Plutselig ble jeg Pippi

Lørdag gikk turen til frisøren. Håret trengtes en klipp, det hadde det i grunn trengt en stund. Jeg hadde vært innom på fredag og bestilt time.  Og siden jeg ikke har tenkt å ende opp som “gamle kjerringa grå” bestilte jeg og farging, eller rettere sagt striping av håret.

Frisøren var ei ung kvinne med afrosveis og luminiserende gul pannelugg. Kjempetøff sveis! Jeg følte meg straks i trygge hender.

Hun klippet fjonene mine i passe lengde, og så ble fargekartet funnet frem. Jeg har farget hår mange ganger, men aldri har jeg fått et fargekart med mindre utvalg plassert i fanget når jeg skal velge hårfarge. Vel, jeg vet hva jeg skal ha og pekte raskt på en hårtust med naturlig kobberfarge.
Plasthetta ble satt på og heklenåla kom frem og hårstrå for hårstrå ble trukket gjennom hull i plasthetta mens heklenåla gang på gang boret seg inn i hodebunnen min.
Så ble fargen blandet og klint over hodet og plasthette.  Jeg har farget håret mange ganger, men jeg synes denne fargen var litt mer gyllen enn ved tidligere anledninger  Jeg satt jo der og ble langsomt gjort om til en person av et hode av gull.
Etter en halvtimes virketid, skylling, føning og  styling kunne jeg ta resultatet i endelig øyensyn.

Vel…
Det er ingen tvil om at Røde Brit har blitt Rød…..
Hadde jeg hatt langt nok hår til å etablere fletter, hadde jeg vært en tro kopi av Pippi Langstrømpe!

10 kommentarer

Siste innlegg