Snakker mot seg selv….

Så er turen kommet til kommunal og moderniseringspolitikk.  Gjesp.  Det høres tørt ut, og kanskje ikke passelig lektyre en sen fredagskveld.
Men i dette kapitelet har jeg funnet flest steder jeg virkelig ser at dette er den politiske plattformen til fire forskjellige partier, for her sier de mot seg selv ikke bare en, men flere ganger.

Regjeringen sier at de vil styrke det kommunale selvstyret og redusere regional detaljstyring.  I neste avsnittet sier de at de vil gjennomføre regionreformen og overføre ansvar og oppgaver til fylkene  For så i punkt fire å ville gi kommunene mer ansvar.

De hevder og at de ved å lage disse store fylkene som etableres nå vil minske byråkratiet. De sier at færre fylker skal føre til færre ansatte i administrative stillinger, færre heltidspolitikere på regionalt nivå og mer ressurser til tjenestene.
Dette har jeg hørt før.  For eksempel da vi slo sammen fire sykehus til Vestre Viken Helseforetak. Nå snart 10 år senere kan jeg med sikkerhet si at det ikke har ført til færre administrative tjenester. Heller tvert i mot. Jeg er sikker på at vi vil se den samme utviklingen i det nye fylke Viken,  og i de andre stor-fylkene.

Regjeringen sier og at de vil forenkle ordningen med øremerkede midler og gi kommunene større handlingsrom.  Vel, slik jeg opplever det har kommunene utvidet handlingsrommet sitt litt vel mye av og til når det gjelder øremerkede midler. For eksempel husker jeg en sak hvor øremerkede midler til eldreomsorgen i en kommune var blitt brukt til asfaltering av parkeringsplassen ved Rådhuset. Det var ikke i Ringerike, men det betyr ikke at vår sti nødvendigvis er ren.

Flere selvmotsigelser. Denne gangen i samme punkt.  Det er lov å lese korrektur, selv på en regjeringsplattform. Hør bare:
Legge stor vekt på lokaldemokratiet i plan- og bygningssaker samtidig som viktige nasjonale hensyn skal ivaretas
Ikke godt å si om regjeringen ønsker å legge vekt på lokaldemokratiet eller om de er mer opptatt av nasjonale hensyn.

Her kommer et punkt som vil glede Gamle Gubben Grå og mange med han; Innføre nytt regelverk for selvkostberegning av kommunale avgifter som sikrer lave gebyrer og effektive tjenester for innbyggerne.

Men visste dere at regjeringen vil sikre folk i distriktene bokhandel av god kvalitet? Helt sant. Står i regjeringsplattformen. Så kanskje jeg burde starte bokhandel i min barndoms dal, for det tror jeg aldri det har vært…

Så flere selvmotsigelser.
Regjeringen vil videreføre tiltak mot boligspekulasjon og hybelifisering, men samtidig men samtidig utvide boligeierens handlingsrom til å gjøre endringer på egen eiendom, og gjøre det lettere å etablere utleiedel (hybel) i tilknytting til egen bolig.

Så skal du slippe å søke for å bygge platting og forenkle søkeprosessen hvis du ønsker å bygge garasje.

Det er ikke så lett å vite hva de egentlig vil, når de snakker mot seg selv gang pågang.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg