Penga mine rett i dass…

Vi har ikke noe offentlig toalett i Hønefoss. I det minste ikke som er oppe på kvelds og nattestid. Og, vel det merkes!   For må man så må man, og på vei hjem fra byen er det mange som må. Så da “trer folk av på naturens vegne” der de finner det mest hensiktsmessig. Og det er ikke alltid det er så hensiktsmessig.  Det hender det lukter piss på torget når sola varmer en solblank sommerdag, og folk som sitter i hockey i bakgårder og portrom har ikke alltid, (eller i grunn svært sjelden) med seg pose.

Etter hvert har det nærmest blitt et folkekrav om et offentlig toalett i byen.  Og nå har også dette kravet blitt oppfattet innenfor Rådhusets tykke vegger.  Tirsdag får vi i kommunestyret en sak om offentlig bytoalett til behandling.  Det er sannelig på tide!

Forslag til vedtak er i fire punkter,  Kommunestyret ønsker ikke å etablere et midlertidig bytoalett.  Det er i grunn greit nok.  At man ikke ønsker å etablere et midlertidig bytoalett, mener jeg.  For sånne midlertidige løsninger har det med å bli ganske langvarige, for ikke å si permanente.  Og jeg er ikke sikker på om det vil bli regnet som positiv byutvikling å få en Hibas-dass stående i et hjørne av torget.

Så at Kommunestyret ber rådmannen om å utrede en permanent løsning for et bytoalett stiller jeg meg også positiv til.

Tredje punktet Et permanent offentlig bytoalett vurderes i sammenheng med en utredning av varme- og ventestue og i forbindelse med utvikling av kuntepunkt for kollektivtilbudet i sentrum av Hønefoss. forsto jeg ikke stort av. Skal de lage en døgnåpen varme- og ventestue i nærheten av Sentrums Stopp og drosjene?  Det må jo være knutepunktet for kollektivtilbudet i sentrum av Hønefoss. For de har vel ikke tenkt at vi skal holde oss, gjøre knipeøvelser helt til Ringeriksbanen og den nye stasjonen kommer?  Den har vi ventet på siden begynnelsen av 1900 tallet, og ennå vet vi ikke sikkert når det toget kommer.

Så var det siste setning da. Den som virkelig fikk meg til å heve øyenbrynene. Kommunestyret bevilger 300 000 kroner til en slik utredning.  300,000 av fellesskapets midler for å utrede en dass!?! Unnskyld, jeg mener selvsagt bytoalett.
Siden vi skal bevilge penger, regner jeg med det betyr bruk av bytoalett-konsulenter, og at kommunen ikke har tilstrekkelig toalettkompetanse til å ta den utredningen selv…

300.000 er ikke mye på et kommunebudsjett.  Men det er våre penger. Dine og mine Penger vi har arbeidet og slitt for og så betalt i skatt inn til fellesskapet. Jeg vil ha ordentlig svar på hva og hvordan de 300.000 skal brukes.
Jeg vil jo ikke at pengene mine skal gå rett i dass…..

 

 

3 kommentarer
    1. Reklamen jeg får her hos deg… hahaha!
      “Bytoaletter fra Danfo – Bedre Offentlige Toaletter” ( fra danfo.com)
      Ta med linken til møtet, du. 300 000 kr spart på kjapp avgjørelse.

    2. Kunne vel nesten drifte et toalett for 300 000 kroner i noen måneder. Det er jo mange ledige lokaler ganske sentrumsnært, så en skulle ikke behøve konsulenter for å lage en do eller to.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg