På tide å ta farvel…

Var hos fastlegen i dag. Det var tid for sannhetens øyeblikk.  Blod har blitt tappet, prøver har blitt tatt. I dag håpet jeg på å få et svar. Et svar på hvorfor jeg er så trøtt og sliten.  Et svar på hvorfor jeg ikke har vært meg på svært lenge. Og i dag fikk jeg svaret – eller dommen.  Det er på tide å ta farvel.

Lenge håpet jeg at jeg “bare” hadde møtt veggen. At jeg var psykisk og fysisk sliten etter å ha drevet meg selv litt vel hardt over tid.  Jeg har jo arbeidet doble skift, tillitsvalgt om dagen og radiograf om kvelden.  Brukt fridager og frikvelder til kontorarbeid for å være sånn noenlunde ajour. Det har vært mange og lange arbeidsdager. Med litt Coca Cola på tanken har jeg holdt det gående slik i årevis.  Det er ikke så rart at det til slutt sa stopp. Men selv etter måneder med hvile følte jeg meg ikke bedre. Vi måtte lete videre.

Psykologen og legen tenkte at det nok var en bakenforliggende konflikt på jobben.
Jeg var ikke fremmed for tanken. For det er mye i Norsk helsevesen som kan gjøre en stakkar syk.   Både foretaksmodellen, New Public Management  og en del lokale beslutninger jeg ikke akkurat har bifalt. Men i grunn ikke mer enn at jeg kan deale med det. Ta en slurk Coca Cola og gå på og forsøke å endre alt som er galt.
Så etter å ha tømt ut litt frustrasjon hos psykologen burde jo verden se bedre ut – og det gjorde den. Eller helsevesenet er organisert på en like idiotisk måte, og glavalag med ledelse tar fremdeles idiotiske beslutninger, men psykologen mente det virket mer som om jeg ønsket å ta kampene enn å la meg overmanne av depresjon og utmattelse. Det måtte være noe mer.

Så da ble det tatt en mengde prøver av forskjellige slag.
Og i dag fikk jeg altså dommen. Og som jeg skrev innledningsvis; Det er på tide å ta farvel

Sannheten glir langsomt inn. Dette er slutten på at jeg er meg. Slutt på å ta en slurk Coca Cola, bite tenna sammen og gå på. Slutt på å sette meg inn i bilen etter en lang dag, synke godt ned i bilsetet, sjekke mobil og sosiale medier, ta en slurk halvvarm Coca Cola og kjenne roen senke seg.. Slutt på bacon-pølse og Coca Cola til frokost på Yx på Vikersund på vei til Drammen. Slutt på alltid å ha en halvliter Coca Cola tilgjengelig. i bilen, på vaktrommet, i veska.

I rundt 37 år har vi vært uadskillelige, Colaflaska og jeg. Men nå er det slutt!!
Blodsukkeret mitt er konstant høyt. Alt for høyt. Selv med medisinering.
Resten av meg er i grunn ganske tipp topp stand, alder og vekt tatt i betraktning. Så nå er det på tide å ta grep og få ned blodsukkeret.
Spise sunt, bevege meg mer
– og ikke minst …
…. ta farvel med Coca Cola

 

 

 

7 kommentarer
      1. Det blir tøft, men det skal gå. Fastlegen forsto problemet, og foreslo Pepsi Max, men det smaker høgg. skal jeg slutte, så skal jeg slutte.

      1. Ja. Greit å få noen svar. Blodsukkeret er nok ikke hele svaret. Jeg har drevet meg selv hardt over lang tid. Men jeg har trua på at dette skal hjelpe en del

    1. å gjøre endringer i kosten kan gi så utrolig mye,jeg har slitt med magen i årevis,jeg fikk i fjor diagnosen IBS ,legen sa jeg burde prøve lowfood diett,men det er vanskelig,dermed blir det ikke gjort,så forsvinner energien og jeg er trøtt hele tiden,i tillegg bruker jeg veslehuset flittig,igjen sier legen jeg må prøve lowfoodmapdiett,samme dag har jeg time med en personlig trener,hunskal utarbeide en kostholdsplan til meg basert på vår samtale,konklusjonen var lowfoodmapdiett :=)og det har jeg nå levd på i en uke,jeg fikk en kostholdsplan også slik att måltidene r nøye planlagt dei første ukene,og hvet du,jeg er et nytt menneske,jeg er ikke lengre trøtt og sliten og magen er så normal som jeg kan drømme om :=) kanskje du også skulle fått hjelp hos en erneringsfysiolog og fått utarbeidet en kostholdsplan som passer for deg :=) da er det så mye lettere å få innarbeidet nye matvaner ,lykke til

      1. .
        Ernæringsfysiolog er nok ikke dumt.
        Er søkt inn på sykehuset til diabetespoliklinikk og diabeteskurs. Regner med at det blir fokus på kosthold der.
        har jo og vært inne og googlet litt.
        Dette skal nok gå greit

    2. Det burde hjelpe å få ned blodsukkeret. Det å kutte ned på sukker er ikke så lett, – må bare huske på å ikke ha det i hus. Jeg burde også vært flinkere til det. Mor hadde type 1 diabetes og måtte holde seg unna karbohydrater + ta insulin. Heier på deg at du klarer det og slipper mer medisin! 👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg