Skjerp deg, Kokkejævel!

Ja jeg har tatt bilder av PC skjermen og distribuerer nå bilder fra Kokkejævels blogg uten å ha spurt om tillatelse. Jeg antar det er han som er fotografen og jeg forsøker i det minste etter beste evne å kreditere fotografen.  Får dette følger så får jeg ta de.  Noen ganger helliger målet middelet.    Jeg har også klipt vekk andre personer som måtte være med på bildene, det er ikke de det dreier seg om.  De har vist korrekt bruk av munnbind.

Du skjønner, Kokkejævel, munnbind skal være over nese og munn samtidig!!!  Jeg blir virkelig og på ekte provosert når en av Norges desidert mest profilerte bloggere viser hvor lite alvorlig han tar smittevernstiltakene regjeringen har innført.  Og selv om du, Kokkejævel, sikkert synes du er dødskul der du sitter og viser din forakt for lover og regler, synes jeg du bare er tragisk – og veldig provoserende.

Jeg jobber som du veit på sykehus, og selv om det er langt mellom de smittede pasientene nå måtte jeg tidligere denne uka ikle meg fullt smittevernutstyr da jeg skulle undersøke en pasient med mulig smitte.  Sykehusene er fremdeles i beredskap, grønn beredskap dog, men fremdeles i beredskap.  Større smitteutbrudd vil dukke opp rundt i landet i ukene som kommer, nettopp fordi ikke alle tar smitteverntiltakene på alvor.
Da er det provoserende å se at en influenser, en påvirker, Norges fremste blogger som til uka vil bli promotert i selveste Dagsrevyen benytter sin påvirkningsmakt til å demonstrere med all tydelighet at han hever seg over slike smålige ting som korrekt bruk av munnbind.

Kokkejævel var i forrige uke i et kjøpesenter i en restaurant som i følge han selv var stappfull av kunder fra morgen til kveld.   Mange mennesker tett sammen gir en viss risiko for smitte selv om man holder en meters avstand og vasker skjeer og annet gripebestikk jevnlig.
Så har han flydd uten å bry seg om å bruke munnbind forskriftsmessig og på den måten risikert å smitte medpassasjerer.
Han har sikkert ruslet gjennom Gardemoen og truffet på både folk som har vært innenlands og utenlands.
Vært i Hovedstaden, kikket litt rundt og gått på restaurant.  Folk overalt.  Men bruke munnbind ved flyreiser slik vi er pålagt? Nei, det er ikke noe for han.  Han er hevet over slikt – og velger også å demonstrere det for alle sine mange tusen følgere.  Eksempel til etterfølgelse?

Kokkejævel har nevnt en god del ganger de økonomiske tap han har lidd fordi myndighetene tvangsstengte bedriften hans.  Hvis smittetallene stiger fordi folk ikke følger smittevernrådene og forholder seg til smittevernstiltakene risikerer vi at landet på ny må stenge ned. At folk blir permittert og at firmaer går konkurs.

Vi risikerer at våre gamle på landets sykehjem ikke får besøk av sine kjære.
At skoler og barnehager må stenge. At tallet med smittepasienter igjen stiger ved våre sykehus slik at mennesker som har ventet både vinter og vår på å få operert slitte skuldre og  prolaps i ryggen må vente enda litt lengre.  Vi risikerer at slitne intensivsykepleiere og andre i helsesektoren på ny får lange og travle vakter.  Vi risikerer at de svakeste av oss, kronikere og andre i risikogrupper må holde seg hjemme og ikke tør å gå på butikken eller ut å trekke frisk luft.  Vi risikerer at tallet på syke og døde på ny stiger.

Kokkejævel og andre profilerte personer har et eget ansvar.  Om de ikke alltid bør gå foran som gode eksempler, behøver de ikke bevisst publisere bilder hvor de viser at de ikke følger de bestemmelser vi alle er pålagt å følge.

I helgen var Gamle Gubben Grå og jeg i Kongsvinger.  Det ligger som dere alle vet like ved svenskegrensa.  Det hadde vært fristende for oss å ta en snartur over grensa, ikke minst for å kjøpe billigere sigaretter, en av Gamle Gubben Grå sine laster,  Men vi gjorde ikke det.  Det var ikke verdt den risikoen det ville medført.

Hadde jeg som helsearbeider tatt turen over grensa er jeg pliktet til å informere arbeidsgiver om at jeg har følt et enormt behov for å Harry-handle. Jeg måtte og tatt korona-test og brukt munnbind når jeg var i kontakt med pasienter de neste 10 dagene eller til negativ test foreligger. Så mye styr er ikke en kartong tobakk verdt.

Sånn, nå skal jeg puste med magen.  Jeg ble oppriktig forbanna og provosert av de bildene.  Det er ikke bare noe jeg skriver for å være slem mot fyren eller fordi jeg er litt amper fordi et vondt kne og en vond rygg har holdt meg våken deler av natta.  Smerter er jeg vant med.

 

 

30 kommentarer
    1. Ja jeg forstår du er forbannet. Man skal ikke leke seg med dette. Smittetallene er på vei opp igjen – bare fordi folk menger seg mer og “glemmer” situasjonen vi nettopp har vært i og fortsatt ER i. Håper ikke den gode jobben vi alle har gjort, nå går rett i vasken.
      Munnbindet trodde jeg han iallefall var instruert i – hvor skal sitte……………

    2. Jeg reagerte også på bruken hans av munnbind. Det var ikke morsomt hvis det var det han prøvde på! Om han ikke bryr seg om egen helse får han i hvertfall tenke på og ta hensyn til de rundt seg.

    3. Herregud du er mega god på å skrive. Er det ikke på tide at du når toppen snart ?
      Alt du skriver om kokkejævelen er sant. Han tar ikke mye hensyn til sine medpassasjerer. Det er vel for å få mer oppmerksomhet fra fansen sin.

    4. Det der var det første bildet som poppet opp her hos meg og tenke; “KA FAEN!!” Snakk om å ha sandblåst hjernekapasitet! Her har man fyren som har 0 respekt for andre – Ferdig snakka liksom! Om det er et idiotisk forsøk på å være morsom, ja så failet han så til de grader!!!

      Takk for at du skrev og publiserte dette for eg tror ikkje eg hadde klart å holdt meg så “rolig” som deg om eg skulle tatt det opp!

      Klem Vibbedille 🙂

    5. Huff….at det går an…..
      Er det noe jeg er virkelig redd for, så er det korona…. Så det å utsette seg selv og andre for den faren der, det er usmakelig. Og i tillegg å vifte med det som toppblogger….nei, det passer seg ikke.

    6. Bra skrevet igjen…Var vel for å lage noen bilder ut av dette…Men jeg fant ikke dette gøy jeg heller! Er strengt på fly nå! Men tror noen få slipper unne med maske dersom man har sterk astma eller noe. Han er jo hypokonder så han har vel det å…

      1. De med astma og små barn slipper munnbind. Det kan hemme respirasjone, gjøre det litt tungere å puste. Mulig han har astma, men da er det vel rart vi ikke har hørt noe om det før.

    7. Lurer nesten på om det er for å provosere jeg, for SÅ dum kan han vel ikke være?
      Kanskje han har lært av Sophie Elise? Kanskje han håper på litt publisitet i media?
      Usmakelig og idiotisk er det uansett. Noen er for høy på seg selv. Kanskje han ikke har godt av berømmelsen…

    8. Og på tur FRA østlandet der det er tettest smitte i hele landet, TIL Finnmark med lav smitte og lavere kapasitet i helsevesenet…slett ikke bra :/

    9. Ta det med ro sa kokken, alle på flyet tok av munnbindet når de skulle drikke eller spise godteri. Kanskje fordi idolet, influenceren gjorde det først. Kan kokken kan jeg 🤣 Ellers takk for et enda glimrende og mer enn nødvendig korrigerende innlegg

    10. Han har gått en god bloggskole! Provokasjoner skaper engasjement, og engasjement gir klirrende mynt i kassa. All PR er PR!
      Han satser vel på at boka gir han så stor berømmelse og høy inntekt, at han ikke trenger å jobbe som kokk stort lengre. Så da er ikke oppblomstring av covid 19 noe problem for han.
      Takk for at du setter fokus på hvor blåst man blir i huet av å ligge på bloggtoppen!

    11. Det rareste av alt er alle følgerne hans som mener folk er «krenka» eller ikke forstår en spøk når de reagerer negativt på dette.
      Det er skremmende faktisk! :/

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg