Tålmodigheten min er slutt, kokken skal bort!

Kokkejævel har en lang tirade på bloggen sin i dag om overskrifter og clickbite. Han hevder at “katta skal bort”.  Jeg har ikke noen katt, tror knapt jeg har nevnt et katteskinn på bloggen. Så jeg trengte et par minutter og en tur på do for å pønske ut hvordan jeg skulle ta utgangspunkt i Kokkejævel sitt innlegg for å lage dagens første innlegg.

Det nærmeste vi kommer katt her i huset er Charlie Chihuahua. Og jeg tror liksom ingen av leserne mine ville tro meg hvis jeg hevdet at Charlie må bort. Og hensikten med en clickbite er jo at leserene skal tro på overskriften såpass at de klikker seg inn på innlegget. Jeg trodde Kokkejævel hadde planer om å kvitte seg med katta til Datter da jeg så overskriften, og klikket meg inn før jeg så at han var på topp. Ok. Det ble litt sent i går. Vi spilte Baricade og drakk rødvin til klokka var nesten 1 i natt. Hyttetradisjoner er viktig! Jeg var ikke helt våken da jeg sjekka blogg.no. for å se hvem og hva som lå på topp.

Å hevde at det er kokken som tærer på min tålmodighet synes jeg var en god idé. Noen av leserne vil frykte at jeg har planer om å lempe Gamle Gubben Grå på dør, andre vil tro at det er en kokk oppe i Alta jeg har mistet tålmodigheten med.  Siden Gamle Gubben Grå laget fantastisk oksestek på bålpanna i går, får vel han bli en stund til. Jeg tror også at leserskaren min ville bli betraktelig redusert hvis jeg kutta ut Gamle Gubben Grå. Så en slik antydning gir nok klikk.

Kokken der oppe i Alta derimot… I går var det en leser fra Alta som skjelte meg ut i mitt kommentarfelt og hevdet at jeg var en mann fra Alta. … Så denne Kokkesnobben som brer seg over alt kan jeg jo godt rive ned fra trona.

Når Kokkejævel sier at det å lage en overskrift som fenger er en av verdens vanskeligste jobb er jeg uenig.  Det krever litt tankevirksomhet, men jeg kan ramse opp mange jobber som er mye mer vanskelige. Gå med dødsbudskspet etter en ulykke. Vite at en beboer på et sykehjem er døende og trenger en hånd å holde i,  men alle de andre beboerne trenger også din hjelp, og du er alene på jobb.  Kjøre skolebuss på isglatte smale vestlandsveier….  Det er mange, utrolig mange vanskelige jobber. De fleste av de er verken innen akademia eller ledelse.

Jeg er opptatt av at overskriften skal skaffe lesere. Mulig mange vil oppleve overskriftene mine som clickbite. Det er greit, men man bør forstå hvorfor nettopp den overskriften ble valgt når man er ferdig med å lese innlegget.

 

 

 

3 kommentarer
    1. Du er ikke i nærheten av clickbaits ala bloggere generelt. Din tilnærming er ditt varemerke og det er bare å holde fast på den. Det eneste som irriterer meg er at ikke jeg kom på den ideen… 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg