Tekopp og tastatur

Dagen har langsomt glidd over i kveld og jeg sitter her med tekopp og tastatur.  God og mett etter middag. Ostesnitsel,.  ris og noen wok-grønnsaker.  Grei hverdagsmiddag.
Litt irritert fordi Gamle Gubbe vant quizen vi hadde i sted. Han har mer allmennkunnskap enn meg, det er greit. Men jeg kunne gjort det bedre hvis jeg innimellom tenkte to sekunder før jeg svarte det første som ramlet ned i hodet mitt. Raki kommer ikke fra India og den kjente cow-boy-hatten heter ikke Stilton-hatt. Stilton er en ost.  Jeg vet det
Dette har vært en rolig dag. En dag hvor jeg har ladet batteriene i sakte tempo. Man trenger slike dager.

Ikke skjer det stort i nyhetsbildet som får blodtrykket og engasjementet til å stige i kjerringa i kveld heller.
Det er jo bare Erna og Sindre som går igjen på det ene oppslaget etter det andre. I starten leste jeg alt. Nå etter halvannen uke har saken mistet nyhetens verdi for meg.
De rike snusker til seg penger, lyver og rotter seg sammen. De kommer alltid unna med det. Mulig de må betale none penger tilbake. Etter Sushi-fadesen i Hallingdal måtte Erna betale 60.000 kroner i bot. En sum som lett kunne betales av penger som sto på en eller annen konto – uten at det gjorde nevneverdig utslag på levestandarden eller bankkontoen.
En annen hadde ligget våken i flere netter hvis en uventet regning på 60.000 plutselig skulle dumpe ned i postkassa. For veldig mange, meg innbefattet, hadde en regning på 60.000 fått katastrofale følger.
Hvor skulle jeg tatt en slik sum fra?

Mens folk stiller seg i stadig lengre matkøer i dette landet er det noen som ikke reagerer på om partneren tjener en million eller to mer enn antatt. Som ikke stiller seg selv, eller partneren, spørsmål om hvor de pengene kommer fra.

En av de tingene jeg innimellom slår i hjel tid med er å søke på herskapshus på Finn.no. Jeg er svak for antikk veggpanel, flotte tapeter, lysekroner, flotte trapper og eksklusive tepper.
Når jeg kommer over en riktig godbit spør jeg alltid Gamle Gubben Grå om vi, rent tilfeldig skulle ha de 12, 23 eller 56 millionene som skal til for at eiendommen kan bli vår. Han har så langt alltid svart nei.
Jeg kommer til å fortsette å spørre, men hvis han en dag sier ja, og viser meg en kontoutskrift på summen ville jeg spørre relativt skeptisk hvor de pengene hadde kommet fra.

Vel, jeg får nok ikke oppleve den dagen. Gamle Gubben Grå og jeg har ikke en økonomi hvor millionene yngler på bok eller kommer dalende ned fra himmelen.

De rike blir rikere og de fattige fattigere. Forskjellene øker. Snart er vi tilbake til et samfunn med en stor mengde mennesker som er fattige. Som føler utrygghet om de har råd til mat på bordet, klær på kroppen og penger til både husleia, boliglånet og strømregninga. Er det den veien vi vil at samfunnet skal utvikle seg?

Erna og Sindre får hjelp av advokater og ekspertise i denne tøffe saken.
I går fylte jeg ut søknad på AAP. Jeg er livredd for å glemme å føre opp noe eller på annen måte gjøre noe feil. Av bittere erfaring vet jeg at det kan forlenge saksbehandlingstiden vesentlig. Og skulle jeg ha glemt å fylle inn noe NAV om et år eller fire mente var relevant klarer ikke jeg tromme sammen en gjeng advokater og eksperter som kan hjelpe meg. Nei, da er det nok bare å betale tilbake det NAV mener jeg urettmessig har mottatt. Det er nok penger jeg ikke har sylta ned på en sparekonto og bare kan hente ut med noen tastetrykk.

Jeg tror ingen er tjent med et samfunn hvor forskjellene øker.  Jeg tror ingen er tjent med økende fattigdom. Helt klart ikke de fattige, men ikke de rike heller.
Vi må få til en samfunnsendring hvor denne utviklingen snus.
Vi må tilbake til et samfunn hvor vi er flinkere til å tenke Vi og oss, og litt mindre Jeg, meg og mitt.

 

 

4 kommentarer
    1. Om to små år er det valg. Det jeg har veddet noen kroner på , eller shorta som han Finnes ville kaldt det, er at den nye regjering vil bestå av AP- SV og Rødt. Og at at den dyktige Rødt lederen og samfunnsøkonomen Marie Sneve Martinussen blir den selvskrevne Finansminister. Så da blir det orden på saker og ting, tenker jeg.
      P.s. Ordet økonomi er av gresk opphav… oversatt til godt norsk så betyr det rett og slett husholdering. 😉

      1. Det tippet gir sikkert gode odds.
        Dessverre tror jeg ikke noe på det. Punkt 1. Jeg tror det er lenge til Arbeiderpartiet vil ha med Rødt i regjering. Det er så vidt de kan ta i SV uten ildtang. Selvsagt litt avhengig av hvor mye denne regjeringen klarer å svekke AP og SP de neste to årene.
        Men dessverre tror jeg Høyre kommer til å vinne valget om to år, folk synes de hadde det bedre under Erna. Samfunnet er blitt mer egoistisk. Det gjør ikke så mye om naboungene går sultne så lenge ikke jeg må kutte på levestandarden og sydenferiene.
        Jeg er mer usikker på om Erna blir Høyres statsminister.

        1. nrk.no/nyheter/martin-kolberg-vil-ha-sv-i-regjering-1.16567440

          Jeg ikke tror, jeg vet at grasrota i Arbeiderpartiet lytter til partiveteranen og den mest troverdige sosialdemokraten Martin Kolberg. Han sier mye klokt i denne kronikken i Nrk. Blant mye annet dette: ” Det handler om en skjebnestund for norsk venstreside – og dermed om hvordan landet vårt skal se ut de neste tiårene. Om hvordan vi skal løse enorme utfordringer som klimakrisa, ulikhetssamfunnet og de veldige oppgavene velferdsstaten står foran. Målet må være å bli sett på som alminnelige menneskers ombud og representer i politikken og i demokratiet”
          Dette klarer ikke AP alene. Derfor er jeg helt sikker på at før neste år er omme er SV tatt inn i regjerning og SP borte. Til og begynne med Rødt som støtteparti. Og etter neste valg som regjeringspartner. Unnskyld meg, men jeg kan ikke hjelpe for at jeg er født optimist. 😉

          1. Har aldri likt Kolberg. Har møtt han ved en par anledninger. Han lover mye, men har så langt ikke levert.
            Ja han har en god sosialdemokratisk forankring. Mulig mange i grasrota lytter til han, men grasrota er ikke utfordringen her. Det er partiledelsen. Den lytter nok ikke til Kolberg, eller grasrota i eget parti.
            Bergstø har vel og sagt noe slikt som at det er ikke SV sin oppgave å redde Arbeiderpartiet.
            Jeg har sansen for den dama.
            Et vitalisert Arbeiderparti som kvittet seg med alle markedsliberalistene i toppen og tankegangen deres hadde vært fint. Men det tar tid.
            Selvsagt er jeg optimist og ønsker du har rett.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg