Prøvepakking av julestrømpe….

Det er 3 døgn igjen til jula ringes inn.  Jeg tror at i de fleste hjem er det et par ting eller ti igjen som skal ordnes før det.  Hos oss er det fler.  Men det er som det skal  være. Jeg er alltid litt bak skjemaet på denne tiden. Stresset begynner å øke på, men jeg kommer alltid i mål selv om jeg ikke alltid, eller snarere aldri, får gjort alt jeg har tenkt.

Jeg ønsker meg et slikt julehjem som jeg ser i alle de interiørblader jeg er så glad i, eller jule-leiligheten til Sigurd Storm.  Og hvert år tenker jeg at slik, slik skal jeg ha det i år. Helst fra starten av desember.  Vel, jeg har kanskje ikke klart det ennå…

Men noen klarer det.  Jeg jobber sammen med ei som helt klart har et slikt hjem.  Vi satt i lunsjen i dag og snakket om juleforberedelser. Hva vi hadde gjort, men for de fleste av oss kanskje mest om alt vi hadde igjen.

Vi hadde kommet til temaet julestrømpe, og jeg meldte meg litt ut av samtalen. Vi har ingen tradisjon for julestrømper hos oss.  Ei som har jobba alt for mye lenge og muligens bruker natta til de siste juleforberedelsene sa at hun i det minste hadde hengt opp julestrømpene.  Hun fikk da spørsmål om de da ikke ble tømt før julaften morgen? Hun har vel barn på 2 og 6 år tror jeg. Nei, hun hadde ikke fyllt de ennå, bare hengt opp de tomme julestrømpene.  Hun mente det var en del av spenningen, n del av julemagien. De andre nikket.

“Ja,”  så en av de andre, hun jeg mistenker for å ha julehjemmet fra interiørblader hvor alt er nøye planlagt og ingen ting overlatt til tilfeldighetene.  ” Jeg prøve-pakket julestrømpene i går kveld etter at ungene hadde lagt seg.”

Og der er jeg altså ved sakens kjerne.  Mens jeg stresser rundt, har igjen både rydding, gulvvask, de siste gavene, handling av mat, snømåking, pynting av graver, stryking av duker og sikkert tusen ting til er det noen som sitter rolig og fredelig og prøve-pakker julestrømper.  Jeg er imponert!

8 kommentarer
    1. prøvepakking av julestrømpe gitt.. Guriland!
      Jeg må nok ut i dag å kjøpe (evt sy) to nye strømper – for jeg fant bare to av fire når jeg leita her nå for et par dager siden 😛 Men 50% er vel innafor det å klare å ta vare på? 😛

      God jul og tusen takk for hyggelig kommentar i bloggen min! 🙂

    2. Leser rundt på mang blogger, og de fleste er preget av alt de tror de ikke rekker. Men jula blir vel til hva vi gjør den til. Jeg har vel aldri stresset med noe til jul, det en rekker det rekker man og det man ikke rekker får bli som det blir. Julegaver og juletre er det vesentligste, så dumper det innom noen julekaker fra butikken om man ser noe som frister. Man må kose seg i jula, men trenger alt å være så perfekt for å kose seg da? Det er jo et helt år til neste gang. God jul til dere alle både to og firbeinte!

      1. Det viktigste i jula er å kose seg, og så er det vel noe med en stall og en stjerne….
        Alt må ikke være perfekt, men jula blir ikke jul om man ikke stresser litt.

    3. Det virker som man rekker mindre og mindre for hvert år som går, men godt det blir jul uansett. Jeg har pleid å henge opp julegardiner på kjøkkenet, men nå finner jeg de ikke igjen (er jo tross alt et år siden sist, hehe). På SFO lagde de julelue, så den henger klar til å putte ei pakke oppi, men her må det skje natt til den 24. for ellers blir det for fristende…

      1. Ja, før rakk jeg jo alt… Har ingen tradisjon for julestrømper, og siden ungene har passert 20 og to av tre har flyttet hjemmefra tror jeg ikke jeg skal innføre den tradisjonen nå..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg