Srå opp mot urett som ikke rammer deg selv…

I sted var jeg innom og leste litt hos Geriatriks  Nei  det var ikke et innlegg om ishockey jeg festet meg ved, men derimot et innlegg om at Pride bringer frem de mest dømmende kristne i kommentarfelt og andre steder der offentlig debatt skjer.

Nå har muligens Geriatriks og jeg litt forskjellig syn på kristendommen, men akkurat på dette punktet er vi enige. Når du ser hva enkelte får seg til å skrive, skulle man tro vi levde i den mørkeste middelalderen og ikke i 21-århundre.

Jeg la merke til at Geriatriks hadde fått noen kommentarer på innlegget sitt og klikket meg spent inn for å se om han kanskje hadde klart å provosere frem noen kristne homofobe mørkemenn.

Litt undrende ble jeg sittende å lese kommentarene. Det var en meningsutveksling mellom en homofil blogger, Bunny Trash og Geriatriks.  Bunny Trash mener at Geriatriks har feil . Det er ikke de dømmende  kristne som er de verste i hans øyne,  men islamistene.

Jeg har ikke noe erfaring, men tror Bunny Trash når han sier at det er slik han opplever det.  Den som har skoen på vet hvor den trykker.

Men det at en del islamister er troende til å fly på homofile og fysisk skade dem gjør jo ikke det noe penere det gamle søndagsskole-tanter sitter og lirer av seg I kommentarfeltene.  Når Geriatriks forsøker å forklare at dette er hans syn, formet av hva hab erfarer i kommentarfeltene følger Bunny Trash opp med at han startet st Geriatriks er homofil siden hsn uttaler seg.

Og det er den logikken jeg reagerer på.  Må man virkelig være nødt til å være homofil for å uttale st man er i mot nettets av homofile?

Skal man følge den logikken kan man ikke uttale seg kritisk til rasisme uten å være av e  rase som er i mindretall.

Blir ikke det feil?  Kan man ikke uttale seg om urettferdighet som ikke rammer en selv? Er det ikke positivt å se at en heterofil fyr står opp mot nettets av homofile?

Hvis jeg hadde følt meg diskriminert eller hetset, ville ikke enhver dom stilte opp for meg oppleves som nor positivt?

Nei det skal ikke være lett å være menneske….

 

3 kommentarer
    1. Jeg måtte inn og lese hos Geriatriks før jeg kommenterer, for å få det hele i sammenheng. Selvsagt kan man uttale seg, selv om man ikke har skoen på. De to herrene i kommentarfeltet har ulike opplevelser. En opplevelse kan ikke diskuteres, den er opplevd. Det ble litt som om Bunny Trash påberopte seg den fulle og hele sannhet, fordi han selv er homofil. Det er hans sannhet, ingen tvil om det. Men selv blant homofile, eller lesbiske, kan nok sannheten være annerledes, ut fra opplevelsene. Det må aldri bli en krenkekonkurranse, der noen påberoper seg å vinne, fordi den har hatt det verst. Det er trist at Bunny Trash har og har hatt slike opplevelser som han beskriver. Virkelig! Det skal ikke tåles. Vi andre skal heller ikke tåle det, eller andre former for hets, selv om vi ikke opplever det selv.

      Det var litt vanskelig å tolke alt du skrev. Tror du var i litt affekt. Det ble noen artige ord ut av det.

    2. Du vet å vri på det du leser. Bunnytrashbloggen har flere innlegg om islamistiske overfall på homofile, det er tilgjengelig info at prideparaden ble flyttet til start på Grønland fra å ha startet på A-brygge. Nettopp fordi muslimer erklærte Grønland til muslimsk bydel og utøvde vold mot homofile for å jage de bort. Ved flere anledninger har muslimer startet grupper på Fb for med truende oppførsel om å ta homofile i vold når prideparaden nærmer seg.. At Geriatriks skrev at eldre kristne på nett er de som er verst på homofile så blir det bagatell iforhold til vold og være redd utendørs, folk på nett og netthets forblir stortsett netthets, det ligger mest ikjeften. Bunnytrashbloggen anerkjente at netthets er problem, MEN ville fram til at vold er verre og det er hva som oppleves VERST for homofile. Greit å ha meninger, å uttale seg om urettferdighet på vegne av andre, men greit også å høre på de som opplever det selv HVA SOM ER verst. Kan noen med handen på hjertet si at noen stygge ord fra en eldre dame på nett er verre enn å bli knivtruet og oppleve venna sine bli slått til blods og samboer truet? Bunnytrashbloggen påberoper seg ingen hel og full sannhet, han prøvde forklare noe, men nådde ikke inn der som han ikke gjør her heller, men her har det vært før stygge ord om samme person, så det er vel viljen til å ikke forstå riktig det står på, noe å vri og vrenge på i egen blogg. Vet ikke helt setningene dine var litt rare, men virker som du prøver si at bunnytrashbloggen befestet at Geriatriks er homo, men det leser jeg det dit hen at han kunne ANTA det siden Geriatriks vet best for hva som oppleves verst for homofile. Uansett legning vil jeg påstå selv at å bli utsatt for stygge kommentarer av harmløse er ikke til å sammenligne m hatvold. Kritikken din er uberettiget og virker være forutinntatt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg