Russisk drone spionerer på Kjerringa

Eggemoen er rett borti høgga her. Går jeg langt nok innover veien som går forbi boligfeltet der vi bor og innover Vågårdsbygda kommer jeg til Eggemoen. En fin tur det er en stund siden jeg har gått.
I gamle dager, når jeg var ung, var det en militærleir der med flyplass.
Flyplassen er der fremdeles. Sånn for småfly. Det er og en stor teknologibedrift som lager mye spennende. Jeg har vært der på omvisning.  Ja, og en del virksomheter i den gamle militærleiren, jeg vet ikke helt hva.

Og så er det en ting til der borte. En lyttepost! E-tjenesten har sammen med den amerikanske etterretningstjenesten NSA  bygd opp en av verdens mest avanserte lyttestasjoner i furuskogen rett her borte. Kommer man gjennom skogen fra rett kant kan man se de 15 store parabolantennene som peker i alle retninger.
Tror du meg ikke? Sjekk denne artikkelen. Jeg er overhode ikke blitt en av konspirasjonsfolka.

Da jeg sjekket lokalavisa i dag morges kunne jeg lese at det i går kveld var gjort droneobservasjoner nettopp på Eggemoen.
I disse dager med russiske “turister” som leker med droner både her og der og man har avslørt at en brasilianer ved universitetet ved Tromsø egentlig er russisk spion tar man ikke lett på slike meldinger.
Politiet rykket ut med tre patruljer til området. Det må være samtlige mannskaper ved Hønefoss politistasjon en torsdagskveld vil jeg tro. Mulig de og hadde forsterkninger fra andre steder i politidistriktet. Etter nærpolitireformen har jeg ikke akkurat følelsen av at det kryr av politi i nærområdet.

Etter omfattende undersøkelser, eller rettere sagt en telefon til Avinor, fikk de slått fast at det nok ikke var en drone fra fremmede makter men tvert i mot et rutefly. Antakelig på vei til Volda eller et annet sted vest på.
Ingen skal komme å si at denne kjerringa ikke befinner seg i begivenhetenes sentrum.

8 kommentarer
    1. Minner meg om en lignendesak. . Det ble slått full katastrofealarm ved gassanlegget på Kårstø. på kvelden Torsdag 13 Oktober. Noen hadde sett en drone. Dagen etter ble det avklart av Avinor at DE BLINKENDE LYSENE på kveldshimmelen var et SAS fly på vei til Stavanger. Det jeg lurer mye på er om en kamikaze drone fra en fremmed makt har montert blinkende varsellys?

    2. Man kan aldri vite i disse dager, så det er godt å høre at systemet virker og at de har ressurser til å rykke ut.
      Nå er det nok en av de tingene som står øverst på prioriteringslista akkurat nå.
      Det har vært mye droneaktivitet i Bodø også. Greit å bo noen mil unna akkurat nå.
      Kanskje det er rødvinsglasset ditt som frister på en fredagskveld for droneaktivister??

      1. Ja, jeg er glad man tar det på alvor. Liker egentlig ikke at lyttestasjonen er der. Den lytter av metadata fra hele verden.
        Bildet er et arkivbilde. Det er nok ikke noe vindrikking på trammen i kveld.
        Dronen på bildet var nok styrt av Yngste Sønn. Jeg synes bildet passet til innlegget.

      1. Ja. Det er her det skjer!
        Da jeg gikk på ungdomsskolen var det stor UFO-aktivitet i en av bygdene her i kommunen. Avisene skrev masse om det, og det kom “eksperter” fra fjern og nær for å studere fenomenet.
        Det viste seg å være noen ungdommer med noen lange rajer og noen lommelykter. En av dem gikk i klassen min

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg