Sakte og sikkert rett vei.

Det går sakte men sikkert rett vei.
Nei, jeg snakker ikke om at det går mot vår, selv om det selvsagt gjør det og. For hver dag som går er vi en dag nærmere våren enn vi var dagen før. Sånt gjør godt å tenke på for en frossen sjel som ikke er så glad i vinter.
Jeg snakker heller ikke om at gradestokken langsomt kryper oppover.  Nedbør og rundt 0 grader oppe på et greit lag med snø er oppskriften på holke og is. Jeg misliker holke og is enda mer enn jeg misliker kulde. Ønsker meg ikke lårhalsbrudd til jul.

Nei det jeg snakker om er at for første gang på lenge kom du helt nede på en 60. plass hvis du hadde 100 sidevisninger her på blogg. Det er selvsagt ikke noe å rope hurra for. På blogg.no sin storhetstid måtte du gjerne ha opp mot 200 sidevisninger bare for å synes på topplista, altså komme på plass nummer 100. Det er nok en stund til vi er tilbake der.
Men jeg har holdt øye med det der 100-sidevisninger tallet en stund. Tenkt at det på en måte sier noe om populariteten for blogg som konsept. Og det siste året har man med 100 sidevisninger stort sett ligget på en noen-og-femtiende plass. Men oftere og oftere har man kommet helt opp på 40-tallet et sted.  Derfor synes jeg det er gledelig å se at vi i dag ser 60-tallet.

Vi er flere som ønsker at folk skal få øynene opp for hva blogg er blitt. Et mangfold av stemmer som skriver om relativt mye forskjellig. Kall det et digitalt ukeblad med nye utgivelser hver dag. Her finner du matoppskrifter, håndarbeid, glimt fra liv med små eller store utfordringer, flotte bilder, sterke meninger, lett underholdning, visdomsord….. Kort sagt noe for enhver smak.

Det er det som er så fint med blogg. Du kan lese de innleggene og de bloggene du liker og som skriver noe som interesserer deg, og så kan du hoppe over resten. Akkurat som du i et magasin blar fort forbi strikkeoppskriftene hvis du ikke strikker.

Det jeg setter mest pris på her inne er mangfoldet. Det er en mengde forskjellige stemmer som skriver relativt forskjellige innlegg. Mangfoldet gjør at vi har potensiale til å dra et relativt bredt spekter inn til plattformen som lesere. Happy med sine små andakter har kanskje en annen målgruppe enn Lasse L som skriver om øl.  Joasol som skriver om sjakk henter kanskje andre lesere enn Geriatriks som skriver om ishockey. Sammen kan vi kanskje få vist frem at blogg kan være så mangt og kanskje lokke lesere til å besøke en av våre blogg-kollegaer. Jeg mener, det er da ikke utenkelig at en som er interessert i ishockey også kan være interessert i øl?

Blogg-kollegaer, det er jo det vi er. Kollegaer ikke konkurrenter.
Litt vennskapelig kappestrid slik som Gryxen og min duell med Allan om hvem som først blir blogg-konge, altså innehaver av førsteplassen på bloggtoppen er bare sunt slik jeg ser det. Jeg tror også lesere setter pris på slike uhøytidelige konkurranser. Når en blogg du følger blir nominert til årets matblogger vil du ofte av ren nysgjerrighet gå inn og sjekke bloggene til de andre nominerte. Kanskje de og er verdt å følge. Slik kan slike konkurranser bidra til å dra lesere også til andre kollegaer – og til blogg som fenomen. Bra for oss alle.

Denne kjerringa var nominert i to kategorier i årets Gryxen. Årets fotoblogger og Årets meningsblogger.  Jeg satte selvsagt pris på å bli nominert! Når Gry utfordret til vennskapelig valgkamp under avstemningen til Årets meningsblogger våknet politikeren i meg. Jeg kom i valgkampmodus. For meg vil det si å fremheve egen styrke og hvorfor jeg, eller i politikken mitt parti, er et bedre valg enn konkurrentene.
Så er det opp til velgerne eller de som stemmer å gjøre sitt valg om hvem de vil gi sin stemme til.
Jeg vant ingen av prisene, og det er helt greit. Jeg var ikke den som fikk flest stemmer, noen var bedre enn meg.
I politikken har jeg gratulert Runar fra Høyre med både godt valgresultat og ordførerkjede, og gledet meg med han. (Selv om Rødt har en langt bedre politikk.)
På blogg har jeg helt oppriktig gratulert vinnerne og gledet meg med dem. Innerst inne tenker jeg at både Ut i friluft og Bunny fortjener prisene mer enn meg.  Det at noen er bedre enn meg betyr ikke at det jeg gjør ikke er bra.

Vennskapelig kappestrid, litt konkurranse om topplassen slik det har vært den siste uka er bra. Men la oss heller heie på hverandre enn å spenne bein på kollegaen.
Er det noe jeg tror skremmer lesere vekk fra blogg er det intriger og intern krangling.
Joda, det drar noen lesere. Noen elsker å stå i ringen rundt de som sloss å heie. Det så vi allerede i skolegården, og det ser vi i kommentarfeltne. Men de aller fleste holder seg unna. Ønsker ikke å bli dratt inn i noe. Synes disse evige slosskampene både var uinteressante og kjedelige.

Det går mot et nytt år. La oss i 2024 gjøre vårt til å bidra til å gjøre blogg større igjen. La oss vise mangfoldet og forsøke å dra lesere heller enn å motarbeide hverandre og skremme leserne vekk. Et litt gammelt men godt slagord fra eget parti Fellesskap fungerer. Det er faktisk mye klokt i det.

 

17 kommentarer
    1. Hyggelig å bli nevnt her. Jeg ble også nominert, men har ikke vunnet og ikke har forventet det heller:)
      Jeg blogger jo egentlig alt mulig: Andakt, mat, håndarbeid, turer, hverdag, kamp om fibromyalgi osv:) Det gjenspeiler vel personligheten min og mitt liv:)
      Men det ser ut som jeg når ikke flere lesere uansett hva jeg legger ut:)
      Lykke til med alle sammen på nye året:)

    2. Test 1 om det kommer opp “Bad Request, og om jeg da må finne fram neglefilen før jeg kommenterer 😉

        1. Haha ja. men du, var faktisk seriøst, forbannet irriterende når jeg endelig har funnet alle broer, og hva er en sykkel,, styret hjulet navet? trapper osv. når jeg mener jeg hadde skrevet noe viktig for menneskeheten. så kommer bad request .. eller på norsk, dårlig forespørsel opp, kan bli en paranoid konspiratør som tenker at det er Hillary; Bill Gates Vladimir Puten eller til og med Jonas, og ikke en gang tenke tenke tanken at det er en eller annen blogger her på Blogg.no som står bak 😉

    3. Alt går i ring…Så er vel snart topp å blogge igjen tenker jeg…
      Jeg er mer irritert på FB, hadde de jobbet med oss så hadde innleggene synes mer i feeden.

    4. Først av alt vil jeg berømme grunnleggeren av Gryxen Award, ei jente som på tross av, eller kanskje heller på grunn av ? aldri så “lite” kritikk. Ikke lar seg knekke før hun er (ei) nøtt. Dvs aldri.

      Et visdomsord, ikke sikker fra hvem, muligens det var fra den kloke bloggeren Kari. Engesvik (phu nå må jeg ha tungen rett i munnen, stave etternavnet riktig) passer veldig så bra til både Gryende og deg, tenker jeg. Det går som følger:

      “Den beste hevnen er å ikke ta hevn,
      å ikke være som dem,
      Gå videre,
      Vis at du fortsatt er rolig,
      har selvkontroll,
      Smil og vær glad.
      Ikke la andre bestemme hva du skal gjøre, føle eller gjøre.
      Dette er viktige egenskaper både du og Gryende har.

      Dette med “Make blogg great again” Har jeg noen tanker om 😉

      1. Man skal ikke kimse av den effekt det har på noen å bli oversett.
        Eller som en direktør jeg samarbeidet med en stund pleide å si det “Hva du nå heter igjen..” Ved å ha “glemt” navnet på en av oss tillitsvalgte fikk hun vedkommende til å føle seg liten og uviktig. Bet ikke på meg, men hadde virkning på enkelte andre.

      2. Takker så mye! Det er utrolig hyggelig, – faktisk skikkelig rørende å få oppleve et slikt engasjement som denne opptrappingen av Gryxen-konseptet har blitt møtt med.
        – Ang. den respektive reaksjonen etter meningsbloggerkåringen, kom jeg vel kjapt til den konklusjonen at jeg vel fikk gitt uttrykk for hva jeg mente i dette anliggende i den kommentaren som ble lagt igjen, og da ser jeg heller ingen grunn til å bruke mer tid på å forholde meg til det.
        Om ikke annet, fikk jeg i det minste en test på om jeg faktisk har selvinnsikten til å innse at jeg er såpass kjørt mentalt at jeg avstår fra å si noe utover det jeg kan være sikker på er rasjonelt. Jeg var virkelig kjørt da jeg kom fra jobb den dagen. Ikke bare hadde jeg jobbet en 18-19 timer i døgnet med hhv Gryxen og i restauranten flere dager i strekk, men slitasjen ble ytterligere forsterket av at det oppi dette her kom et par episoder som isolert sett ikke ville vært stort mer enn bagateller, men som grunnet omstendighetene la seg som stein til den byrden som ballet på seg til å oppleves som å bli truffet av en tsunami av ufortjent crap, og derav nada verdsettelse av den innsatsen som ble lagt ned på de ulike arenaer. Så da det skulle vise seg at strikken var tøyd såpass at det faktisk gikk ut over yteevnen på jobben den påfølgende dagen, var det bare å la Gryxen være Gryxen og få hentet seg inn igjen.
        – For all del.. Jeg syntes like fullt det var skuffende å få en slik respons på en utnevnelse, for ikke snakke om at jeg ikke så noe i den der duren komme i det hele tatt. – Og for alt jeg vet, kan det jo like forbannet være at det å bli tatt så til de grader på sengen har ført til at jeg har lagt mer i det enn hva som var ment også..
        Uansett er ikke denne formen for oppførsel ‘innafor’ for voksne mennesker. Men det går nå ikke på min kappe, da enhver må stå for sitt eget crap og de følger som måtte avstedkomme, så.. 😉

        1. Før i tiden, før jeg var frikjøpt tillitsvalgt men bare “vanlig” tillitsvalgt som måtte utføre vervet i arbeidstiden brukte jeg ofte rolige stunder på nattevakt til slikt. HR-sjefen sa til meg en gang at når han syntes tonen i henvendelsene og mailene mine kanskje var i skarpeste laget sjekket han klokkeslettet de var skrevet. Var det mellom klokka 03.00 og klokka 06.00 tilla han tonen tid på døgnet…..
          Når man er sliten blir reaksjonen kanskje litt hardere enn det ville vært ellers.
          Men du har ingen grunn til å unnskylde å forklare deg- Reaksjonen din var helt forståelig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg