Tar utfordringen på strak arm…

Reklame | Bjelland, kolonial.no VG

I går satt jeg og skrev om gammelt sauekjøtt. I dag skriver jeg om hermetikk. Som dere skjønner er Kokkejævel fremdeles på toppen av lista. Sophie Elise går gjennom en vanskelig tid, og Isabell Raad svarer på spørsmål, men det folket er opptatt av er fiskeboller.  Forstå det den som kan.
Et enda større mysterium er hvorfor jeg da ikke er lengre opp på den lista,  48. plass i går og i dag helt nede på en 54. plass.  Det gamle fenalåret til Kokkejævel ga 100 ganger så mange klikk som mitt gamle sauekjøtt. Verden er ikke rettferdig.

Men i dag skal det altså handle om hermetikk.
For VG har ringt Kokkesnobben, jeg mener Kokkejævel, og lurt på om han ikke kunne pimpe opp boksemat til “noe som faktisk var mulig å spise”.  De skulle ha  ringt meg.  Jeg har nemlig spist masse boksemat.   Det går nemlig helt greit å spise hermetikk.  Det stagger sulten, og er greit å ty til av og til i en travel hverdag.

Den første boksen han pimper opp er brun lapskaus på boks.
Jeg kjenner brun lapskaus på boks, men jeg liker det ikke.  Det ligner noe en av hundene har halvveis fordøyd, og så sendt i retur.  Men Yngste Sønn mener dette er den perfekte hytte-mat, og i bunnen av matskapet på hytta står det utallige bokser med brun lapskaus.
Kokkesnobben snobber den opp med 1 pose frosne “rustikke grønnsaker” fra Findus, 1 buljongterning, 2 pølser og litt vann. Dandert med tyttebær og flatbrød ser det bedre ut enn hundemat-retur,  men vil du ha billig og god lapskaus har jeg en bedre ide. Hva er “rustikke grønnsaker” forresten?
1 boks brun lapskaus koster på Kolonial.no 42,90. En pose lapskausblanding  fra samme leverandør koster 19.80 , en pakke røkte kjøttpølser 28,50.   Koker du lapskausblandingen sammen med de røkte kjøttpølsene oppskåret i biter og en buljongterning slipper du pimpinga, og det tar ikke stort lengre tid. Hjemmelaget lapskaus for under 50-lappen.

Den neste boksen Kokkesnobben tar for seg er Spaghetti a la Capri.
Spaghetti a la Capri navnet bringer meg raskt tilbake til studietida. Det og Spaghetti Rimini.  Han som var min store kjærlighet på den tiden, Samvirkelag-bestyreren, var en kløpper på disse to boksene. Vi spiste de sikkert minst en gang i uka, og en ting skal jeg love deg – det var overhode ingen pimping.   Godt jeg fant meg en kokk. Jeg har sverget på at jeg aldri, aldri skal spise Spaghetti a la Capri igjen.
Kokkesnobben tilsetter spaghettiboksen både chili, smårettpølser, hvitløk og vårløk før han synes det ser presentabelt ut, Vel og merke hvis du ikke blander det inn i maten, men bare strør det oppå.
Spagetti koster 21,40 på Kolonial.no, nok til minst to middager, gjerne flere. Tror og det er mulig å finne billigere spagetti… Men si en tier for spagetti nok til en middag for fire.  . Kjøper du en 4 pakk med spagettisaus koster hver sausepose deg 8,90 kr.  En pakke røkte kjøttpølser 28,50,  Til sammen blir dette 47,40.  En boks Spaghetti ala Capri koster 21 kroner, smårettpølsene 33.40, chilien en femmer, samme for hvitløken, Vårløk 25,90  Spaghetti ala Capri med topping ala Kokkejævel koster da 90,30 kr. Nesten det dobbelte av mitt forslag på en helt grei spagettimiddag.

Så tar Kokkesnobben for seg Joikakaker.
Joikakaker har jeg ikke noe forhold til.  Har knapt spist det.  Med flere frysere fulle av selvfisket fisk, dyr fra gården og litt elgkjøtt fra elgjakt var det liksom ikke hermetikk som ble servert i mitt barndomshjem.  Når jeg sjekker prisen på kolonial.no ser jeg at en boks Joika, som jeg alltid har sett på som overprisa hermetikk, koster 48.50, bare litt mer enn de lapskausboksene  som står i matskapet på hytta, Tror hermetikklageret skal suppleres med litt Joika  For når selveste Kokkesnobben ikke pimper dette på annen måte enn å nøttebrune smøret til posen med potetmospulver, ja da kan jeg servere gourmetmat ala Kokkejævel på hytta.  Potetmosposer har jeg allerede i matskapet, og det å brenne smør er jeg ekspert på.

Den siste boksen Kokkesnobben tar for seg er en boks fiskeboller. Og det er her snobben i Kokkejævel virkelig kommer frem.  Et avlangt fat, et speil av karrismør, strimlet råkost som har fått et lett oppkok og så dandert sammen med stekt finnbikkbiter til små reder før du forsiktig legger en og en fiskebolle som et egg opp på hvert rede og drysser litt grønt over.  Ser lekkert ut, men det er ikke sånt dill du driver med når du bare ønsker å varme en boks fiskeboller for å stilne sulten.  Nei, hell de heller opp i steikepanna, stek de lett brune sammen med resten av de kokte potetene fra i går. eller ei skive grovt brød.

Jeg har tatt med mange priser og regnestykker i innlegget mitt i dag.  Det er fordi jeg tror at mange som tyr til hermetikk, i tillegg til at det skal gå raskt, antar at det er billig.  Mange av de som tyr til boksmat er de som ikke har nok penger å rutte med til å la seg friste i ferskvaredisken på Meny.  Jeg ønsker derfor å vise at det å lage enkel hverdagsmat som virkelig smaker ok ikke behøver å være så dyrt.   Det å trylle frem helt ok middager til en billig penge, er nemlig Gamle Gubben Grå veldig flinke til  Så VG, vil dere ha gode tips om billige middager er det bare å ringe.

15 kommentarer
    1. Jeg er også flink på billig mat. Hadde god trening i årevis når det gjelder stram økonomi.
      Det er forøvrig sant at man får bra og billig lapskaus av de frossenblandingene. Har man dårlig tid/penger til kjøttkoking, bruker man pølse eller brunet kjøttdeig i. Er man veggis, kan man hive kikerter oppi.
      Jeg minnes en firkantet , litt stor, gul hermetikkboks som jeg stadig måtte kjøpe da jeg ble sendt på butikken i barndommen. Hermetiske syltelabber. Foreldrene mine likte den der, men ingen av oss unger rørte den noensinne. Det var til frokost/kveldsmat den stod på bordet, ikke middag. Jeg syntes innholdet så avskyelig ut, men den gang holdt man klokelig munn om sånne synspunkter.

    2. Det er dårlig gjor å kalle Kokkejævel for kokkesnobb. Er det en ting han ikke er, så er det snobb. Du burde ta deg en tur å hilse på han bak disken, så får du se sjøl. Han jobber!

      1. Hun er jo “bloggvenn” av ham og Kjærest..kokkesnobb er humoristisk ment. Han vil jo hun skal gi ham inn..
        Ikke lurt å kjefte før man har lest mye langt bakover i en blogg eller to 😁

        1. Takk for forsvarstalen!
          Jeg er rimelig sikker på at Kokkejævel ikke er så snobbete at han blir fornærmet over å bli kalt snobb…

      2. Har du sett de fiskebollene? Skikkelig snobbete! Skulle gjerne tatt meg en tur til Hoftepluss, men Alta er litt langt unna for en ettermiddagstur. Kokkesnobb er humoristisk ment. Jeg tror han skjønner såpass…

    3. Du skriver i hvert eneste innlegg om jævelen. Er dette en person du kjenner privat? Hvilken forbindelse har du til jævelen egentlig?

      1. Jeg skriver hver dag om den bloggeren som til enhver tid ligger øverst på bloggtopplista. Går du et par måneder tilbake i tid var det Isabell Raad. Før det Sophie Elise.
        Har aldri møtt Kokkesnobben eller noen av de andre toppbloggerne.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg