Søndag og hviledag.

I dag er der søndag. Hviledag. Som blogger og influenser er det min oppgave å påvirke deg som leser til å bruke den dagen på mest fornuftig måte.

Hold hviledagen hellig het det da jeg var barn.  Ikke det at det var så mye kirkegang i mitt barndomshjem. Heller kanskje ikke alltid så mye hvile. Jeg vokste opp på gård, og hvis høyet eller kornet måtte i hus ble nok en solskinns-søndag brukt til det. Ikke så jeg alltid på lange skiturer eller endeløse multerurer som direkte hvile heller.

I tidligere tider var håndarbeid helt utenkelig å drive med på søndager, men nå ses det på som hobby mer enn arbeid. Ingen leer på et øyelokk om man ser noen sitte med et strikketøy eller et broderi på en søndag.

Min egen definisjon av å holde hviledagen hellig har blitt å bruke frisøndagene til kun det jeg har lyst til. Det er ingenting annet enn å lufte Charlie som jeg må på en søndag. Har jeg lyst til å bake, stelle i hagen eller gå lang tur gjør jeg det, men føler jeg mer for å ligge på sofaen å lese, sove eller blogge gjør jeg det med verdens beste samvittighet. Søndagen er min dag. Den fyller jeg med akkurat det jeg vil.

Det første jeg kommer til å fylle denne dagen med er frokost med varme rundstykker. Ikke noe lavkarbo her i gården. Senere i dag har jeg planer om å fylle dagen, eller kanskje mer magen, med fiskepinner og stekte potetbåter. Kanskje ikke en typisk søndagsmiddag, men i Drømmehuset er søndagsmiddagen gjerne noe som er enkelt og greit å lage. Ikke alltid vi har lyst til å bruke for mye tid på kjøkkenet.

Dagen skal nytes. Aller først med litt blogglesing her på sofaen.  Jeg ser at jeg ikke var så heldig å vinne materialpakke inne hos Vibbedille.  Men det kan jo bli fargerike høns for det. Jeg har sikkert mer enn nok garn liggende. Kanskje er det et høne-prosjekt søndagen skal brukes til? Klokka er bare 7.20. Det er tidlig. Vi får se hva dagen bringer. Kanskjeblir jeg bare liggende her å slappe av. Akkurat nå føles det fristende. Ryggen er ikke god, og hele kjerringa er lat.

Når jeg kjenner litt bedre etter så tror jeg nok ikke at jeg skal bli liggende her på sofaen i hele dag. Ryggen min trenger litt aktivitet. Man må jo ta ansvar for egen helse og fremtidig omsorgsbehov har jeg hørt. Da er det ikke smart å legge seg til allerede når en er midt i femti åra. Men jeg har tenkt å bli liggende litt til  i det minste til det lysner av dag.

Eller kanskje ligge her til det lukter varme rundstykker. Det er alltid Gamle Gubben Grå som varmer dem. Fin tradisjon synes jeg. Føle meg vartet opp av mannen jeg elske. Fin start på en dag hvor man virkelig skal pleie seg selv. Gamle Gubben Grå står for frokosten og jeg skal ha ansvaret fir middagen. Litt arbeidsfordeling må det være, selv på en hviledag.

Men nå, nå skal jeg krølle meg sammen og ta en liten blund. Kose meg her på sofaen til brødlukta river i nesen. Hviledag. Min dag.

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg