Småfugler, knivstikking og en aldri så liten overdrivelse……

Toppbloggerlivet folkens er liksom ikke hva det en gang var.
I 2019 skrev jeg om hotellsenger overstrødd  med roseblader den første april.  I år skriver jeg om småfuglene på fuglebrettet.  Det må da være tegn på at blogg har fått et mer voksent publikum?
Kjedelig, mener kanskje mange.

Men allerede hos nummer to på toppblogglista er det mer action. Der meldes det om knivstikking på en sportspub i Drammen. Bloggeren har til og med vært på puben der knivstikkinga skjedde!
Ja, ikke i går når det var knivstikking. Men en eller to ganger for flere år siden. Antakelig da han var ung.
Som jeg skrev i sted. Toppbloggerne har blitt eldre og mer voksne.
De skriver om fuglene på fuglebrettet og nyheter de søker opp på nett.

En annen ting som kjennetegner dagens toppbloggere, annet enn at de er ferdig med den første ungdom,  er at de har en eller annen lidelse. (Gjerne flere, og selvdiagnostisert)
Nummer tre på toppbloggerlista har nettopp hatt en ryggoperasjon. I tillegg skriver hun at hun har fått stor angst for natta, men det begynner å bli bedre nå.
Nei, vennen min. Du har ikke stor angst fordi om du har gruet deg til å sove en ukes tid.
Hvis man skal snakke om alvorlige angstlidelser handler det om noe helt annet enn å grue seg til en natt med smerter.

Nummer fire skriver om matsvinn. Jeg lurer litt på om det fremdeles er bedrifter i Hønefoss som er md på “Too good to go” ordningen? Mulig jeg burde undersøke det…..
Ja, for mat. Mat er et av de mest brennhete temaene på blogg.
Riktignok ikke take-away og restaurantbesøk da.  Nei husmødre av begge kjønn har jo overtatt bloggtoppen.
Nummer fem, for eksempel, skriver om pannekaker,

Klær har siden tidenes morgen vært et viktig tema på blogg., og nummer seks viser bilder av en lekker tunika.  Men det er ikke et reklameinnlegg for en nettbutikk.  Du får ikke en link og en rabattkode så du kan bestille tunikaen og vandre rundt som en (nesten) tro kopi av toppbloggeren du beundrer.  Du får en link til ei strikkeoppskrift.  En strikke oppskrift toppbloggeren muligens, kanskje har tenkt å strikke en gang.   Med litt flaks kan muligens både du og toppbloggeren tre på dere noe som kan ligne denne tunikaen våren 2025, og da har den for lengst gått av moten.

Mammabloggene er fremdeles på bloggtoppen, selv om de bloggerne som lever livene sine gjennom å utlevere barna sine totalt heldigvis er borte. På syvende plass kan vi se bilder fra en ettårs bursdag som det står var feiret sist helg.
Jeg reagerer litt på det. For denne 1-års dagen har jeg da lest om og sett bilder av før. Og det er en stund siden.
Jeg skroller meg nedover innleggene til denne bloggeren.
Ja, 25. februar var mannen på vei til Oslo for å hente kake og muffins som var bestilt til familiebursdagen som da skulle være dagen etter.  Den kaka ble altså først spist en drøy måned senere?

Hos toppblogger nummer 8 er det på ny sykdomsprat. Denne gangen om endometriose.
Eller, egentlig handler ikke innlegget om endometriose, men om en podkast som denne bloggeren har laget som handler om endometriose….
Noe er som det alltid har vært..

Jeg måtte faktisk helt ned på niende plass før jeg fant en blogg med noe av interesse – nemlig denne bloggen her!
Hva det innlegget handler om?  Jo gamle suppeskåler!

16 kommentarer
    1. vennen min ” noe så nedlatende. hvis det er noen som vet noe om angst så er det vel monika selv. og hvem sier hun er selvdiagnostisert ?
      alle på lista har egne emner de skriver om hver dag. dette legges det tid og arbeid i. så hvorfor skal du surfe lista og bruke andres blogger ?

      1. Jeg skriver ikke at Monica er sevdiagnostisert. Jeg skriver at en del bloggere er det. Og hvis du leser teksten min skriver jeg at det å ha sterk angst eller alvorlig angst er noe helt annet enn å grue seg til en natt med smerter.
        Er du uenig i det utsagnet?
        Hvorfor jeg skal kommentere andres blogger? Vel, det er et konsept jeg har brukt mye tid og arbeid på de siste tre årene. Det er ingen spesiell grunn til hvorfor.
        Hvis du hadde lest en del innlegg på bloggen min hadde du sett at jeg skriver om en god del andre tema også.
        Håper jeg har svart på spørsmålene dine på en utfyllende måte.

    2. Jeg synes at du treffer godt på kommentarene dine om bloggere. Noen ganger svinger du ordpisken litt kraftigere og da svir kanskje innertieren som treffer midt i? Du tør å peke på påtakeligheter og det som ER grunn til å få lov å vurdere utenfra. For noen ER utleverende, og så selv sentrert og klagende at det blir nesten slitsomt sett utenfra. Du har gått gjennom mye i livet og du har fortalt uten å synes synd i deg selv. Voksne folk som forteller sine opplevelser og erfaringer gir av seg selv for folk å lære noe av. Å bruke sterke begreper som angst om alminnelig søvnforstyrrelse blir skivebom sånn du påpekte. Det ER greit å mene det uten å bli pepret for det. Jeg sukker litt lei over spamlignende ord om vondter og selfier ad mass og lidelser i oppdateringer om nesten alt. Er ikke noe privat lenger? Bunny er en engasjert kar som har mange gode poenger. Han mestrer ord og stiller i særstilling der. Han er en god formidler. Jeg liker ikke det som heller mot ekstremisme og det som handler om vaksineringsmotstand og konspirasjonsteorier. Han får mene men der står vi på to forskjellige planeter. Han er veldig direkte og åpen uten å klage om seg selv. Vibbedille er ei herlig og dyktig dame som inspirerer veldig.
      Du fant en skatt i serviset må jeg si. Det er verdt å ta en tur å se etter gode funn. Rart folk kvitter seg med det.

      1. Takk for en reflektert kommentar.
        Jeg påpeker det bloggerne selv skriver.
        Bunny er i en særklasse. Ha skriver bra, og lett. Ikke helt enig med han i en del saker, men det er jo lov.

    3. Kan ikke si at jeg savner sminke på toppen! Moro å lese dine refleksjoner om de på toppen. Det serviset du kjøpte var nydelig. Fikk ikke tid i morges til å kommentere det innlegget for jeg skulle rekke en time på røntgen.

    4. Det er mange i Hønefoss og omegn som er med på TooGoodToGo – ordningen. De fleste legger ut mat ganske seint/ved stengetid, men noen tidligere på dagen også. Anbefales! 😋

    5. Jeg liker disse korte kommentarene om blogginnleggene på toppen, og det pirrer ofte nysgjerrigheten min til å gå inn hos noen etter å ha lest hva du skriver, for jeg har ikke for vane å stikke innom så mange på toppen…:)

    6. Ehhmmm.. Insinueres det at jeg liksom skal være over min første ungdom?? 🤣
      ‘Age is a state of mind’ var det en gang et særs klokt hode som sa.. – Ergo burde jeg være eneste gjenværende 18-19 åring blant dagens topp 20, og det er denne tidsregningen jeg går for! 😜

      1. Jeg skal ikke uttale meg for skråsikkert om hvorvidt du er i din første eller tredje ungdom, men det virker som du har en del livserfaring noe som regel tilsier at man har levd her på jorden noen år.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg