Pust med magen, det blir jul i år og.

Timene går fort mot at klokkene kimer julen inn. Jeg er i grunn overrasket over hvor senkede skuldre og lite julestress jeg føler på. Den ildsprutende dragen har kun vært på besøk en gang i desember. Måtte den holde seg borte til langt ut i januar!

Har jeg full oversikt?  ikke helt. Det er fremdeles mat som skal handles. Frukt og sånt. Brød, litt mer pålegg.
Har og igjen et par gaver jeg må fikse. Det er som det pleier å være. Og så må jeg huske å kjøpe ny strømpebukse. Kjerringa skal jo skinne om kapp med juletreet på julaften.

Vi hadde opptelling på kakeslag i går. Tror vi kom til 12. Da mangler vi vel bare ribbe, sprø svor og familien samlet for at det blir jul?   Timene frem til klokkene kimer skal brukes godt. Mye mer jeg gjerne vil ha på plass. Gulv som skal vaskes, mer pynt skal på plass. De siste innkjøpene. Noen besøk, litt pakkebytting. Og så må vi finne et juletre.
Men alt dette kommer til å komme på plass.  Og det vi ikke rekker, det rekker vi ikke.
Jula her i Drømmehuset skal handle om å kose oss sammen, ikke å skinne på sosiale medier eller imponere noen. Familie og koselig samvær. Det er jo det som er det viktige i jula. Det er jo det jeg gleder meg til.

I dag er det 21. desember. Tiril sin fødselsdag. Hun skulle fylt 30 år i dag.
Hun ble ikke 30 år. Hun ble ikke 30 dager en gang. Døde 17. januar 1994.
Hvem ville hun vært i dag hvis hun hadde fått leve? Hadde hun kommet hjem til jul? Hadde hun hatt familie og barn? Hvilken rolle hadde hun hatt i søskenflokken?
Og Anders. Sønn vår som døde i magen min. Mistet livet før han møtte det. Han skulle ha fylt 21 for et par måneder siden. Hvor hadde han vært i livet? Hvem hadde han vært i søskenflokken?

Jul og savn henger tett sammen for mange. I de fleste familier er det noen som mangler. Noen som ikke er der lenger, eller noen som av en eller annen grunn feirer et annet sted. Eller ikke feirer.

Jeg er heldig. Drømmehuset fylles til jul. Alle barna kommer hjem og blir hjemme i jula. Svigermor og Svoger kommer på julaften. Jeg vet om tre familieselskap og ett vennebesøk i løpet av ei litt lang juleuke. Masse tid sammen med folk jeg er glade i. Det er vel det som er en perfekt jul?  Jeg skal senke skuldrene og kose meg. Det er det jula handler om.

Det hjelper ikke å ha paljettkjole eller et perfekt pyntet julehjem hvis man er så sliten av alle juleforberedelsene at man ligner på en oppvridd skurefille der inne blant paljettene.  Det blir ikke julekos hvis det sitter en ildsprutende drage og spruter ild, røyk edder og galle i et julepyntet hjem.
Så det viktigste jeg kanskje kan bidra med for å få til den perfekte jula er å ikke slite meg ut på forhånd. Ta meg tid til å roe ned, til rekreasjon.

Snøen laver ned utenfor Drømmehuset og skaper den perfekte ytre ramme for feiringen. Drømmehuset har langsomt blitt omskapt til julehus. Litt småplukk er igjen slik det skal være. Det blir jul om få timer. Kjerringa gleder seg og skal skinne om kapp med juletreet med senkede skuldre og kose seg gjennom feiringen.

4 kommentarer
    1. Jepp, det blir jul uansett – heldigvis! Jul og savn går hånd i hånd her også….! Mye minner i julepynten – mye minner i tradisjoner! Håper du får skinne perfekt i jula – og at det blir masse kos med dine! Her er det litt laber sosial feiring i år – men det skal nytes 11 hele fridager på max! Klem <3

    2. Viktigste er å hygge seg i sitt eget selskap eller med familien..
      Jeg begynte å ordne til jul i slutten av november og litt hver dag så blir det ikke stress. Jeg jobber jo også.
      Alt trenger ikke være så perfekt men å ha noen fine dager og hygge seg med mat og kanskje noen filmer på TV..
      Jeg skal jobbe mellom jul og nyttår…Jobben må jo gjøres og det er snart årsoppgjør og månedsoppgjør. Men det får man ta når det kommer…..Nå er det JUL!

      1. Kos deg i jula, og med julegjester, Å jobbe i romjula må jo mange.
        Jeg har arbeidet mine romjuler, og mine julaftener og helligdager. Det er utrolig godt å slippe å arbeide helligdagene. Det letter logistikken.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg