, strømstøtte til bedrifter så vel som private, på skole, barnehage, eldreomsorg, sykehus….. kort sagt å holde samfunnet i gang og sikre god velferd for alle – ikke bare de som har råd til å betale.  Er det ikke litt egoistisk og ikke ønske å være med på spleiselaget?

Mens køene for å få utdelt matposer øker, mens vi hører om folk som må prioritere mellom å betale strømregningen eller mat på bordet i Norge er det noen som langt fra sulter som ikke vil yte sin skjerv. Kan det kalles noe annet enn ren og skjær egoisme?

Folk får flytte hvor de vil for meg, men forvent ikke medynk eller respekt fra meg. Mus forlater skuta når det blåser opp til tøffe stormkast. Menn blir ved roret og bidrar så godt de kan med å få skute og mannskap gjennom stormen.

 

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. De formuene er så store at man rekker ikke bruke dem opp hverken i denne generasjon eller neste!
      Alle skal vi dø en gang tenker jeg og man trenger ikke så mye kronasje i penalet!

    2. Onkel Skrue var redd for pengene sine og det er de rikeste også. De vil gjerne at pengene skal formere seg og har teft for hvordan de skal vokse og hvordan betale minst mulig.
      Jeg liker mennene som står ved roret i både storm og stille, jeg.🤗🤩

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg