Smi mens jernet er varmt

Siden jeg har så manges øyne rettet mot meg for tiden, så gjelder det å få fokuset over på noe langt viktigere enn sutrete selvhøytidelige bloggere. La oss snakke om en av mine viktigste politiske kampsaker. La oss snakke om hvordan sykehusene i Norge er organisert. Og jeg skal love dere dette blir satire av aller høyeste klasse med mange gode retoriske poeng.

Som de fleste sikkert har fått med seg så heter det ikke sykehus lenger. Det heter Helseforetak kalt HF. Et Helseforetak HF kan bestå av ett eller flere sykehus, og noen Helseforetak, sånn som Sykehuspartner HF består ikke av noen sykehus i det hele tatt. Men la oss glemme Sykehuspartner i dette innlegget. De fortjener i grunn et eget innlegg.

Tilbake til sykehusene, eller HF ene. Jeg tror dere alle skjønner at for å drifte et sykehus så trenger man en sjef på toppen. En Direktør som skal ha oversikten, se hele bildet og ta de riktige avgjørelsene. Så hvis vi er enig om at et sykehus trenger en Direktør. Hvor mange direktører trengs det hvis man slår sammen 4 sykehus til ett HF? Riktig. Svaret er 17.

Hvis du nå febrilsk teller på fingre og tær og har kommet frem til 4, eller hvis du er skikkelig skarp 5.  Fire underdirektører og en over-direktør, også kalt Administrerende Direktør, så forstår jeg at du har sånn ca 12 direktører du ikke helt forstår hva holder på med.  Jeg skal prøve å forklare.

Eller, jeg kan ikke gi en fornuftig forklaring på hvorfor alle må være direktører. Den fornuftige forklaringen på det tror jeg ikke finnes. I det minste har ikke jeg gode nok pedagogiske evner til å finne en forklaring som jeg klarer å få til å høres fornuftig ut. Det nærmeste jeg kommer er at det må være direktørstillinger med dertil hørende direktør-lønn for å lokke til seg de “riktige” folka.

Men altså la oss for eksempel ta ambulansene. De kjører ut av sykehusene, mellom sykehusene og mellom sykehus i forskjellige HF. Hvem av direktørene ved de fire forskjellige sykehusene skal være direktør for dem? Det sykehuset sykebilen kjører til eller det sykehuset kjører fra? Sånn kan det bli mye krangling om. Så derfor er det best at sykebilene får sin egen direktør.  Man har direktør for medisinske støttefunksjoner og direktør for ikke-medisinske støttefunksjoner, for psykiatri og rus, og for økonomi. Man har direktør for kompetanse og direktør for inkompetanse og sånn kan jeg fortsette.

Hvordan de forskjellige HF ene organiserer seg og direktørene sine varierer. Men så vidt jeg kan se er antall direktører i norsk sykehusvesen stadig økende.

Og jo flere direktører det blir, jo raskere må de som jobber på gulvet, de som jobber direkte med pasientbehandlingen løpe. Det må i snitt effektiviseres med to radiografer eller annet helsepersonell hver gang man skal finne penger nok til enda en direktørlønn.

Alle disse direktørene må jo selvsagt ha sine staber, Folk til å holde orden på møter, skrive referat og ordne alt det praktiske. Jo flere direktører jo større staber trengs for å holde orden på økonomi, hjelpe til med personalsaker og rekruttering. Såkalt Human Resources eller HR som det heter på fint. Og for hvert menneske som ansettes i stabene, jo litt raskere må de der ute jobbe. Hvis man må kutte to sykepleierstillinger for å finansiere en direktør tror jeg de fleste stabsfunksjoner kan etableres ved kun å kutte en stilling i pasientbehandlingen. Men hvert kutt merkes.

For å etablere de 12 ekstra direktørene og en økonom, en HR rådgiver og en for å holde orden på møtebok og skrive referat til hver av dem, så er vi nå opp i et kutt på 60 stillinger med direkte pasientbehandling.

Hvis vi nå glemmer sykehusene, HFene et øyeblikk og løfter blikket over HFene og deres mange direktører.  Der har vi de regionale helseforetakene RHFene. Helse Nord, Helse Midt, Helse Vest og Helse Sør-Øst. Der er det også en hel haug med direktører og andre administrative stillinger. Og hvis ikke de offentlige helseutgiftene skal stiger til himmels må det effektiviseres nedover i organisasjonen for hver nye stilling som blir opprettet her.

På samme vis som nye administrative stillinger krever økt effektivitet for å frigi midler til de nye stillingene ville ett hvert kutt i disse stillingene frigi midler som kunne brukes til pasientbehandling.

Vi kan ta et omvendt regnestykke enn det vi tok i sted. For hver direktørstilling vi reduserer med, kunne vi få to flere helsearbeidere ute hos pasientene. For hver stilling i administrasjonen en ny stilling til direkte pasientbehandling.

Min kampsak og en av sakene Rødt ønsker å gjøre noe med organiseringen av sykehusene.  Vi tror det fort kunne gi mere penger til pasientbehandling uten nødvendigvis å øke helsebudsjettene.

 

 

32 kommentarer
    1. Har du noen tanker om at fødeavdelingen i Kristiansund skal legges ned?
      Synes det er helt tragisk, og ikke minst potensielt farlig, at kvinner skal måtte kjøre 3 timer når de skal føde.
      For en utrygghet for fødende kvinner :/

    2. Du har så uendelig rett, igjen Overadministrert. Tenk om det var mangel på rørleggere som kunne fikse røra. Så fant man ut at overrørleggeren, selv kunne trå til. Eller Osloskolen, der det er mangel på lærere, men muligens mer en nok av skoledirektører.. tror det var 38 av dem sist jeg telte..

      1. Jeg tror aldri at et privateid firma, eller konsern ville hatt så mange direktører og så stor administrasjon.
        Jeg tror det finnes en mer kostnadseffektiv måte å drifte på.

    3. Ja, mange plasser det blir overflod av ledere. Og jo flere ledere, jo flere møter. Disse lederne er jo i møter hele tida, og har ikke tid å snakke med de de skal lede nesten 😮

    4. En direktør trenger selv en direktør, men egentlig så er alle sjefer (Direktører om du vil) et rasshøl! haha La meg forklare, min bror var en gang sjefen i en bedrift og han hadde det på dørskiltet sitt; “Alle sjefer er et rasshøl”.

      Vitsen er slik: Kroppen diskuterte hvem som skulle være sjef. Hjernen var kjapp “på foten” og krevde stillingen umiddelbart! Det var jo tross alt han som trakk i alle nervene for å få ting til å skje, han var jo supersmart…Lungene harket og kom til ordet; “Hvis jeg slutter å fungere vil jo kroppen egentlig dø?” Hjertet prøvde seg også, men ble da avbrutt av Rasshølet! “Eg skal bli skjef om det så er det siste eg gjør!” Hele kroppen runget ut i latter, Rasshølet ble fornærmet og snurt! Rasshølet snørte igjen i protest og det gikk ikkje lenge før hjernen begynte å svette, lungene hev etter pusten, hjertet pumpet på akkord…Til slutt så lå bare kroppen rett ut å ristet…Kroppen måtte bare etter hvert gi seg og Sjefjobben gikk til Rasshølet…*ler*

      Men, likte innlegget det, det var tydelig og klart og nååå skjønner eg en del av problematikken! Tenk på hvor mange flere sykepleier/leger det kunne vært om det kun var 1 direktør!

      Kos deg Brit 🙂

      Vibbedille 🙂

      1. Vi hadde en gangcen direktør her på Ringerike. Hun sa at hun kunne være borte fra jobb i tre uker uten at det fikk ringvirkninger for sykehusdriften. Men hvis hun som vasker operasjonsstuer ikke var på jobb ble det krise etter en dag. Det sier noe om hvem som er viktigst.
        Dette har vi tydelig sett under pandemien. Administrasjonen har hjemmekontor, men rengjøringspersonalet har i perioder hatt døgnvakt for å få tatt nødvendig smittevask. Dvs vasket ned for eksempel en røntgen lab etter at en med mulig smitte har vært til undersøkelse. Og i helsevesenet i dag skal du ikke komme med så mye som et nys før du blir behandlet som mulig smittet frem til man får prøvesvar.

        1. Var det ikke i Hønefoss Bleiklia var diektør? Han haddd en sånn filosofi. Han ville snu pyramiden på hodet fordi at de på gulvet er de viktigste personene. Han fortalte at ham spiste lunsj på forskjellige avdelinger hver dag, for å ta pulsen på hva som rørte seg blant de ansatte. Han hadde en fin lederfilosofi. Hvor ble det av han egentlig?

    5. Litt forundret over at du velger å illustrere ditt poeng om kutt i stillinger direkte knyttet til pasientbehandling med “sykepleier”, når du er radiograf.

        1. Godt! Nå når du har blitt “toppblogger” forventer jeg at du er ditt ansvar meget bevisst, og aktivt bruker din posisjon til å synliggjøre radiograffaget og profesjonen. 😉 J.fr debatter i andre sammenhenger enn blogg om synliggjøring av radiografer.

    6. Så utrolig godt lagt frem ett system som kun er i stats bedrifter, slikt finnes nok ikke i det privat. Om 90 % av direktørene hadde blitt fjernet så hadde det vært mange flere sykepleiere som hadde kunnet gå fra jobb med en litt bedre samvittighet. Så utrolig bra at Rødt vil ha dette systemet bort. Skulle ønske det var flere politiske parti som var med på det.
      Ha en fin kveld

      1. Det er flere partier som er på gli. I går var jeg på et digitalt seminar om alternativ ti l helseforetaksmodellen arrangert av Rødt. der deltok folk både fra Sp, SV og AP.
        Jeg tror SP og SV fort kan støtte oss, Det arbeides og innad i AP med å få “Støre til å høre” uten å ha lykkes så langt.
        Men for Rødt er dette en viktig sak – og for meg en av de viktigste rikspolitiske sakene.

    7. Imponert av en tittel som assisterende direktør for andre visedirektøren… eller i sportsverden og i det offentlige, en tredjesekretær for fjerdesekretæren for tredje visepresident for andrepresidenten. Eller andre assisterende for tredje assisterende .. for ? Sak for Nytt på Nytt 😉

        1. Viseadministrerende direktør, visepresident, viseordfører.. Visesykepleier, visebussjåfør, viserenholder, vise versa 😉

    8. Glitrende skrevet! Glimrende bruk av økt oppmerksomhet 👌Det skal mere til for å hippe deg av pinnen🤗

    9. En veldig viktig sak dette, for alle vil vel ha mest mulig igjen av helsekronene?
      Og godt skrevet av deg, igjen 🙂

      1. Ja, jeg betaler min skatt med….vel kanskje ikke med direkte glede… men jeg betaler gjerne inn til fellesskapet, men da mener jeg fellesskapet må være sitt ansvar bevisst og bruke pengene våre på en mest mulig hensiktsmessig måte.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg