Sitronpresse til begjær

Kan man forelske seg i en sitronpresse?  Usikker, men jeg har i hele sommer latt meg fascinere av denne sitronpressen. Den tilhører serien Siri fra Hadeland glassverk. Hver gang den har dukket opp på en reklame nær meg har jeg liksom stoppet opp og beundret den.  Jeg aner ikke helt hva det er, men enkelte ting har den effekten på meg.

I går da jeg var på Hadeland måtte selvsagt denne skjønnheten være med hjem.
Den oransje Tuppervare-sitronpressa jeg kjøpte tidlig på 90-tallet skal få avløsning, eller få flytte til hytta. Jeg fikk ikke lov til å kaste sitronpressa til Gamle Gubben Grå, en sånn praktisk sak i stål og to armer som en nøtteknekker. Kokken skjønte heller ikke hva som var så fantastisk med ei sitronpresse i glass, selv om det var en tidløs design.

Siri-serien fra Hadeland Glassverk er signert den norske glassdesigneren Willy Johansson. Serien ble lansert i 1954. Nå relanserer Hadeland Siri-serien.
Willy Johansson var ansatt ved Hadeland Glassverk i over 40år.  Han var tredje generasjon glassarbeider.  Han er og designeren bak glass-serier fra Hadeland som Tangen, Lord og Oslo.

Sitronpressa var ikke det eneste som ble med hjem fra Hadeland i går.  Det ble også disse knivene. fra Øyo. Jeg falt helt for de kobberfargete detaljene.  De skal få være med på hytta. Vil stå fint til alt det andre vi har i kobber der oppe..
Dette var ikke de dyreste knivene. 199,- kroner for hele settet med tre kniver. Gamle Gubben Grå mener de er mer enn bra nok til hyttebruk. Nå må jeg bare få tak i ei magnetlist til å ha på veggen der oppe.  For kniver trives ikke i skuff, og disse skjønnhetene må synes.

14 kommentarer
    1. det var fin sitruspresse og nydelige kniver,jeg har kun en sitruspresse og den er i glass,jeg og min mann fikk den med mine svigerforeldre da vi var nygifte :=) og jeg er veldig godt fornøgd med min

    2. Ja Siri er lekkert👍 Har en liten fløtemugge i det. Når jeg så at det ble re-lansert, så sendte jeg sporenstreks melding til bestevenninna mi og fortalte hva jeg ønsker meg til bursdag og jul i år. Vanligvis så svarer jeg jo « vet ikke helt», eller «den nye Mummikoppen» . Men nå fikk hun altså servert flere gaveønsker uten at hun hadde spurt engang 😂😂

    3. Å, det er jo min mormors sitronpresse! Bringer gode minner fra mormors kjøkken. Tror kanskje jeg må skaffe meg en sånn i sommer.

    4. De knivene likte jeg. Og prisen var det ikke noe å si på.
      Har en tilsvarende sitronpresse. Den er gammel, fra min mormor tror jeg.
      Så det er nok ikke Hadeland sin.
      Fin lørdag til deg.

      1. Knivene hadde helt grei pris. Og var så stilige at jeg falt helt pladask.
        Sitronpressa ble første gang lansert på 1950-tallet på Hadeland. Men det kan jo være andre produsenter som har noe lignende.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg